کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر دفاع آمریکا: منتظر دستور اوباما هستیم

سی ان ان: آمریکا پنج‌شنبه به سوریه حمله می‌کند

5 شهريور 1392 ساعت 23:36

گروه بين الملل: مقامات ارشد دولت آمریکا به شبکه «ان بی سی نیوز» اعلام کردند که حمله موشکی علیه سوریه احتمالاً پنجشنبه هفته جاری آغاز می‌شود و به احتمال زیاد سه روز به طول می‌انجامد.


به گزارش فارس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که این حمله کوتاه مدت تنها خواستار ارسال یک پیام به دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است تا استفاده از سلاح‌های شیمیایی را متوقف کند. این مقامات آمریکایی پس از آن این خبر را اعلام کردند که باراک اوباما با «کوین راد» نخست‌وزیر استرالیا و همچنین «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه درباره اقدام نظامی علیه سوریه گفت‌وگو کرد. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته در یک کنفرانس خبری با متهم کردن دولت سوریه مدعی شد که شواهدی حاکی بر آن است که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

وزیر دفاع آمریکا: منتظر دستور اوباما هستیم

وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای نظامی ایالات متحده آماده‌اند که در صورت دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهور به اقدام نظامی لازم دست بزنند. هیگل گفت: ما آماده‌ایم. ما نیروهایمان را مستقر کرده‌ایم تا هر گزینه‌ای را که مورد نظر رئیس‌جمهور است به انجام برسانیم." کاخ سفید می‌گوید تردید چندانی در این باره ندارد که حمله شیمیایی احتمالی چهارشنبه گذشته در حومه دمشق توسط حکومت سوریه انجام شده است.

حمله شیمیایی روز چهارشنبه گذشته بیش از 1300 کشته و همچنین بیش از سه هزار زخمی برجای گذاشت و در پی آن ایالات متحده به همراه بریتانیا، فرانسه و ترکیه از احتمال مداخله نظامی در سوریه سخن می‌گویند. به دنبال طرح احتمال حمله خارجی به سوریه بازارهای عمده سهام و اوراق بهادار در جهان تا اندازه‌ای افت کرده و قیمت نفت نیز کمی بالا رفته است. اتحادیه عرب نیز پس از جلسه‌ای که در قاهره داشته دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی دانسته است. همچنین عربستان سعودی خواستار اقدامی "قاطع و جدی" علیه حکومت سوریه شده است. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته حکومت سوریه "هویت عربی خود را از دست داده است." کامرون از پیشنهاد مشخص دولت در مورد واکنش به حمله شیمیایی سوریه سخن گفته است.

اولاند: مسببان حملات شیمیایی در سوریه باید مجازات شوند

رئیس جمهوری فرانسه بر لزوم واکنش مناسب جامعه جهانی به حمله شیمیایی علیه غیر نظامیان در سوریه تاکید کرد. به گزارش مهر به نقل از شبکه الجزیره، "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری فرانسه ساعتی پیش در نشست سفرای این کشور در پاریس با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: مسببان حملات شیمیائی در دمشق نمی توانند از مجازات بگریزند.

وی با بیان این که فرانسه حمایت خود را از مخالفان سوری افزایش خواهد داد مدعی شد جنگ داخلی در سوریه صلح جهانی را تهدید می کند. اولاند افزود: وظیفه ما نشان دادن واکنش مناسب در مقابل حملات شیمیایی در سوریه است. وی در ادامه اظهار داشت کشورهای اروپایی باید به حمایت های خود از مردم کشورهای انقلابی ادامه دهند. به گفته رئیس جمهوری فرانسه مسئولیت غرب حمایت از کشورهای عربی در گذراندن دوران انتقال قدرت است. فرانسه از حامیان جدی مداخله نظامی غرب در سوریه بوده و مدعی دفاع از خواسته مردم این کشور است. با این حال در دو سال اخیر از ارائه هر گونه کمک نظامی و تسلیحاتی به شورشیان مسلح سوریه دریغ نکرده است.

پیام ولادیمیر پوتین به بشار اسد

ولادیمیر پوتین در پیامی به بشار اسد همتای سوری خود حمایت همه جانبه این کشور از سوریه را اعلام کرد. خبرگزاری "دام پرس" سوریه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با انتقال پیامی به رهبری سوریه اظهار داشته روسیه اجازه سقوط هیچ گونه موشک و یا بمبی را در سرزمین سوریه در صورت تجاوز خارجی به این کشور نخواهد داد و در یک صف واحد با سوریه می‌ایستد. روسیه درباره عواقب فاجعه بار هرگونه اقدام نظامی برضد سوریه هشدار داد. مسکو همچنین از واشنگتن خواست در مسئله سوریه محتاط باشد و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.


کد مطلب: 15068

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/15068/سی-ان-آمریکا-پنج-شنبه-سوریه-حمله-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir