به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۱۶۴۳۳
موافقت ۷7درصدي با حذف يارانه مرفهين در تلويزيون؛

پولدارهاازلیست يارانه‌بگيران حذف مي‌شوند؟

گروه اقتصادی: آنطور كه مشخص است حذف مرفهين از ليست يارانه‌بگيران آرام آرام در حال كليد‌ خوردن است.
پولدارهاازلیست يارانه‌بگيران حذف مي‌شوند؟
اين تصميم پيش از اين هم مطرح شده بود كه مي‌گويند كه رييس دولت دهم با آن مخالفت كرده و گفته بود كه همه اقشار كشور حتي مرفهين هم بايد يارانه بگيرند. حالا كه نوبت دولت يازدهم رسيده و مشكلات پرداخت يارانه به همه اقشار بارز شده‌است بار ديگر بحث حذف برخي از پول‌دارها از ليست يارانه‌بگيران مطرح شده است.در روزهاي گذشته هم نظرسنجي‌هايي انجام شد كه نشان داد بخش گسترده‌اي از مردم موافق حذف مرفهين از ميان يارانه‌بگيران هستند.

مرفهين نبايد يارانه بگيرند!
شب گذشته سوال نظرسنجی برنامه اقتصادی پایش از شبکه اول سیما این بود که «برای استفاده بهینه از منابع سرمایه‌ایی کشور آیا با قطع یارانه دهک‌های برخوردار و پردرآمد موافقید؟» بیش از 76 درصد از شرکت کننده در نظر سنجی این برنامه با قطع یارانه دهک های بالا موافقت کردند و در مقابل نیز 22 درصد از شرکت‌کنندگان مخالف این بودند که برای استفاده از منابع سرمایه‌ای کشور یارانه دهک‌های برخوردار و پردرآمد حذف شود.بر اساس این گزارش حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد از برنامه هایی بود که دولت یازدهم همزمان با انتخاب شدن بر آن تاکید کرد.
 
احمدی‌نژاد موافق يارانه گرفتن مرفهين
همانطور كه گفته شد، تصميم براي حذف مرفهين از ليست يارانه‌بگيران محدود به دولت يازدهم نمي‌شود، چرا كه در دولت دهم هم چنين موضوعي كم‌وبيش مطرح بود.
موسي‌الرضا ثروتي عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در اين خصوص گفته: «در کمیسیون تلفیق طرح دادیم که سه دهک پردرآمد حذف شوند، اما دولت دهم قبول نکرد و گفت آمار و اطلاعات درستی در این زمینه نداریم.»

بي‌اهميتي يارانه براي قشر مرفه
نكته ديگري كه مطرح است اين است كه دريافت يارانه‌هاي نقدي 45 هزار توماني چقدر در زندگي اقشار مرفه تاثير دارد؟ آنطور كه گفته مي‌شود يارانه‌هاي نقدي در زندگي خانوارهاي مرفه تاثيري ندارد و حذف يارانه‌ها تغييري در معادلات معيشتي آنها به وجود نمي‌آورد.
محمدرضا پورابراهيمي دیگر عضو كميسيون اقتصادي مجلس هم با اين ديدگاه موافق است.او مي‌گويد:« دريافت يا عدم دريافت يارانه نقدي در زندگي معيشتي افراد مرفه هيچ تغييري ايجاد نمي‌كند اما براي پرداخت‌كننده آن كه دولت باشد فشار مالي سنگيني به بار مي‌آورد.» او اينطور ادامه داد:« به هر حال دولت يازدهم تاكنون به سه دهك مرفه هم يارانه پرداخت كرده و رقمي كه پرداخت شده قطعا مي‌توانست در بخش توليد، صنعت و عمران هزينه شود و عموم مردم از آن نفع ببرند. نه اينكه يارانه‌اي به مرفهين پرداخت شود كه خودشان هم تاثير آنرا در زندگي‌شان حس نكنند.»او اينطور ادامه داد:«دولت دهم تصميم بر اين گرفت كه به تمام اقشار كشور يارانه پرداخت كند. همين موضوع موجب شد كه حوزه‌ توليد و عمران كشور مغفول بماند. بنابراين دولت يازدهم مي‌تواند در همين چهارچوب براي دهك‌هايي كه يارانه نقدي مي‌گيرند تعيين تكليف كند و برخي اقشار را از ليست يارانه بگيران حذف كند و براي اين امر منع قانوني وجود ندارد.»

قرار نبود همه اقشار يارانه‌بگيرند
از سوي ديگر با وجود اينكه دولت دهم همه اقشار كشور از فقير و غني را يارانه‌بگير كرد اما گفته مي‌شود كه از ابتدا قرار نبود همه اقشار كشور يارانه‌بگير شوند.
مرتضي افقه استاد دانشگاه و اقتصاددان در اين خصوص مي‌گويد:« اصل هدفمندي اين بود كه نظام سوبسيددهي سابق حذف شود و قشر متوسط رو به پايين يا فقير با پرداخت نقدي و ديگر اقدامات از اين يارانه بهره ببرند. چرا كه نظام سوبسيددهي به فقير و غني فشار مالي بسياري به كشور وارد كرده بود و ديگر نيازي نبود به قشر مرفه هم به همان ميزان سوبسيد داده شود كه به قشر فقير يا كم‌درآمد پرداخت مي‌‌شد.»افقه ادامه داد:« حذف سه دهك مرفه كشور اگر ساز و كار مناسبي براي آن پيدا شود مي‌تواند تصميم درستي باشد. البته شناسايي دهك اول آنچنان سخت نيست اما دهك 2 و 3 و شناسايي اين افراد شايد چالش‌برانگيز باشد زيرا هيچ نهاد و سازماني نيست كه بتواند برآورد درستي از دهك‌هاي مرفه كشور داشته باشد.»اين استاد دانشگاه تاكيد كرد:« آنطور كه مشخص است دولت همچنان مكانيزم و متر و معياري براي عملي كردن تصميم خود ندارد اما اگر ساز و كاري پيدا شود بسياري از مشكلات مالي دولت در پرداخت يارانه نقدي رفع مي‌شود و دولت مي‌تواند يارانه‌اي كه به اين افراد پرداخت مي‌كرده را صرف توليد يا پروژه‌هاي عمراني كند تا از اين راه حتي افرادي هم كه از دريافت يارانه حذف مي‌شوند به سودي غيرمستقيم برسند.»
مرجع : شفاف

۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۰۲
به نظر من که خوبه (130614)
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۱۱
اگر بخواهند مرفهین را از لیست حذف کنند به علت نبود شفافیت اقتصادی و نفوذ اغنیا یک عده کارمند بدبخت و بیچاره و راننده تاکسی و عمله ساختمانی را حذف می کنند (130629)
ss
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۵:۳۶
اصلا پولدارها یارانه میخواستن از اول چیکار؟ (130649)
خوش نیت
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۶:۰۲
اصولا آقای احمدی نژاد با باج دادن امورات محیر العقولش را میگذراند .حالا به هر جماعتی به یک ترتیب خاص. از اینکه ایشان گفته است که دهک ها را نمیتوان به درست شناسایی کرد صد در صد موافقم که اینطور است{مگر آنکه از متخصصین بسیار با تجربه و کاردان استفاده شود} .البته من با گوشهای خودم شنیدم که آقای احمدی نژاد میگفت من خودم به تنهایی در مدت دو سه روز این دهک ها را شناسایی میکنم که البته اینهم مثل بقیه وعده و وعیدهایش بود که فکر میکرد به جایی وصل است . در هر حال به نظرم بهترین ملاک در آمد واقعی و همچنین دارا یی های اضافی افراد بهترین ملاک است .یعنی آنکه در آمدهای تا زیر 5 میلیون تومان اصلا شامل این قانون نمیشوند.و ضمنا تملک یک خانه یا یک اتومبیل یا لوازم زندگی نیز از شمول این قانون میبایست خارج باشد. البته هیچکدام از اظهارات من علمی نیست بلکه بیشتر از روی لمس واقعیات اجتماع امروزمان میباشد. (130665)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۷:۱۶
چطور مرفهین شناسایی میشوند؟ معیار وملاک چیست؟ (130709)
حسن
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۸:۵۶
اگر درست انجام دهند خیلی هم حوب است بشرط اینکه انصاف داشته و پدر مردم را در نیاورند و بجای 45 تومان چند برابراز مردم بجگیرند (130762)
شهروند
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۱۹:۵۳
فکر میکنم قطع یارانه اقشار با درامد زیاد کار درستی نیست.چون یارانه منابع و سرمایه ملی است و مربوط به همه ملت است و همه مردم حق استفاده از ان را دارند.اگر اختلاف طبقاتی در کشور به این صورت افزایش یافته مشکل از جای دیگر است.بهتر ان است در شروع کار دولت تدبیر و امید به مانند اول انقلاب به دلایل حتی موجه نخواهیم حق مسلم ادمها وحقوق شهروندی انها نادیده گرفته شود.و نادیده گرفتن حقوق دیگران در جامعه عرف و عادت شود.چون عادی شدن عادتهای بد انسان را ارام ارام به سمت استبداد و دیکتاتوری راهنمایی میکند. (130801)
نادر
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۰:۴۸
برادر عزیز:افراد ثروتمند از امکانات همین کشور که به نحوه ان نمی پردازم استفاده کرده و به اینجا رسیده اند و جناب احمدی نزاد بر خلاف شعارهایش بیشترین خدمت را به اغنیا کرد ودر تمام دنیا هم اهرمهای برای جلوگیری از ثروتمند شدن افراد وجود دارد و در صورت بوجود آمدن چنین فضایی از اهرم مالیات برای برابری استفاده میشود که هم اکنون در کشور ما عکس این قضیه اتفاق افتاده ثروتمند کمترین مالیات را میدهد یا اصلا نمدهد ولی از کارمندان و کارگران مالیات میگیرند (130833)
فرهاد کرمانی
۱۳۹۲/۰۶/۲۸ ۲۱:۳۳
اصلا پرداخت یارانه از بیخ و بن اشتباه بود میشه مسولین بگن با پرداخت یارانه تا بحال کدوم مشکل حل شده. عوضش هزارن مشکل بلقوه رو بلفعل کرد (130857)
فراهانی
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۹ ۰۰:۴۱
مگر پولدارها یا مرفهین ایرانی نیستن؟
ما ایرانی ها همه یک سهم از پول نفت یا حتی یارانه داریم.برای حل این مساله باید اقتصاد کشور طوری در گردش باشد که کم درامد یا فردی با درآمد بالا همه متناسب با فعالییت و تاثیر گزاری عملکردشان بر اقتصاد و صنعت و.... به حق خوییش برسند نه اینکه به یک فرد کم درآمد یارانه بدهند و آن فرد مرفه هم با دلال بازی و یا رانت خواری چندین برابر آن یارانه را از جیب مردم بصورت کاملا قانونی در بیاورد.
البته همه ی مرفهین اینطور نیستن ولی....... (130958)