به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۷ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۱۵۱۴۷
دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم:

موسوی و كروبي يا محاکمه شوند يا آزاد

گروه سياسي: دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: ما همیشه به دنبال مطالبات مردم بوده ایم و خواهیم بود. مساله ی حصر، آن هم بدون محاکمه، برای مردم شبهاتی ایجاد کرده است؛ که اگر مقصر هستند باید در دادگاه صالحه بررسی شود و در غیر این صورت باید آزاد شوند.

به گزارش انصاف نیوز، آیت الله حسین موسوی تبریزی در دیدار اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز با مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در پاسخ به پرسشی پیرامون ولایت فقیه گفت: در این زمینه نظریات مختلفی وجود دارد. به طور مثال آیت الله منتظری معتقدند که مردم ولایت دارند و مردم مدیران کلان کشوری را با شرایط خاص انتخاب می کنند. همچنین امام (ره) معتقدند که ولایت، الهی است و حاکمان بدون واسطه توسط خداوند تعیین می شوند.

وي افزود: در اصل 57 قانون اساسی آمده است حکومت از آن خداست و هم خداست که مردم را بر سرنوشت خویش حاکم کرده و مردم چگونگی حکومت را تعیین می کنند. در ابتدا لفظ «مطلقه» در متن قانون اساسی نبود. اما در بازنگری سال 68 به این قانون اضافه شد که به معنای دخالت ولی فقیه در همه امور نیست و این تفسیر [برخی اعضای] شورای نگهبان است که اصل 110 قانون اساسی کف اختیارات رهبری را بیان کرده است، در حالی که بسیاری این تفسیر را قبول ندارند و وظیفه‌ي مجلس خبرگان نظارت کامل بر رهبری است.

حجت الاسلام و المسلمین ایازی نیز گفت: در قانون اساسی موجود، ظرفیت هایی پیش بینی شده است که جامعه می تواند با آگاهی از آنها، حدود وظایف قانونی را مهار کند. این ظرفیت ها در قانون اساسی آمده است، امکان تحقق آن هم هست. ایازی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ي رفع برخی محدودیت ها از افراد و جریانات سیاسی، گفت: با توجه به روی کار آمدن دولت آقای روحانی، روحیه‌ي نشاط و امید به جامعه تزریق شد که نتیجه‌ي آن مطلوب قدرت طلبان و انحصارگرایان نبوده است ولی مردم حق دارند مطالبات خود را پیگیری کنند چراکه حق گرفتنی است و دادنی نیست.

وی افزود: در حال حاضر ما باید برای خواسته های خود اولویت بندی داشته باشیم تا در زمان اندک به نتیجه مطلوب برسیم. بنده نسبت به فضای آینده بسیار خوشبین و امیدوار هستم. همان گونه که در گذشته انحصارطلبان و افراطیون به دنبال نادیده گرفتن اصلاحات بودند، اما بنده اصلاحات را زنده و پویا می دانستم چرا که اصلاحات در اندیشه آزادی مردم است.

در بخشی از این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین کوشا در پاسخ به پرسشی درباره‌ي واکنش هایی که از سوی برخی نهادها در مورد بخشی از فتاوای مراجع ابراز می شود، خاطرنشان کرد: اعضای جامعه‌ي مدرسین محترم هستند ولی نماینده‌ي کل حوزه علمیه قم نیستند بلکه آنها هم نقطه نظر خود را اعلام کرده اند. وی افزود: برخی اتفاقات وابسته به فرهنگی است که بر جامعه حاکم است و برای تغییرات اساسی باید یک کار بنیادی فرهنگی انجام بدهید که افراد و فرهیختگان بتوانند در بستر خاص اجتماعی از طریق فکر و فرهنگ در برابر چنین امواجی مقاومت کنند.