به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۷۴۱۸

دو هزارتومان سال82چند تومان سال 92؟

گروه اقتصادي:​ برمبنای نرخ تورم طی یک دهه اخیر اسکناس های دو هزار تومانی که در سال 82 برای نخستین بار منتشر شدند امروز معادل 361 تومان زمان انتشار قدرت خرید دارد.
دو هزارتومان سال82چند تومان سال 92؟
رمبنای نرخ تورم طی یک دهه اخیر قدرت خرید 454 درصد کاهش پیدا کرده است، اسکناس های دو هزار تومانی که در سال 82 برای نخستین بار منتشر شدند امروز معادل 361 تومان زمان انتشار قدرت خرید دارد، این وضعیت ناشی از چیست؟

واقعیت اینجاست که دولت در ایران یارانه بگیر است، برخلاف آنچه گفته می شود و براساس آن قوانینی مانند هدفمندی یارانه ها به اجرا گذاشته می شود. دولت به عنوان بزرگترین فعال اقتصادی فضایی انحصاری در اختیار دارد که در این فضا نه تنها امکان فعالیت بخش خصوصی را فراهم نمی کند بلکه با ایجاد فضای رانتی برای مجموعه هایی خاص امکان هر نوع رقابتی را از فعالین اقتصادی غیر دولتی و غیر وابسته به نهاد دولت سلب می کند.در چنین اقتصادی دولت باید هزینه اشتباهات خود را متقبل شود، اما با توجه به آنکه دولت به عنوان تنها متولی اقتصاد کشور در فرادست هر نوع انتقادی قرار می گیرد در عمل فشار ناشی از اشتباهات سیاست گذاری های خود را به جامعه و عامه مردم تحمیل می کند.


این نحوه عملکرد در تمامی دولتهایی که در ایران فعالیت کرده اند مشترک بوده، دولت ها در قبال حق انحصاری که بر مدیریت منابع ملی در اختیار داشته اند باید به دستگاههای نظارتی مانند دیوان محاسبات پاسخگوی باشند ولی هیچ نهاد ناظری وجود ندارد که دولت را در قبال کاهش قدرت خرید پول ملی مواخذه کند.کاهش قدرت خرید پول ملی در واقع یارانه ای است که دولت از جیب مردم بیرون می کشد تا کسری بودجه خود را جبران کند و این در حالی است که بخش عمده ای کسری بودجه دولتها طی چند دهه اخیر ناشی از عدم تناسب میان اهداف اجرای اعم از عمرانی و غیر عمرانی با توان اجرای دولت بوده است. متاسفانه از همین دست بی برنامگی ها و بی انضباطی ها باعث می شود که پردرآمد ترین دولت تاریخ ایران به مقروض ترین دولت ایران تبدیل شود.

بنا بر گزارشی که علی پاکزاد در خبرآنلاین تهیه کرده است، این وضعت دولت را ناچار به استقراض می کند، استقراضی که در عمل با پیش فروش کردن منابع ملی مانند نفت تامین خواهد شد.برای آنکه نگاهی به کاهش قدرت خرید پول ملی داشته باشیم کافی است قدرت خرید بزرگترین اسکناسهای منتشر شده طی دهه 80 شمسی را برمبنای سال پایه انتشار مورد ارزیابی قراردهیم، قیمت ثابتی که بر مبنای شاخص های کالاهای مصرفی یا همان پایه محاسبه نرخ تورم استخراج شده نشانه میدهد اولین اسناس درشت منتشر شده در دهه اخیر اسکناسهای آبی رنگ 20 هزار ریالی هستند، قدرت خرید این اسکناس ها در مردادماه سال 92 یعنی معادل یک دهه بعد از انتشار به 361 تومان سال انتشار کاهش یافته است.

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۳:۵۷
قابل توجه رجال محترم ایران . واقعا مایه شرمساری و خجالت است . (140562)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۴:۳۴
دست آقایان درد نکند. با این کشور داری !
محلی کلو ولات ما هم بیشترشون دانش کشور داری دارد! (140582)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۳:۱۰
اگر دقت کنید زمان ریاست خاتمی همم داشته ارزش به همون اندازه پایین میومده (140796)
بهشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۵:۰۹
درست انجام دادن یه کار هنر میخواهد
وگرنه خراب کردن هر کاری رو همه بلدند (140611)
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۵:۳۵
آقایون پاک ترین دولت تاریخ
میخواین ازین 2هزار تومنی ها بهتون بدن
واسه دانشگاه ایرانیان؟ (140623)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۵:۴۶
ایکاش نویسنده محترم حقوق متوسط در سال 82 و 92 رو هم اضافه می فرمودند تا ببینند چقدر قدرت خرید مردم پایین تر اومده اگر چه بنده عقیده دارم این رقمهای داده شده کاملا اشتباه می باشد و با یک نگاه اجمالی خواهید دید که 2000 تومان سال 82 الان حدودا 100 تومان ارزش دارد یعنی اجناس و مایحتاج مردم 20 برابر شده در حالی که حقوق متوسط ...
ترکمانا نعل را وارونه زن!!!! (140631)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۵:۵۴
تنهازمان بی ارزشی اسکناس در این هشت سال قبل بود ان هم چاره ای نبودچون متولیان ان مشغول مدیریت اقتصاددنیابودند (140635)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۷:۴۱
. . . . محمود بلایی سر این کشور ومردم آوردی که خدا میدونه کی وضع مردم بهبود پیدا میکنه . ما نسل سوخته بودیم حالا دیگه نسل ذغال شده هستیم. معلوم نیست کی دیگه از جهان چهارمی دربیایم.خداوکیلی با نفرین اونهای که زندگیشون تارومار شد چه جورکنار میاد/ (140678)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۸:۴۴
2000 تومان سال 82 ارزش 500 تومان در سال 92 داره! شایدم کمتر!!! (140705)
الف.ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۹:۵۲
با سلام - اشتباه محاسبه نكرده‌ايد؟ فكر كنم تقريب درست آن دويست تومان است يعني يك دهم يا حتي كمتر! نرخ اجاره خانه، قيمت مواد خوراكي و دارويي، طلا، سوخت و ساير موارد روشنگر اين موضوع است. راستگوتر باشيد. (140737)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۰:۰۶
گندزدین به اقتصادمملکت (140741)
ارام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۱:۲۸
حالا دیدید این مردم هستند که دارند به دولت یارانه میدهند نه دولت به مردم.خدا نبخشایدشان،امین. (140776)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۲:۲۵
حداقل عکس حضرت امام را از روی اسکناس ها بردارند تورم که ناشی از بی عرضگی دولتمردان است موجب وهن ان مقام شامخ شده است (140788)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۰۰:۳۷
وقتی محمود اداره جهان رو بدست بگیره ببین چی میشه 100 دلار میشه 1 دلار یک دلار هم هم میشه 300 تومن خودمون . توصیه میکنم اق محمود بره همون جهان رو اداره کنه به ایران کاری نداشته باشه . . . (140819)