به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۱۵۰۵۹۱

پومپئو: ایران با قوی‌ترین تحریم‌های تاریخ روبرو خواهد شد

گروه بین‌الملل: مایک پومپئو ضمن طرح ۱۲ شرط آمریکا برای دستیابی به توافق جدید با ایران از وضع «قوی ترین» تحریم های تاریخ علیه تهران سخن گفت.
پومپئو: ایران با قوی‌ترین تحریم‌های تاریخ روبرو خواهد شد
سخنرانی وزیر خارجه ایالات متحده برای اعلام «نقشه راه دیپلماتیک» واشنگتن در برابر ایران و کمتر از دو هفته پس از خروج آمریکا از برجام ایراد شد. به گفته وزیر خارجه آمریکا تحریم ها علیه تهران تنها پس از تغییر «محسوس» در سیاستهای ایران برداشته خواهد شد. وی از متحدان واشنگتن خواست که با کشورش همراهی کنند. مایک پومپئو، با بیان اینکه ما در ایالات متحده آمریکا با ماهیت حکومت ایران آشنا هستیم، ادعا کرد: من به مسئولان ایران آقایان خامنه‌ای، روحانی و دیگر مسئولان ایران می‌گویم که فعالیت‌های شما با عزم پولادین ما مواجه خواهد شد. خطاب به ملت ایران نیز می‌خواهم صحبت‌های رییس‌جمهور در ماه اکتبر را تکرار کنم، مردم ایران بزرگ‌ترین قربانی حکومت جمهوری اسلامی ایران هستند. مردم ایران تاکنون هزینه‌های سنگینی را به خاطر افراط‌گری‌ مسئولان خود پرداخت کرده‌اند، مردم ایران می‌خواهند با دنیا و همسایگان خود تعامل و همکاری کنند. ما دل‌مان می‌خواهد که مردم ایران مانند گذشته به شکوفایی برسد و ایالات متحده آمریکا مفتخر به آن است که بتواند قدم‌هایی را در این راه بردارد.

پومپئو با متهم کردن ایران به دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی گفت: ‌رییس‌جمهور ترامپ اعلام کرد که آماده‌ایم مذاکره جدیدی با ایران انجام دهیم اما هر توافق جدیدی که تضمین کند که ایران دستش به سلاح هسته‌ای نرسد، ما اشتباه دولت‌های قبلی آمریکا را تکرار نمی‌کنیم، ‌این توافق را هم بازنگری نمی‌کنیم در حالیکه می‌دانیم فعالیت هسته‌ای ایران نمی‌تواند از بحث امنیت منطقه جدا شود، ایران باید به آژانس کاملا ابعاد نظامی و فعالیت هسته‌ای خود را توضیح دهد و بگوید که از این برنامه‌ها فاصله گرفته است. همچنین باید تاسیسات آب سنگین خودش را تعطیل کند. پومپئو در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود گفت: ایران باید اجازه دسترسی بازرسان بین‌المللی به هر نقطه از این کشور را بدهد، ایران باید توسعه توان موشکی خود را متوقف کند. این کشور باید همه زندانیان آمریکایی را آزاد کند، از حمایت حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین دست بردارد، از شبه نظامیان عراق، حوثی‌های یمن حمایت نکند و همه نیروهای خود در سوریه را خارج کند. ایران باید نیروهای سپاه قدس را از انجام اقدامات خصمانه در سرتاسر جهان منع کند. این کشور باید از تهدید اسرائیل دست بردارد و دست به حملات سایبری نزند. این فهرست طولانی است اما ما این کار را نکردیم بلکه رفتارهای ایران باعث طولانی شدن این فهرست شده است.

وی افزود: ما از همه متحدان خود می‌خواهیم که از ایران بخواهند تا به این اقدامات خود پایان دهد. ما آماده هستیم تا تمام تحریم‌های هسته‌ای خود را علیه حکومت ایران لغو کنیم و روابطی کاملا دیپلماتیک با این کشور داشته باشیم و به پیوستن این کشور به اقتصاد جهانی کمک کنیم اما سیاست‌های ایران باید تغییر کند. ایران حق دارد از خود دفاع کند اما نمی‌تواند شهروندان دیگر کشورها را تهدید کند. ما به دنبال یک توافق بسیار فراگیر با ایران هستیم، توافقی که مورد حمایت رهبران هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کنگره واقع شود. ما از همه شرکای خود نه تنها متحدان اروپایی بلکه قطر، کره جنوبی، ژاپن و ... می‌خواهیم تا با ما علیه ایران همکاری کنند. وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: آنچه که ما می‌خواهیم این است که رفتار ایران با قواعد بین‌المللی هماهنگ باشد، قواعدی که قبل از برجام از آن صحبت می‌کردیم به نحوی که ظرفیت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از بین برود.

وی افزود: در طول این ۴۰ سال انقلاب اسلامی چه چیزی را به ملت ایران داده است؟ در حال حاضر اقتصاد ایران به وضعیت ناخوشایندی افتاده است و بدتر نیز خواهد شد. جوانان ایرانی سردرگم و کلافه هستند، آنها دنبال آزادی‌های قرن بیست و یکم هستند. مسئولان اگر بخواهند می‌توانند شرایط را تغییر دهند. دو نسل از انقلاب اسلامی گذشته است و مردم ایران در این مدت چیزی جز سرکوب نفهمیده‌اند. زمان آن رسیده که مسئولان ایران کاری برای مردم ایران کنند. پومپئو، در پاسخ به پرسشی در مورد تجارت کشورهای دیگر با تهران گفت: همه کشورها باید دریابند که ما نمی توانیم به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران کمک مالی کنیم. نباید اجازه بدهیم که قاسم سلیمانی ثروت بیشتری را به دست بیاورد. تلاش ما این است که ایران نتواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد. به گفته وی کشورهایی زیادی در سراسر جهان نگرانی هایی مشابه نگرانی های واشنگتن در مورد ایران دارند. تمامی طرف هایی که با وجود ممنوعیت ها به تجارت با ایران ادامه خواهند داد مسئول اقداماتشان خواهند بود. وی افزود: باید در چهل سالگی حکومت جمهوری اسلامی بپرسیم که دستاورد این حکومت برای ایران چه بوده است؟ تحریم ها علیه ایران تنها زمانی کاهش خواهد یافت که سیاستهای حکومت ایران تغییر کند.

وی افزود:‌ در وزارت دفاع آمریکا تلاش می‌کنیم تا جلوی اقدامات ایران را بگیریم و اجازه نمی‌دهیم که ایران دست به اقدامات سوء سایبری بزند، ایران هرگز یک چک سفید امضاء نخواهد داشت تا خاورمیانه را تحت سلطه خود داشته باشد. حکومت ایران باید از حقوق بشر مردم ایران حفاظت کند، از شرکای بین‌المللی‌مان خواسته‌ایم که با ما همراه شوند. اعتراضاتی که اخیرا در ایران صورت گرفت نشان داد که مردم ایران از حکومت و دولت خود ناخشنود هستند. اقتصاد ایران می‌جنگند به دلیل اینکه ارزش پول به عقب برمی‌گردد، بیکاری به 25 درصد رسیده است و سوء مدیریت دولتی باعث این مسائل است. تمام این مشکلات به دلیل فساد در ایران است و مردم این مساله را فهمیده‌اند، هزاران نفر خودسرانه به زندان انداخته شده‌اند، ده‌ها نفر کشته شدند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: واشنگتن در مورد برجام پشت میز مذاکره نخواهد نشست. تحریم هایی که علیه ایران اعمال خواهد شد «قوی ترین تحریم هایی» خواهد بود که در طول تاریخ به اجرا گذاشته شده است. حکومت ایران باید رفتار خود با شهروندان این کشور را بهبود ببخشد. زنان ایران مستحق همان آزادی هایی هستند که مردان ایرانی از آن بهره مند شده اند. ایران یا باید اقتصاد خود را سر و سامان دهد و یا به فعالیتهای خود در دیگر کشورهای منطقه ادامه دهد. مایک پومپئو: افزود: برجام برای «آمریکا و اروپا و جهان» مفید نبود. ایران به سران گروه القاعده در تهران «پناه» داده و در افغانستان از گروه «طالبان» حمایت می کند. به گفته وزیر خارجه آمریکا توافق هسته ای با ایران به دلیل نواقصش جهان را در «معرض خطر» قرار می دهد. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد كه ایران همچنان در مورد برنامه هسته ای خود «دروغ» می گوید. دلیل خروج ما از برجام عدم تامین امنیت شهروندان آمریکایی براساس این توافق بود. از ۵۵ روز دیگر تحریم‌ها اجرا می‌شود، ما کار زیادی در پیش‌رو داریم و در تمام سطوح دولت و وزارت خارجه در حال پیشبرد امور هستیم. هر وقت شما بخواهید کشوری را تحریم کنید باید یکسری فعالیت‌های اقتصادی را کنار بگذارید، ما این کار را انجام دادیم. ایران یک بازار بزرگ است ولی ما برای پیشبرد اهداف این فعالیت‌های اقتصادی را کنار گذاشتیم. همه باید مشارکت کنند تا تحریم‌ها جواب دهد.