کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرپرست وزارت علوم: هر دانشجو و يا استادي كه به او اجحاف شده به وزارت علوم مراجعه کند

1 شهريور 1392 ساعت 18:24

گروه سیاسی: سرپرست وزارت علوم با اعلام اينکه سال تحصيلي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي کشور طبق اعلام قبلي از اواسط شهريور ماه آغاز مي‌شود، گفت: بازگشايي دانشگاه‌ها يک واقعه بسيار مهم در کشور است، بنابراين تلاش همه ما در وزارت علوم و دانشگاه‌ها اين است که دانشگاه‌ها سال تحصيلي جديد را بسيار خوب و با آرامش آغاز کنند و تنها دغدغه آنها، توسعه علمي کشور،‌ ايجاد فضاي پرنشاط براي دانشجويان براي درس خواندن و فعاليت کردن باشد.


 دکتر جعفر توفيقي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: دانشگاه‌ها جايگاه بسيار رفيعي در جامعه و ميان مردم پيدا کرده‌اند و تاکيدات مقام معظم رهبري بر پيشرفت‌هاي علمي کشور و نقش دانشجويان در توسعه علمي همگي و همگي باعث عزت و افتخار است. برنامه‌ريزي براي بازگشايي دانشگاه‌ها و استقبال از دانشجويان يکي از برنامه‌هاي اصلي وزارت علوم در اين روزها خواهد بود. بنابراين از روساي دانشگاه‌ها مي‌خواهم در نهايت دقت به نحوي برنامه‌ريزي کنند که سال تحصيلي جديد را به خوبي آغاز و استقبال خوبي از دانشجويان به ويژه دانشجويان جديد به عمل آيد.

توفيقي موفقيت‌هاي علمي کنوني را دستاورد تلاش صادقانه جامعه علمي دانشگاهي خواند و با تشکر از تلاش‌هاي مجدانه آنها و زحمات روساي دانشگاه‌ها، اظهار کرد: به همت و تلاش تمامي دانشگاهيان کشور است که پرچم پرافتخار علمي کشور علي‌رغم برخي مشکلات و کمبودها با افتخار به اهتزار درآمده است. وي با تاکيد بر لزوم پويايي و پرنشاط‌ بودن فضاي دانشگاه‌ها در سال تحصيلي جديد در عين حال تاکيد کرد: نبايد تصور کنيم آنجا که صحبت از نشاط دانشجويي مي‌شود،‌ منظور هرج و مرج و بي‌انضباطي است. قوانين و مقررات موجود در حوزه تشکل‌هاي دانشجويي به اندازه کافي قدرت نظر دارد که اجازه دهد دانشجويان در اين چارچوب فعاليت کنند.

توفيقي تصريح کرد: بين نشاط و پويايي در دانشگاه‌ها با آرامش و انضباط، منافات و تضادي وجود ندارد و مطمئنا دانشجويان و دانشگاهيان مي‌توانند در کنار اين نشاط و پويايي، فضاي آرامي را در دانشگاه‌ها ايجاد کنند. توفيقي با اشاره به برخي چالش‌هاي آموزش عالي و همچنين انتقادات نسبت به برخي مصوبات و سياست‌هاي وزارت علوم در دولت گذشته، ضمن تاکيد بر جو و مشارکت دانشگاهيان در امور آموزش عالي در رفع و بررسي اين چالش‌ها بر همکاري و تبادل نظر با جامعه دانشگاهيان اعم از دانشجويان، اساتيد و کارکنان تاکيد کرد.سرپرست وزارت علوم گفت: تصميمات و سياست‌هاي مورد اختلاف نظر از جمله پذيرش جنسيتي، آزمون دکتري و... را بايد از طريق مشورت و تبادل نظر با دانشجويان بررسي و در صورت نياز، اصلاح و تجديدنظر کرد.

به گفته توفيقي بهترين شيوه در حل چالش‌هاي آموزش عالي، ايجاد فضاي مشورتي و بحث و تبادل نظر با جامعه دانشگاهي و علمي کشور است.وي همچنين گفت: هر دانشجو و هيات علمي اگر فکر مي‌کند در يک زمينه‌اي نسبت به وي اجحاف شده و حق وي تضييع شده است، توصيه مي‌کنم که حتما به وزارت علوم مراجعه و درخواست خود را ارائه کند و وزارت علوم نيز وظيفه دارد اين موارد را بررسي و به هر شکايت رسيدگي کند.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: به عنوان مثال در مورد موضوع بازنشستگي اساتيد که موکدا مورد سئوال قرار مي‌گيرد، بايد عنوان کنم اگر هر يک از اساتيد فکر مي‌کنند مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، مي‌توانند درخواست خود را ارائه کنند تا مورد بررسي قرار گيرد. سرپرست وزارت علوم در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر لزوم فراهم آوردن امکانات و تجهيزات براي تسهيل فعاليت دانشگاه‌ها و دانشجويان، گفت: در کنار تربيت نيروي انساني متعهد و متخصص، توليد علم و فناوري، توسعه علمي و گسترش مرزهاي دانش از مهم‌ترين وظيفه دانشگاه‌هاست و در اين ميان نيز وزارت علوم وظيفه سياست‌گذاري درست و حمايت از دانشگاهيان را بر عهده دارد.

وي با رد برخي اخبار مبني بر برکناري برخي معاونان وزارتخانه در اين باره گفت: تغيير مديران با هر تغيير و تحول مديريتي در سازمان‌ها امري طبيعي است و در همه سازمان‌ها صورت مي‌گيرد. ضمن آنکه اين مسووليت‌ها نيز خيلي سنگين است. اما به جرات مي‌توانم بگويم به جز اين موارد، روش من، تغيير در حد ضرورت و نياز است و جزو آن دسته از مديران نيستم که طرفدار تغييرات گسترده باشم. به عبارت ديگر هنوز هيچ تصميم ديگري درباره تغيير مديران نگرفته‌ام، ضمن آنکه در هر صورت رايزني و مشورت‌هايي در اين زمينه صورت مي‌گيرد.


کد مطلب: 14879

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/14879/سرپرست-وزارت-علوم-دانشجو-استادي-او-اجحاف-شده-مراجعه-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir