به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۱۶۱۵۲۹

واکنش‌ها و تحلیل‌ها در پی تصویب CFT در مجلس

گروه سیاسی: تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی امروز مجلس، با واکنشها و تحلیل‌های داخلی و خارجی همراه شد.
واکنش‌ها و تحلیل‌ها در پی تصویب CFT در مجلس
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز مجلس با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر باتصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موافقت کردند.

با تصویب CFT تعهدات حقوقی‌ کشور به استانداردهای مالی و بانکی FATF تکمیل شد
حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در صفحه توییترش نوشت: لحظاتی پیش مجلس شورای اسلامی بدنبال چند ماه بررسی دقیق، در فرآیندی شفاف و در جلوه ای درخشان از دموکراسی، پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب نمود. با این مصوبه، تعهدات حقوقی چهارگانه کشورمان به استانداردهای مالی و بانکی FATF توسط مجلس تصویب و تکمیل شدند.

واکنش مشاور رئیس‌جمهوری به تصویب قانون پیوستن ایران به CFT
حمید ابوطالبی مشاور رئیس‌جمهوری نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان مجلس نشان دادند امنیت ملی کشور و منافع مردم ایران در اولویت تصمیمات آنان قرار داشته و چالش‌های فرارو را با درایت و صلابت مرتفع خواهند نمود.

هر نوع شفافیت سازی در روابط پولی به نفع جامعه ایرانی است
همچنین بهمن کشاورز حقوقدان تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تصویب این لایحه تا آخر کار دایما با تنش ها و مخالفت هایی مواجه خواهد بود. وی افزود:  از  دو جنبه می توان به این موضوع توجه کرد. یکی نفس قضیه و کلیات امر است و دیگری  وضعیت خاصی است که فعلا در آن قرار داریم.

اعلام نظر در رابطه با CFT زود است
در واکنش به تصویب لایحه الحاق به CFT، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز اعلام نظر زود است و فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم. مجلس آن را تصویب کرده است اما هنوز برای ما نیامده است.ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان شاءالله ما اعلام نظر کنیم. فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم. 

انتقاد قاضی پور از تصویب FATF در مجلس
همچنین نادر قاصی پور عضو فراکسیون ولایی مجلس روز تصویب FATF را روز سیاه مجلس شورای اسلامی خواند و آن را با عهدنامه‌های پاریس، گلستان و ترکمنچای مقایسه کرد. وی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد:امروز برای مجلس روز مهمی بود و از ساعت شش صبح جلسه غیر علنی برای FATF تشکیل شد. مسئولین نظامی ضررهای خطرناک این لایحه را بیان کردند ولی دولتی‌ها بر عکس آنها صحبت کردند و اصرار بر تایید FATF کردند و نهایتا عهدنامه ننگینی مانند پاریس، گلستان و ترکمنچای دوم‌ در مجلس تصویب شد. ملت ۱۲۰ رای منفی داشت.

اظهار امیدواری واعظی به سهم تصویب CFT در ثبات بازار و کاهش نرخ ارز
در همین رابطه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری با تشکر و قدردانی از مجلس شورای اسلامی برای تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: آنچه امروز در مجلس اتفاق افتاد نمایش مقتدرانه وحدت، دموکراسی و پویایی سیاسی در کشور بود و ملاحظه کردیم که همه طرفهای مخالف و موافق نظرات کارشناسی خود را با آزادی کامل بیان کردند و نهایتا به آنچه که به صلاح منافع ملی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود رأی دادند.

امیدواری مشاور روحانی نسبت به آینده مصوبه الحاق ایران به CTF
حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد که مراحل بعدی این مصوبه به خوبی طی شود.

 بازتاب تصویب CFT در رسانه‌های بین‌المللی
خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره این رویداد نوشت: ایران برای پیوستن به کنوانسیون جهانی مقابله با تامین مالی تروریسم لایحه مربوطه را در پارلمان این کشور به تصویب رساند و امیدوار است با این کار از تحریم‌های بین‌المللی بیشتر جلوگیری کند.خبرگزاری رویترز نیز با اعلام این خبر گزارش داد: نمایندگان پارلمان ایران معاهده مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کردند که مقامات امیدوارند این کنوانسیون ایران را به سمت استاندارد جهانی سوق دهد و این کشور را از فهرست سیاه سرمایه‌گذاری درحالی‌که با تجدید تحریم‌های آمیرکا روبرو است، حذف کند.خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی به اعلام جزئیات تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: پارلمان ایران روز یک‌شنبه (امروز) طرحی را برای مقابله با تامین مالی تروریسم تصویب کرد که  به شدت از سوی تندروهای داخلی مورد مخالفت قرار گرفته بود اما برای حفظ توافق هسته‌ای‌اش با اروپایی‌هاو متحدان آسیایی‌اش ضروری به نظر می‌آمد.

همچنین خبرگزاری ترند در گزارش خود با تیتر "پارلمان ایران لایحه تاریخی پیوستن به CFT را تصویب کرد" نوشت: قانونگذاران ایرانی امروز در جلسه‌ای علنی کار خود را برای بررسی پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با ترویسم در حالی آغاز کردند که برخی از آنها با لایحه مذکور به شدت مخالف بودند.علاوه‌براین، رسانه‌های صهیونیستی شامل روزنامه هاآرتص و تایمز آو اسرائیل، روزنامه واشنگتن پست، پایگاه خبری عرب نیوز، خبرگزاری شینهوا از دیگر رسانه‌هایی هستند که این خبر را به‌طور مفصل و با جزئیات منتشر کرده‌اند.

بازتاب پیوستن ایران به CFT در رسانه‌های عربی
اسپوتنیک عربی دراین باره نوشت: اعضای مجلس شورای اسلامی ایران امروز یکشنبه با پیوستن ایران به معاهده مقابله با حمایت مالی از تروریسم موافقت کردند.روزنامه الیوم السابع مصر نیز نوشت: مجلس شورای اسلامی ایران امروز با اقدامات جدید برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم موافقت کرد و مسئولان ایران امیدوارند که با این اقدام به استانداردهای بین المللی نزدیک تر شوند و از قرار گرفتن در لیست سیاه سرمایه گذاری با توجه به تحریم های آمریکا دور شوند.همچنین خبرگزاری رویترز عربی  به این مساله پرداخت و نوشت: مجلس ایران با اجرای اقدامات جدید برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم موافقت کرد و مسئولان ایرانی امیدوارند که این اقدام آنها را به استانداردهای جهانی نزدیک تر می کند و به آنها کمک می کند تا با تحریم های آمریکا مقابله کنند.

بی بی سی عربی هم در رابطه با تصویب CFT نوشت: علیرغم مخالفت اصولگرایان، پارلمان ایران با تصویب معاهده مقابله با حمایت مالی از تروریسم موافقت کرد و این لایحه را برای نجات توافق هسته ای با قدرت های بزرگ مهم و اساسی توصیف کرد.پایگاه خبری البوابه نیز در این رابطه نوشت: مجلس ایران امروز با اجرای اقدامات جدید برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم موافقت کرد و مسئولان معتقدند که این تغییرات به استانداردهای جهانی نزدیک هستند.در همین رابطه خبرگزاری الغد پرس عراق  نوشت: مجلس شورای اسلامی با پیوستن ایران به معاهده مقابله با حمایت مالی از تروریسم موافقت کرد.رسانه های عربی دیگری همانند خبرگزاری رسمی کویت، روزنامه القبس، النشره، النهار، الجریده کویت، ارم نیوز و غیره به جزئیات این خبر پرداختند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: لایحه FATF مجلس