به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۱۵۹۰۴

طالقانی نیم قرن برای آزادی جهاد کرد

گروه سياسي: رییس بنیاد باران، تجلیل از آیت الله طالقانی را تجلیل از انقلاب با آرمان‌های بلند آن دانست و پیشنهاد راه‌اندازی و اهدای جایزه بین المللی آیت الله طالقانی در حوزه‌های صلح، شورا، مشارکت مردم، تأمین حقوق مردم و دین مترقی را ارائه کرد.
طالقانی نیم قرن برای آزادی جهاد کرد
حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیت الله طالقانی اظهار داشت:حضرت آیت الله طالقانی یک شخص نیست؛ یک تاریخ، تفکر، گفتمان، سمبل و نمادی است که بزرگداشت ایشان با بزرگداشت دیگران فرق می کند. اگر ما به هویت دینی و فرهنگی مان، به مبارزات طولانی ملتمان برای دستیابی به استقلال، آزادی و پیشرفت، اعتلای ایران و ایرانی در سایه اسلام مترقی دلبستگی داریم، باید آقای طالقانی را بزرگ بداریم.
رئیس جمهور سابق کشورمان با بیان این‌که آیت الله طالقانی نیاز به بزرگداشت ندارد، این ما هم هستیم و جامعه و تاریخ ماست که همواره نیازمند است به شخصیت بزرگانی چون ایشان متذکر شود، گفت: بزرگداشت ایشان در واقع به عنوان نقشه راهی است برای آینده کشور. وقتی می‌گوییم آیت الله طالقانی، یعنی بیش از نیم قرن تلاش برای تبیین دین به آن صورتی که خداوند خواسته است، نه متاسفانه به آن صورتی که در تاریخ آمده و اغلب از مسیر خودش منحرف شده است. وی یادآور شد: به تعبیر مولا امیرالمؤمنین(ع) دین بصورت پوستین وارونه‌ای درآمده است که بجای آنکه انسان را گرم کند، او را می ترساند. اگر پوستین درست به تن شود، هم ظاهر زیبا خواهد داشت و هم گرمابخش است، اما اگر وارونه به تن شود، بر اساس آن تعبیر هنرمندانه، هرکس ببیند می ترسد. رئیس بنیاد باران تاکید کرد: آیت الله طالقانی کسی بود که می خواستد دین در جای خود قرار بگیرد و بیش از نیم قرن در جهت شناخت و شناساندن دین تلاش کرد؛ دینی که در آن، انسان جای خدا را تنگ نمی کند.گاه اینطور تلقی می شود که یا خدا یا انسان. اگر سخن از کرامت انسان می شود، تنگ نظرانی خیال می کنند خدا کوچک می شود.

خاتمی ادامه داد: در فلسفه و کلام بعضی ها نفی سببیت و علیت می کردند که سببیت خدا را ثابت کنند؛ یعنی می گفتند اگر ما به علت و معلول(دترمینیسم) و فعل و انفعلات طبیعی را قائل باشیم، خدا چه کاره است؟! غافل از اینکه خدا سبب ساز است؛ اوست که این جریان را ایجاد کرده است. وی افزود: این دیدگاه که خیال کنیم در عرصه اجتماعی خدا و انسان رقیب یکدیگر هستند و اگر انسان بیاید جای خدا تنگ می شود و اگر به خیال این‌که جای خدا را تنگ نکنیم، انسان را کوچک کنیم غلط است و نه خدا و نه پیامبران هم هیچ‌گاه این را نخواسته‌اند و به همین دلیل کرامت، پیشرفت و آزادی انسان و حرمت او امری خدایی خواهد شد؛ بجای آنکه بگوییم دین با اینها مخالف بوده است. خاتمی با تاکید بر این‌که آیت الله طالقانی این دیدگاه را داشت، گفت: بنابراین ایشان بیش از نیم قرن برای شناساندن دین، بصورتی که برای بشریت جذاب باشد، نیازهای بشر را بشناسد و در هر عصر و زمانی حلال مشکلات باشد نه اینکه خود مشکل ساز شود، تلاش کرد.

وی یادآور شد: آیت الله طالقانی بیش از نیم قرن برای آزادی، استقلال و پیشرفت؛ از خود گذشتن برای دفاع از حقوق دیگران و این‌که مردم بتوانند راحت باشند و استخوان های خرد شده‌شان زیر چنگال خودکامگی و دیکتاتوری ترمیم شود جهاد کرد. آیت الله طالقانی یعنی این؛ و امتیاز ایشان این نیست که مثل بسیاری از آزادیخواهان فقط آزادی و استقلال و پیشرفت را بخواهد-که می خواست-، او همه اینها را از موضع دین می خواست. رئیس موسسه بین المللی گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، تصریح کرد: دینی که آیت الله طالقانی می‌خواست نوید بخش آزادی، استقلال، پیشرفت جامعه بود. ایشان عمری را در این راه صرف کرد؛ چه در زمان نهضت ملی در کنار ملیونی که واقعا دلشان می‌خواست ایران از سلطه استبداد و وابستگی بیگانه رهایی پیدا کند و چه بعد از آن که مرارت ها و زحمت ها کشید. وی در ادامه یادآور شد: در انقلاب اسلامی هم آیت الله طالقانی نقش داشتند و فقط کافی است به بیانیه امام خمینی بعد از فوت ایشان نگاه کنیم و دیگر جز آن پیام چه می توان گفت از نقش ایشان در پیروزی و پیشبرد انقلاب؟ همان حرف امام کافی است.

خاتمی با بیان اینکه من بسیار متأسفم که چنین شخصیتی که متعلق به خودش نیست، بلکه متعلق به تاریخ، اسلام، تشیع و مبارزات آزادیخواهانه ملت ایران است، آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد، پیشنهاد کرد: امروز ما باید در ایران جایزه آیت الله طالقانی داشته باشیم؛ برای صلح، شورا، مشارکت مردم، تأمین حقوق مردم، دین مترقی. چنین جایزه ای را باید داشته باشیم و بین المللی هم شود. وی ادامه داد: امروز ما باید شاهد نهادهایی باشیم که با استمداد از راه و رویکرد آیت الله طالقانی، اندیشمندان و متفکران ما در مورد حساس ترین موضوعاتی که در ایران، خاورمیانه و دنیا هست، بحث کنند و نتیجه آن بیرون بیاید. ما باید شاهد بنیادها و بنگاه‌های فرهنگی باشیم که با نام آیت الله طالقانی و با جهت ایشان، بتوانند تولیدات بزرگی داشته باشند. رئیس‌جمهور اسبق کشورمان تاکید کرد: البته من می دانم که بزرگان این کشور نسبت به آیت الله طالقانی ارادت دارند و محبت می‌کنند، اما در عمل و در سیاست‌های رسمی کو؟ اینکه ما اواخر تابستان فقط بگوییم اولین امام جمعه ما آیت الله طالقانی و السلام! و در تلویزیون ده دقیقه کلیپی پخش کنیم، حق ایشان را ادا نکرده ایم.

وی تصریح کرد: اگر به هر دلیل نمی شود درخور شأن ایشان در تهران، طالقان یا هر جای دیگر مراسم برگزار کرد جفا به آیت الله طالقانی است. واقعا انتظار ما این بود که با تحول خوبی که الحمدلله در کشور اتفاق پدید آمد و در همان مسیری بود که آیت الله طالقانی می‌خواست، ما امسال شاهد شور و هیجان بیشتری برای بزرگداشت آیت الله طالقان باشیم. خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: نگاه به طالقان نه تنها به عنوان زادگاه و خواستگاه آیت الله طالقانی، بلکه باید به عنوان یک نقطه کانونی فرهنگی باشد. امروز ما شاید به تعداد نفوسی که در طالقان زندگی می کنند، متفکران و هنرمندان و بزرگانی از طالقان در عرصه کشور داشته باشیم که می توانند در ایران و جهان نقش داشته باشند. یعنی پرورشگاه ذهن، اندیشه، هنر و فرهنگ. حفاظت از طالقان فقط تقدیر از آیت الله طالقانی نیست؛ ایشان یکی از پرورده های طالقان هستند. باید به طالقان توجه کنیم، نه به عنوان یک شهر کوچک. بلکه نمادی از فرهنگ و دین و انسانیت هم هست.

وی ادامه داد: چرا نباید بیت آیت الله طالقانی به یک مرکز پرشور و پر طپش فرهنگ و هنر و علم و اندیشه کشور و ترویج اندیشه های آیت الله طالقانی شود؟ باید دولت و دیگران کمک کنند که آن بیت یک کانون شود. بخش خصوصی هم حاضر است این کار را بکند. این مسأله به نفع انقلاب است و آیت الله طالقانی هم یک انقلابی تمام عیار بود؛ اما یک انقلابی که حرمت انسان، سربلندی ایران و پیشرفت کشور را می خواست. تجلیل از آیت الله طالقانی، تجلیل از انقلاب با آرمانهای بلند آن است.
رئیس بنیاد باران با بیان این‌که آیت الله طالقانی به خاطر فداکاری ها و اندیشه هایش نزد خداوند متنعم است و نیازی به ما ندارد، گفت: ما به او نیاز داریم؛ انقلاب و کشور نیاز دارد. این را باید مورد توجه قرار دهیم و امیدوارم مسئولان ذی ربط که انسانهای بزرگواری هستند توجه کنند و در سالهای آینده بتوانیم حق آیت الله طالقانی و ملت را ادا کنیم. وی افزود: نیازی نیست تا اقدام ویژه‌ای هم بشود، اینکه زمینه را فراهم کنند و آن امکانات مشروع در اختیار قرار بگیرند، می‌توان به طرز شایسته ای کار کرد تا حق طالقان و آیت الله طالقانی ادا شود و به اصل کشور و انقلاب و جامعه خدمت شده باشد.

خاتمی در پایان خاطر نشان کرد: من در خدمت شما هستم و امیدوارم سال آینده در تهران، طالقان و سراسر کشور مراسم بزرگداشت ایشان برگزار شود و نیز زمینه هایی برای بسط و گسترش اندیشه و منش آیت الله طالقانی و معرفی شخصیت ایشان فراهم شود و در میان اهالی اندیشه، فکر، سیاست و فرهنگ شاهد ایجاد چنین زمینه ای باشیم.

۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۲۲
ببنید کی داره دم از طالقانی میزنه ایشون بهتره دم از سوروس بزنه (126016)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۴:۱۰
خدا رحمتش کند.خدا ایشان را خیلی دوست داشتند که این زمانه ریاکاری را ندید. اگر زنده بود الان همین شماها طالقانی را هم فتنه گر و جاسوس غرب میدانستید. و بجای خاتمی به ایشان(طالقانی) میگفتید دم از سوروس بزند. (126244)
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۷:۰۷
معلومه نه طالقانی رو می شناسی نه خاتمی!! (126252)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۳۱
و تو شبیه ترین روحانی به او هستی... (126026)
ایوب
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۳۸
خداوند طالقانی را رحمت کند و سید عزیز را حفظ کند. (126038)
س
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۰:۴۰
به به چه پیشنهاد عالیی. (126090)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۱:۵۲
درود بر سید دوست داشتنی
کاش همه روحانیون ما مثل ایت الله طالقانی بودند... (126125)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۲:۴۵
دوست دارم مثل گذشته ها سخنرانی آقای خاتمی را درتلویزیون ببینم! (126139)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۳:۴۴
روحت شاد ؛ پدر طالقانی. (126190)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۳:۵۵
بهارجان معذرت یجوری پرسیدم انگار شما مسئولید!!!
آخه چرا سایت سید فیلتر باشه؟؟
خسته نباشیدا همگی. (126202)
قاسم
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۰:۵۷
اقای احمدی نژاد حرف زدن را ازسید بزرگوار یاد بگیرد (126221)
بختيار
۱۳۹۲/۰۶/۲۱ ۰۱:۱۲
خدارحمت كنه مرحوم طالقانى رو كه اساساً باهمه روحانيهاى زمان خودش فرق داشت.حتى تن صداى ايشون به هيچ روحانى شبيه نبود.!!!!!!!! (126225)