به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۵۳۴۵

یک سوم کلاس‌ها با بخاری گرم می‌شوند!

گروه جامعه: رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه سیستم گرمایشی یک سوم کلاس‌های درس با بخاری نفتی و گازی است، گفت: استفاده از این سیستم‌های گرمایشی از نظر آموزش و پرورش مردود است و خطر بزرگی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود.
مرتضی رئیسی با اشاره به آمادگی مدارس از لحاظ تجهیزات ایمنی برای آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: همه مدارس الزاما باید دارای سیستم اطفای حریق باشند. رئیسی عنوان کرد: مدیران مدارس موظفند تا قبل از بازگشایی مدارس در صورتی که تاریخ شارژ کپسول‌های اطفای حریق به اتمام رسیده، مجدد آن را شارژ کرده و در محل مناسب نصب کنند. وی گفت: امسال برای مناطق روستایی به ویژه مدارسی که دارای کلاس‌های کمتری هستند، سیستم‌های گرمایشی تابشی خریداری می‌شود که 15 هزار دستگاه از این بخاری‌ها تا 2 هفته آینده در بین استان‌ها توزیع می‌شود و 30 هزار بخاری دیگر نیز خریداری شده که با اولویت مناطق سردسیر توزیع خواهد شد.



وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی در بحث سیستم‌های گرمایشی مدارس تامین و نگهداری‌ آنهاست، گفت: در حال حاضر سیستم گرمایشی یک سوم از کلاس‌های درسی از طریق بخاری‌های نفتی کاربراتوری و یا گازی تامین می‌شود که از نظر وزارت آموزش و پرورش هر دوی این سیستم‌ها مردود است و خطری بزرگ برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود، ضمن آنکه استفاده از بخاری‌های گازی نه تنها در کلاس‌های درس بلکه در اماکن عمومی نیز ممنوع است. رئیسی گفت: بر اساس قانونی که در سال جاری مصوب شده، وزارت نفت از طریق شرکت گاز موظف است به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی (100 ریال) به عنوان عوارض از مشترکین دریافت و پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، عین وجوه دریافتی صرفا برای احداث تاسیسات و خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها با اولویت مناطق سردسیر، نفت‌خیز، گازخیز و استان‌هایی که برخورداری آنها از گاز کمتر از متوسط کشور است، هزینه شود.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، این منابع به عنوان درآمد شرکت گاز محسوب نمی‌شود و مالیاتی هم به آن تعلق نمی‌گیرد که بر همین اساس 2000 میلیارد ریال متناسب با وصولی‌ها از منابع حاصل برای تامین و استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستاها به وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) اختصاص می‌یابد. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: چنانچه ردیف ویژه‌ای که برای سیستم‌های گرمایشی مدارس در مجلس به تصویب رسیده و درآمد حاصل از قانون مصوب شده برای شرکت گاز به موقع در اختیار سازمان نوسازی قرار بگیرد، قطعا در زمان مناسب نسبت به ایمن‌سازی سیستم‌های گرمایشی، کلاس‌های درس به ویژه کلاس‌هایی که سیستم آنها بخاری نفتی و یا گازی است، اقدام خواهیم کرد.
مرجع : ایسنا

۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۱۱:۱۱
آموزش و پرورش می تواند در جاهایی که گاز وجود ندارد و بردن مواد سوختی مثل گازوئیل و ... در زمستان سخت است از آبگرمکن های خورشیدی که توانایی کار کردن برق را نیز دارند استفاده کنند. (120330)