به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۰۲:۴۲
کد مطلب : ۱۵۴۴۶
جانشين فرمانده کل سپاه در همايش "سوريه؛ سنگر مقاومت":

در آستانه يک نقطه عطف راهبردي در سرنوشت منطقه هستيم

گروه سياسي: جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تأکيد کرد: حمله به سوريه براي آمريکا و اسرائيل بسيار گران قيمت و خطرناک است.
در آستانه يک نقطه عطف راهبردي در سرنوشت منطقه هستيم
سردار حسين سلامي در همايش "سوريه؛ سنگر مقاومت" با بيان اين که "ما در آستانه يک نقطه عطف راهبردي در سرنوشت اين منطقه و به نوعي در دنياي اسلام هستيم"، گفت: احتمال وقوع واقعه اي سنگين با پيامدها و دامنه هاي تأثير زماني و جغرافيايي وسيع وجود دارد. جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران تصريح کرد: ما واقعيت هاي منطقه را مي‌بينيم. آيا استراتژي آمريکا براي امنيت رژيم صهيونيستي توانسته است امنيت را به اين رژيم برگرداند؟ اگر اين‌چنين است، چرا جنگ‌هاي 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه در لبنان و غزه، ارتش رژيم صهيونيستي را با عجز و درماندگي مواجه کرد؟

سلامي اضافه کرد: اين منطقه همانند باتلاقي است که هر قدرتي در آن فرو برود، هرچه دست و پا بزند، بيشتر فرو مي‌رود. اين قدرت خواه آمريکا باشد و يا غيرآمريکا. آيا مداخلات آمريکايي‌ها در عراق و بازتاب هاي آن تنها به عراق محدود شد؟ آيا مداخلات آمريکا در افغانستان در کوتاه زماني مهار شد؟ اين منطقه شبيه آتش فشان است و اگر فعال شود، قابل مهار نيست. ما اين واقعيت‌ها را به دشمنان مي‌گوييم که مرتکب اشتباه در محاسبه نشوند.

وي گفت: واقعيت‌ها در عراق و افغانستان و در بقيه کشورها اين تجربه را بيان مي‌کند لذا ما نيازمند يک نگاه جدي و دقيق به تصميمات خودمان هستيم بنابراين توصيه مي‌کنيم آن چيزي که از پس مداخلات مجدد روي خواهد داد، فرو رفتن نيروهاي متجاوز در باتلاقي از زمان و مکان است. آيا کسي مي‌تواند تضمين دهد اگر به سوريه حمله نظامي شود، اين حمله در درون مرزهاي جغرافيايي سوريه محدود بماند؟ آيا کسي مي‌تواند تضمين دهد که همه انرژي هاي آزاد شده تحت تاثير اين مداخلات را مي‌تواند مهار کند؟ آيا ره يافتي براي مهار وجود دارد؟

وي اضافه کرد: آيا کسي مي‌تواند تضمين کند که اگر در چارچوب استراتژي آمريکا در سوريه مداخله کرد، بازتاب اين مداخله امنيت ملي آنها را در معرض مخاطره قرار ندهد؟ آيا آتش زدن انبار باروت مي‌تواند توسط طرح هاي روي کاغذ مهار شود؟ ما راهي جز بازگشت به واقعيت‌ها نداريم.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: سوريه کشوري است که به عنوان يکي از تکيه گاه هاي اصلي مقاومت در معرض تهاجم امنيتي، سياسي و نظامي قرار گرفته است، البته مقاومت مردم و ارتش و نظام سوريه ظرف 3 سال گذشته درخور تحسين بوده است و سوريه با فرهنگ، محتوا و مضمون مقاومت آشناست. سوريه جزو کشورهايي است که در خط مقدم جبهه پايداري عراق و مسلمانان در مقابل رژيم صهيونيستي بيش از 5 دهه مقاومت مي‌کند.

وي ادامه داد: راه حل عبور از بحران سوريه هرگز نظامي نيست. بايد رژيم صهيونيستي که محرک اصلي اين جنگ افروزي است، در فرمول هاي امنيتي خود تجديدنظر کند. برخورد احساسي و احساساتي با فضاي جديد براي رژيم صهيونيستي و آمريکا بسيار گران‌قيمت و خطرناک است. اگر آمريکايي‌ها قبلا اشتباه نمي کردند، شايد ما با قوت اين حرف‌ها را نمي زديم اما چون سراسر رفتارها و حرکات آمريکا در گذشته اين منطقه توأم با اشتباه در تحليل هزينه و فايده بوده، ما به آنها هشدار مي‌دهيم که بازهم مرتکب اشتباه مجدد نشوند چرا که کار خطرناکي است. سلامي افزود: امروز که آمريکا در ترديد عميقي فرو رفته است و در اين دو هفته‌اي که به خود فرصت داده، بهتر است دقيق‌تر و عميق‌تر به پيامدهاي اين تصميم بينديشد و بداند جنگ انرژي‌ها را فعال خواهد کرد.