به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۷ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۵۶۶۵
شیر طلای جشنواره ونیز در ایتالیا ماند؛

یک جایزه جشنواره ونیز برای سینمای ایران

گروه فرهنگ و هنر: فیلم مستند «Sacro Gra» به کارگردانی جان‌فرانکو رزی فیلمساز ایتالیایی جایزه شیر طلای هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.
یک جایزه جشنواره ونیز برای سینمای ایران
مراسم اختتامیه قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا شنبه شب برگزار شد و داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست برناردو برتولوچی فیلمساز مولف ایتالیایی جایزه برتر جشنواره را به مستند ایتالیایی «Sacro Gra» ساخته جان‌فرانکو رزی اعطاء‌ کردند. این فیلم درباره کسانی است که در «گرانده راکوردو آنولاره» جاده کمربندی بزرگ شهر رم زندگی و کار می‌کنند. «Sacro Gra» که کمتر کسی احتمال می‌داد جایزه شیر طلایی را از آن خود کند، اولین فیلم مستند است که تاکنون برنده جایزه برتر جشنواره ونیز شده و همین طور پس از 15 سال اولین فیلم ایتالیایی است که این جایزه را دریافت می‌کند. الکساندروس آوراناس کارگردان یونانی برای فیلم «خانم خشونت» شیر نقره‌ای بهترین کارگردان را برد. این فیلم درباره تلاش‌های یک خانواده پس از خودکشی دختر خانواده است. «خانم خشونت» تنها فیلمی بود که در بخش مسابقه بین‌الملل دو جایزه دریافت کرد. تمیس پانو که در فیلم نقش پدر دختر را بازی می‌‌کند، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

تسای مینگ-لیانگ برای فیلم «سگ‌های پوشالی» تولید مشترک چین تایپه و فرانسه جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد که امسال برای اولین بار اعطاء شد. این فیلم داستان خانواده‌ای بی‌خانمان است که در تایپه معاصر در حاشیه اجتماع زندگی می‌کنند. جایزه بهترین بازیگر زن نیز به النا کوتا برای بازی در نقش یک زن لجوج در فیلم «Via Castellana Bandiera» اعطاء شد که اولین تجربه کارگردانی اما دانته است. جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره به تای شریدان برای بازی در فیلم آمریکایی «جو» به کارگردانی دیوید گوردون گرین رسید. نیکلاس کیج در این فیلم نقش جو، تبهکار سابق و رئیس گروهی کارگر یک کارخانه چوب‌بری را بازی می‌کند. جو پسری آواره با بازی تای شریدان را زیر بال و پر خود می‌گیرد و به مرور رابطه پدر و فرزندی بین این دو شکل می‌گیرد. استیو کوگان و جف پاپ برای فیلم بریتانیایی «فیلومنا» ساخته استفن فریرز جایزه بهترین فیلمنامه را بردند. این فیلم که از آن به عنوان یکی از بخت‌های اصلی جایزه شیر طلایی یاد می‌شد، از روی داستانی واقعی ساخته شده و درباره زنی ایرلندی با بازی جودی دنچ است که در جستجوی پسری است که راهبه‌ها سال پیش از او گرفته‌اند. فیلم آلمانی «همسر افسر پلیس» ساخته فیلیپ گرونینگ جایزه ویژه هیئت داوران را برد. این فیلم به خشونت خانوادگی می‌پردازد و درمورد خانواده‌ای جوان در شهری کوچک است.

جایزه برای ماهی و گربه از ایران
فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری از ایران در بخش افق‌ها جایزه ویژه افق‌ها برای مضمون نوآورانه را برد. این فیلم با بازی بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر ماجرای گروهی دانشجوست که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می‌شوند. پل شریدر فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی رئیس هیئت داوران بخش افق‌ها و گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی یکی از داوران این بخش بودند.

«باد، شدید می‌وزد» ساخته هایائو میازاکی انیماتور ژاپنی برنده اسکار و «حرکت‌های شبانه» ساخته کلی رایکارت نویسنده و کارگردان آمریکایی دو فیلمی بودند که در جشنواره ونیز بسیار مورد استقبال منتقدان قرار گرفتند، اما مراسم اختتامیه را دست خالی ترک کردند. در مجموع 20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای این دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت کردند. آندرا آرنولد کارگردان بریتانیایی، مارتینا گدک بازیگر آلمانی و کری فیشر بازیگر آمریکایی از همکاران برتولوچی در هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل بودند. هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت (6 شهریور) با اولین نمایش جهانی تریلر فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون آغاز ‌شد. جرج کلونی و ساندرا بولاک بازیگران اصلی تریلر این فیلم هستند که در بخش خارج از مسابقه لیدو روی پرده رفت.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز امسال از سه فیلمساز کهنه‌کار تقدیر کردند. ویلیام فریدکین کارگردان فیلم‌هایی چون «رابط فرانسوی» و «جن‌گیر» جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت کرد و نسخه ترمیم‌شده تریلر «ساحر» (1977) به کارگردانی او نیز در لیدو روی پرده رفت. اتوره اسکولا دیگر فیلمساز مولف ایتالیایی جایزه افتخار فیلمساز را دریافت کرد و تازه‌ترین ساخته او «Che Strano Chiamarsi Federico!» که درباره 50 سال دوستی او با فدریکو فلینی فیلمساز فقید ایتالیایی است، در ونیز نمایش داده شد. برگزارکنندگان جشنواره در عین حال با اعطاء جایزه پرسول از آندری وایدا کارگردان و فیلمنامه‌نویس لهستانی تقدیر کردند. همچنین هفتاد سالگی جشنواره ونیز با نمایش 70 فیلم کوتاه درباره آینده دنیای فیلمسازی جشن گرفته شد.
مرجع : خبرآنلاین