کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیش از ترک نیویورک در اتومبيل عازم فرودگاه صورت گرفت؛

گفتگوی تلفنی روحاني و اوباما خبر 1 دنيا شد+جزييات

تابوی مذاکره با امریکا شکست

5 مهر 1392 ساعت 23:45

گروه سياسي: باراك اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریكا، در تماس تلفنی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، با وی گفت وگو كرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در حالیكه رئیس جمهوری اسلامی ایران در حال حركت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورك بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یكدیگر گفت وگو كردند. در این گفت وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاكید كرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همكاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند. در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریكا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور كردند تا زمینه همكاری های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.

اوباما: همین الان با روحانی صحبت کردم

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: با روحانی تلفنی صحبت کرده است. اوباما در جمع خبرنگاران در كاخ سفيد گفت: همین الان با رييس‌جمهور ايران گفت‌وگو کردم و معتقدم می‌توان با این کشور به توافق هسته‌ای دست پیدا کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت: این اولین ارتباط بین یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بوده است. اوباما گفت راه رسیدن به توافق با ایران دشوار است ولی با به روی کار آمدن دولت جدید در این کشور یک فرصت استثنایی برای پیش بردن گفت و گوها پدید آمده است.باراک اوباما همچنین گفت: ما مسئولیت داریم راه دیپلماسی را در باره مسئله هسته‌اي و بحران سوريه ادامه دهیم و فرصتی بی‌همتا در اختیار داریم تا با دولت جدید در تهران پیش برویم.
به گزارش خبرگزاري‌ها، تماس تلفني اوباما با روحاني، موقعي انجام شد كه آقاي روحاني در اتومبيل به مقصد فرودگاه نيويورك در حركت بود تا به تهران برگردد. پس از صحبت‌هاي ديپلماتيك، اوباما ابتدا از ترافيك خيابانهاي نيويورك عذرخواهي كرد و در خاتمه با زبان فارسي خطاب به روحاني گفت: خداحافظ و روحاني نيز به زبان انگليسي پاسخ داد: روز شما بخير.
خبر اين تماس كوتاه تلفني در حال حاضر به خبر 1 همه خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي خبري، تلويزيوني و راديويي جهان مبدل شده است و كارشناسان در باره آن در حال اظهارنظر هستند.
گفتني اينكه هواپيماي رييس‌جمهور فردا ساعت 10 صبح در فرودگاه مهرآباد تهران به زمين خواهد نشست و خبرها حاكي از استقبال مردمي از ايشان دارد گرچه برخي مقامات دولت از مردم خواسته‌اند از حضور در فرودگاه خودداري نمايند.


کد مطلب: 17038

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/17038/گفتگوی-تلفنی-روحاني-اوباما-خبر-1-دنيا-جزييات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir