به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۵۰۳۴

اوباما هنوز تصمیمی درباره سوریه نگرفته

گروه بين‌الملل: سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با موضع ایالات متحده آمریکا درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت: تردید بسیار کمی وجود دارد که مسئولیت به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه برعهده دولت این کشور نباشد.
اوباما هنوز تصمیمی درباره سوریه نگرفته
جی کارنی، در توضیح اطمینان دولت آمریکا از دست داشتن رژیم بشار اسد در استفاده از سلاح‌های شیمیایی گفت: «دمشق برای ورود بازرسان سازمان ملل به مناطقی که گمان می‌رفت سلاح شیمیایی در آن‌ها به کار رفته است، پنج روز تعلل کرد، افراد ناشناسی به سوی بازرسان تیراندازی و سعی کردند، شواهدی که در این زمینه وجود داشت را نابود کنند.»

سخنگوی کاخ سفید در عین حال از توضیح درباره نحوه واکنش آمریکا و جامعه جهانی نسبت به کاربست سلاح‌های شیمیایی در سوریه و زمان احتمالی آن خودداری کرد و گفت که رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی اوضاع است و هنوز تصمیمی درباره نحوه واکنش به وقایع اخیر سوریه نگرفته است. جی کارنی گفت: «ما تمامی گزینه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و رئیس جمهوری در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.» سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که دولت آمریکا پیش از هر تصمیمی با کنگره آمریکا و متحدان این کشور توافق خواهد کرد. این تاکید می‌تواند به دلیل انتقادهایی باشد که از سوی جمهوری‌خواهان به سیاست‌های دولت آمریکا در قبال سوریه مطرح می‌شود.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در همین ارتباط ضمن انتقاد از نحوه رفتار آمریکا در قبال سوریه گفت: «رئیس جمهور موظف است، مردم آمریکا را در جریان دلایل تصمیمات و نحوه برخوردش در موضوع سوریه قرار دهد.» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اوباما باید پیش از تصمیم درباره حمله نظامی به سوریه درباره این موضوع با کنگره آمریکا مشورت کند. جان بینر تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا می‌بایست هدف خود از حمله نظامی به سوریه را روشن کند.

پیش از اظهارات سخنگوی کاخ سفید روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واکنشی تند نسبت به احتمال کاربست سلاح شیمیایی در سوریه گفت که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی نحوه واکنش به این واقعه است. هرچند وزیر خارجه آمریکا در اظهارات روز گذشته خود از به کاربردن نام دولت سوریه به عنوان مسئول به کارگیری سلاح شیمیایی خودداری کرد، اما تردیدی نیز باقی نگذاشت که ایالات متحده آمریکا این گمانه‌زنی را تایید می‌کند. جان کری تاکید کرد که آمریکا به "اطلاعات تکمیلی" دست یافته است که طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.