به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۶۲۶۹۱
ابتکار:

مهریه باید با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود

گروه جامعه: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده بر لزوم محاسبه مهریه بر مبنای قیمت سکه زمان عقد تاکید کرد.
مهریه باید با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود
معصومه ابتکار (معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده) درباره نرخ بیکاری زنان در کشور که براساس آمار روندی افزایشی داشته است، گفت: نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در برخی استان‌ها بین ۲ تا ۳ برابر آقایان است، اما در عین حال در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۶۷ درصد از مشاغل ایجاد شده مربوط به زنان بوده است.او با اشاره به اینکه در حال حاضر اشتغال بانوان را بیشتر در بخش غیررسمی شاهد هستیم،‌ گفت: بخشی از اشتغال بانوان را مشاغل خانگی در برگرفته که این آمار هم نرخ رو به رشدی در روستاها داشته است. تسهیلاتی که برای روستاها به طور فراگیر در نظر گرفته شده، سهم خوبی به زنان از نظر اشتغال داده و ما هم پیگیر این موضوع هستیم که زنان برای کارآفرینی چه به صورت شخصی و چه جمعی بتوانند موثر واقع شوند.وی در خصوص موضوع تغییر برخی قوانین مهریه و تعدیل آن گفت: در مورد مهریه صحبت‌هایی شده است، اما با این حال هنوز قانون تغییر نکرده است، به نظر من ایده‌آل‌ترین سطح تغییر قانون مهریه این است که باید سکه به قیمت روزی که مهریه تعیین می‌شود (تاریخ عقد)، داده شود. نباید تغییر قیمت سکه بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها بگذارد. راهکار منطقی تغییر قوانین مهریه تعدیل آن است، چرا که تغییر شدید قیمت سکه قابل محاسبه نیست. نمی‌خواهم در مورد موضوع تنصیف اموال اظهارنظر کنم.

ابتکار در خصوص وعده‌های روحانی در حوزه زنان که بسیاری از آنها در حد شعار باقی مانده، گفت: آقای روحانی وعده دادند که ۳۰ درصد از پست‌های دولت خود را به خانم‌ها اختصاص می‌دهند که در این خصوص در حال رصد آمار هستیم. همچنین در سطح استان‌ها و در سطح ملی آمارها نشان می‌دهد؛ انتصاب در وزارتخانه‌ها به میزان قابل توجهی زن بوده‌اند.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸ خانم‌ در سمت معاون وزیر و همتراز با این پست هستند،‌ گفت: باید برای تحقق وعده ۳۰ درصدی رئیس جمهور بیشتر تلاش کنیم، البته بر این باوریم که این وعده به زودی محقق می‌شود.معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید براینکه مسئولیت‌هایی که زنان در دولت عهده‌دار هستند، تشریفاتی نیست، تصریح کرد:  در گذشته سفیر زن وجود نداشت، اما در حال حاضر این موضوع به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: بسیاری از پست‌ها از جمله معاونت استانداری، فرمانداری، بخشداری، شهرداری به خانم‌ها سپرده شده‌اند. همچنین تعداد بسیار زیادی از زنان به مدیرکل استانی منصوب شدند.وی تاکید کرد: نمی‌توان به این انتصابات گفت، منصب‌های تشریفاتی چرا که زنان کاملا در مناصب کلان دولتی قرار گرفتند و مسئولیت‌های اجرایی دارند، اما این موضوع مقوله آ‌نچنان جدیدی نیست و ما از دوره خاتمی معاون رئیس جمهور زن داریم و در مجموع حضور زنان هیچ‌گاه در عرصه‌های قدرت تشریفاتی نبوده است.ابتکار تصریح کرد: از دهه ۷۰ به بعد که زن‌ها در دولت‌ حضور پیدا کردند، مسئولیت‌های جدی به آنها سپرده شد، اما شاید تعداد آنها رشد استاندارد خود را طی نکرده است. در حال حاضر این رشد در حال افزایش است، چرا که زیرساخت‌ها در حال تغییر هستند و در سطح نیروهای مدیریتی کلان و میانی در حال تربیت نیروهای کارآمد هستیم.

وی در خصوص حل مسائل حقوقی زنان تاکید کرد: در بحث‌های حقوقی شورای فقهی و حقوقی وجود دارد که به موضوعات مختلف مطالبات زنان و مشکلات آنها رسیدگی می‌کند. همچنین چندین لایحه در حال آماده‌سازی و تصویب است، همچنین خدا را شاکریم؛ شورای نگهبان در حال گذراندن آخرین مراحل تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است و به زودی این لایحه تبدیل به قانون و ابلاغ خواهد شد. این اتفاق بسیار در شرایط فعلی مهم است.معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: یکی دیگر از لوایح مهمی که منتظر شنیدن اخبار خوش در خصوص آن هستیم، لایحه تامین امنیت زنان است که امیدواریم بزودی در قوه قضائیه تایید شود.وی با اشاره به حاشیه های حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال گفت: اتفاقات خوبی در حال وقوع است، البته این هدف باید به تدریج و با رعایت همه ابعاد محقق شود. ما نمی خواهیم واکنش‌ها و برخوردهایی نسبت به ورود بانوان به ورزشگاه صورت بگیرد که موضوع بدتر شود و به نظر من در این حوزه گام‌های خوبی برداشته شده و ادامه پیدا خواهد کرد.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: مهریه