به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۱۵۵۸۶

جزييات فرار وزیر دفاع سابق سوريه به تركيه

گروه بين‌الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در اپوزیسیون سوریه جزييات بيشتري از خبر فرار علی حبیب وزیر دفاع پیشین سوریه به ترکیه را منتشر كرد.
 علي حبيب در كنار بشار اسد

پیش از این، رویترز خبرهایی مبنی بر فرار علی حبیب منتشر کرده بود كه تلویزیون دولتی سوریه، این خبر‌ها را تکذیب کرد اما اکنون مخالفان سوری تکذیب تلويزیون دولتی این کشور را رد كرده و می‌گویند که حبیب به دلايل امنيتي برای مدتی، دور از نظر‌ها خواهد بود. به گفته منابع مخالفان، علی حبیب به دلیل مخالفت با سرکوب نظامی مخالفان، در حصر خانگی به سر می‌برد اما با کمک کشورهای غربی، توانست از سوریه بگریزد. این منابع گمانه زنی کرده‌اند که مسئولان آمریکایی و روسی، حبیب را برای ایفای نقشی پر رنگ در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و آغاز مرحله انتقالی در این کشور، مطرح کنند.

کمال اللبوانی از اعضای برجسته ائتلاف ملی مخالفان سوریه گفت: اطلاعات منابع غربی، فرار حبیب را به استانبول تایید می‌کند. حبیب با کمک سازمان‌های اطلاعاتی غربی از سوریه گریخته است از همین رو انتظار موضع گیری‌های علنی به منظور تامین امنیت او نمی‌رود. یک منبع عربی هم به خبرگزاری رویترز گفت: حبیب شامگاه سه‌شنبه گذشته از راه مرزهای جنوبی ترکیه، وارد این کشور شد و به استانبول رسید.