به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۱۶۰۴۵۸

ارگانیک‌های «جعلی» در بازار

ارگانیک‌های «جعلی» در بازار
گروه اقتصادی- رسانه ها: روزنامه قانون نوشت: چند سالی است که تب بازار میوه و سبزی ها و حتی لبنیات ارگانیک در میان مردم داغ شده است. آن هم از وقتی که از تزریق مواد شیمیایی و کودهای هورمونی برای رشد غیرطبیعی این محصولات حرف هایی به میان آمد. اما آیا اینکه میوه و سبزی‌های ارگانیک در کشور تولید می شود باید گفت بله تولید می شود اما باید سراغش را در مزرعه‌های کشاورزی مطمئن گرفت.البته در تعدادی از فروشگاه‌های کشور نیز میوه‌ها و سبزی های ارگانیک مطمئن فروخته می شود که نشان بهداشتی قابل اعتماد دارند. این فروشگاه‌ها همان‌ها هستند که از سال ها پیش به عنوان اولین فروشگاه‌های محصولات ارگانیک شناخته می‌شدند. این فروشگاه‌ها از سوی انجمن ارگانیک ایران تاییدیه دارند اما این روزها می بینیم که در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های کشور بخشی وجود دارد که در آن میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک را با قیمت‌های دو یا سه برابر بیشتر می‌فروشند.

باید گفت که هیچ کدام از این فروشگاه‌ها قابل اعتماد نیستند چون به گفته معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی هیچ کدام از آن‌ها برچسب‌های وزارت بهداشت را ندارند. البته سمیره صباح در ادامه صحبت‌هایش ازتدوین ضوابط فروش این محصولات خبر داده است.معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه محصولات مختلف با عنوان ارگانیک بدون نظارت در بازار عرضه می‌شود، از تدوین ضوابط یکپارچه محصولات و فرآورده‌های غذایی ارگانیک خبر داد. او با بیان اینکه محصولات کشاورزی با عنوان ارگانیک، با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد، گفت: میوه‌هایی در بازار وجود دارد که با شکل نامنظم به عنوان محصولات ارگانیک معرفی و با نرخ بالا به فروش می‌رسد، درحالی که مشخص نیست ضوابط لازم را دارند یا نه.او در ادامه با بیان اینکه حتی نمایشگاه‌های محصولات ارگانیک نیز برگزار و مورد استقبال مردم هم واقع می‌شود؛ در حالی که ضابطه مشخصی برای این محصولات وجود ندارد. این موضوع در حالی امکان‌پذیر می شود که سازمان غذا و دارو بتواند سلامت و ارگانیک بودن این محصولات را مشخص و روی بسته‌بندی‌های آن اطلاع رسانی کند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع اصلی باید هم واردات فرآورده‌های ارگانیک و هم فرآورده‌های داخلی را تايید کند.وی با اشاره به یکی از شرایط کشت محصولات ارگانیک یعنی عدم استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم تا سه سال متوالی طبق اتحادیه اروپا و یک سال طبق fda، اظهار کرد: همچنین با لحاظ این مورد، محصولات کشت شده باید از لحاظ سموم پایش شوند تا بتوان ادعا داشت آن محصول ارگانیک است.در بازار محصولاتی مانند برنج ارگانیک، گوشت ارگانیک و رب ارگانیک و دیگر محصولات به فروش می‌رسد اما باید دید انجمن ارگانیک ایران این محصولات را تایید می‌کند یا نه.رضا نورانی، ريیس انجمن ارگانیک ایران درباره نرخ‌گذاری این محصولات می‌گوید:« نمی‌شود این محصولات را به صورت مطمئن قیمت‌گذاری کرد چون هزینه‌های تولید بالاست و میزان تولید کم، به خصوص در مورد صنعت چای داخلی که سال‌هاست توسری می‌خورد و بسیاری از چایکاران حتی ارگانیک کارها قید کار را زده‌اند».

 دبیر انجمن ارگانیک ایران می‌گوید:« در ایران سبزی و صیفی ارگانیک وجود ندارد که حالا ما سر قیمت زیادش چانه بزنیم». مهدی ‌ور در ادامه با بیان اینکه فروش مرغ و تخم مرغ ارگانیک هم یک دروغ بزرگ است، گفت:« در ایران غذای ارگانیک مرغ وجود ندارد که بخواهیم مرغ و تخم مرغ ارگانیک تولید کنیم اما گوشت گوسفند ارگانیک وجود دارد و اگر کسی مدعی عرضه گوشت گاو و شتر و هر جانور دیگری به شکل ارگانیک شد آن هم فریب است».