به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۱۶۶۲۸

آغاز سال تحصیلی در ایران و 112 شهر دنیا

گروه جامعه: سال تحصیلی جدید در حالی که رنگ و بوی تحول و هوشمندسازی را به همراه دارد فردا در مدارس سراسر کشور و 112 شهر دنیا آغاز می‌شود تا بار دیگر کودکان و نوجوانان این مرز و بوم برای ساختن ایران بهتر پشت میز و نیکمت‌های کلاس‌ها بنشینند و در مسیر علم و دانش مهر ماهی را آغاز کنند که همیشه و برای همه دانش‌آموزان حال و هوای تازه‌ای دارد.
آغاز سال تحصیلی در ایران و 112 شهر دنیا
در کمتر مدرسه‌ای می توان گچ و تخته قدیمی پیدا کرد، چراکه در راستای تحول بنیادین طی سالهای اخیر این تخته‌های پر از خاطره جای خود را به وایت بردها و از سال گذشته نیز به تخته‌های الکترونیک داده‌اند و هر مدرسه‌ای بر اساس امکانتی که مهیا کرده بخشی از برنامه‌ و کلاسهای خود را هوشمند کرده اما روز اول مهر همچنان خاطره مشترک همه برای ورود به دنیای دانش است، خاطراتی که چه با گچ و تخته و چه با فناوری روز، بیادماندنی است. یوسف نوری رییس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با ایسنا، با اعلام آمار نهایی معلمان، دانش‌آموزان و مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جدید نسبت به سال 91 کاهش نیم درصدی را نشان می‌دهد البته تعداد دانش‌آموزان در پایه اول ابتدایی با رشد 1.6 درصدی همراه است.

به گفته وی، سال 93 افزایش دانش آموزان صفر می‌شود، اما برای سال 94 روند افزایشی جمعیت دانش آموزی را شاهد خواهیم بود که البته این افزایش جهشی نیست و تدریجی خواهد بود. وی با بیان اینکه تعداد کل دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید 12 میلیون و 242 هزار نفر است افزود: بر اساس مقاطع تحصیلی شش میلیون و 850 هزار نفر در مقطع ابتدایی، دو میلیون و 212 هزار نفر در مقطع راهنمایی و سه میلیون و 270 هزار نفر در مقطع دبیرستان تحصیل خواهند کرد. همچنین 11 میلیون و 237 هزار نفر از دانش‌آموزان در مدارس دولتی و یک میلیون نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل خواهند کرد.

به گفته رییس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، امسال از تعداد کل دانش‌آموزان، 74 هزار نفر را دانش‌آموزان استثنایی و 452 هزار نفر را بزرگسالان تشکیل می‌دهند؛ ضمن آنکه 757 هزار نوآموز نیز در بخش پیش دبستانی اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی تحصیل خواهند کرد.نوری اظهار کرد: کل فضاهای آموزشی کشور 91 هزار و 830 مرکز است که 38 هزار مدرسه شهری و 53 هزار مدرسه روستایی است. همچنین 49 هزار مدرسه در قالب مجتمع‌ها اداره می‌شوند و 39 هزار مدرسه به صورت مستقل فعالیت خواهند داشت.

رئیس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری نیز گفت: تعداد کل معلمان و کارکنان، یک میلیون و 13 هزار و 655 نفر است که از این تعداد 481 هزار نفر را معلمان و کارکنان مرد و 532 هزار نفر را کارکنان و معلمان زن تشکیل می‌دهند. رییس مرکز آمار و فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین 358 هزار نفر در مقطع ابتدایی، 232 هزار معلم در مقطع راهنمایی و 307 هزار معلم در مقطع متوسطه فعالیت خواهند داشت که 61 هزار نفر دیگر نیز در بخش اداری و آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان مشغول به کار خواهند بود. ضمن آنکه تعداد معلمان استثنایی نیز 21 هزار و 500 نفر است. نوری ادامه داد: با توجه به اینکه امسال 24 هزار معلم بازنشسته خواهند شد و از سوی دیگر 21 هزارو 600 نیروی متعهد و دبیر جدید خواهیم داشت، لذا تعداد فرهنگیان از یک میلیون 37 هزار و 155 نفر به یک میلیون و 34 هزار و 755 نفر خواهد رسید.

بازگشایی مدارس ایرانی در 112 شهر دنیا دراول مهر

علی اصغر یزدانی رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشو نیز از بازگشایی مدارس ایرانی در 112 شهر دنیا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از مهرماه خبر داد و گفت: برای مهر امسال فعالیت 148 آموزشگاه در 83 کشور و 112 شهر دنیا آغاز می‌شود. به گفته وی، در این 83 کشور دنیا که مدارس ایرانی فعالیت می‌کنند، 17 هزار دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و هنرستان در حال تحصیل هستند و 2000 نیروی انسانی نیز اعم از مدیر و معاون و فرهنگی ایرانی در این مدارس مشغول فعالیت هستند.
مرجع : ایسنا

قاسمي بجد
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۰:۰۲
باز آمد بوی ماه مدرسه بوی بازی های راه مدرسه بوی ماه مهر ماه مهربان (132257)