به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۱۵۳۲۶
نبیل العربی: عاملان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه باید محاکمه شوند

درخواست علني سران عرب براي دخالت نظامي در سوريه

گروه بين‌الملل: دبیر کل اتحادیه عرب گفت: کسانی که در بکار گیری سلاح شیمیایی در غوطه الشرقیه در نزدیکی دمشق دست داشته‌اند باید به دست عدالت سپرده و محاکمه شوند.
درخواست علني سران عرب براي دخالت نظامي در سوريه
به گزارش ایرنا، نبیل العربی در نشست وزیران امورخارجه اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر گفت: اتحادیه عرب جنایت ددمنشانه در غوطه الشرقیه در نزدیکی دمشق را محکوم مي‌کند و از جامعه جهانی مي‌خواهد مسئولیت خود را در قبال آن انجام دهد. وی گفت: شورای امنیت باید در این خصوص تشکیل جلسه داده و قطعنامه ای الزام آور را برای برقراری آتش بس در سوریه صادر کند.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: بحران سوریه موضوعی اضطراری است ولی این موضوع نباید ما را از پرداختن به دیگر موضوعات بازدارد. نبیل العربی همچنین گفت: من در حال حاضر نسبت به از دست رفتن فرصت برای موفقیت مذاکرات میان فلسطینی ها و اسرائیل هشدار مي‌دهم. بنا به اعلام رسانه های خبری وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب با برگزاری این نشست فوق العاده، تاثیر حمله نظامی احتمالی آمریکا بر منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر (منا) گزارش داد که نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار بود سه شنبه آینده برگزار شود، اما به دلیل بحرانی شدن وضعیت منطقه در پی احتمال حمله آمریکا به سوریه، این نشست ديروز در قاهره برگزار شد. این گزارش به نقل از احمد بن حلی معاون دبیر کل اتحادیه عرب، موضوع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، زمینه بروز بحران و ناامنی در منطقه شده است. اتحادیه عرب همگام با آمریکا و فرانسه، دولت سوریه را به کاربرد سلاح شیمیایی در این کشور متهم کرده اند.

الفیصل: سوریه به ''سرزمینی اشغالی'' تبدیل شده است


وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: نمی توان انتظار کشید تا بشار اسد مردم خود را به طور کامل قتل عام کند. او تاکید کرد که تحرک برای نجات مردم سوریه، دخالت خارجی به شمار نمی‌آید. الفیصل که در نشست افتتاحیه اجلاس اتحادیه عرب در قاهره سخنرانی مي‌کرد مدعي شد: هرگونه مخالفت با تحرک بین المللی علیه بشار اسد، نظام سوریه را تشویق به اعمال خشونت بیشتر علیه مردم خود مي‌کند. او این نظام را متهم کرد که ''درها را برای ورود نیروهای ایران، حزب الله لبنان و دیگر کشورهای مجاور باز گذاشته به گونه ای که سوریه اکنون به سرزمینی تبدیل شده که مي‌توان گفت سرزمین اشغالی است.'' او تاکید کرد هرچه بشار اسد ندانم کاری و کم کاری در عرصه عربی و بین المللی را حس کند، سرکوب مردم را افزایش مي‌دهد و همه خط های قرمز را زیر پا مي‌گذارد.

سعود الفیصل همچنین سیاست های نظام سوریه و حمله شیمیایی این نظام علیه مردم خود را محکوم کرد و گفت که وضعیت در سوریه خطرناک و وحشتناک شده است. نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر، هم در سخنرانی خود نظام سوریه را مسئول آن چه که مردم این کشور با آن روبرو هستند دانست. فهمی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: سوریه به پرتگاه از هم گسستگی و تقسیم نزدیک مي‌شود. او در عین حال افزود: تنها راه حل بحران سوریه، راه حل سیاسی است.

پیش از نشست، وزیر امور خارجه سعودی در کنفرانسی خبری با همتای مصری خود از جامعه جهانی خواست برای متوقف کردن تجاوزهای رژیم سوریه علیه مردم این کشوز اقدامی انجام دهد. او یادآور شد که نظام سوریه پس از هدف قرار دادن مردم خود با گازهای سمی، نشان داد که تنها خواهان راه حل نظامی است. او گفت: ما نمی توانیم تحمل کنیم که ببینیم مردم سوریه با گازهای سمی بمباران مي‌شوند. الفیصل افزود: ''نظام سوریه به کار گیری گازهای سمی علیه مردم را آغاز کرده است، این نظام از ابتدا علیه مردمش که خواهان اصلاحات بودند، آتش گشود. از همین رو متوقف کردن رنج های مردم سوریه ضروری شده است.''

او از این که نظامی از اسلحه ممنوعه علیه مردمی که باید از آن ها حمایت کند استفاده مي‌کند، ابراز شگفتی کرد. وزیر امور خارجه سعودی خاطرنشان کرد که کشورش در کمک به مخالفان در سوریه نقش ایفا کرد و گفت این همان چیزی است که مردم سوریه مي‌خواهند. او تاکید کرد: ''آن چه که سوری ها مي‌پذیرند ما هم مي‌پذیریم و آن چه رد مي‌کنند ما هم رد مي‌کنیم.'' الفیصل یادآور شد که مردم سوریه از کشورهای عربی کمک طلبیدند، پاسخ ندادن به این درخواست، غیر اخلاقی است.