به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۱۷۵۵۵۱

پنتاگون: تصمیم ترامپ، جنگ با ایران نیست

گروه سیاسی: خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره اقدام خصمانه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قرار دادن نام آن در لیست گروه‌های تروریستی به مخالفت برخی مقامات نظامی آمریکا با این تصمیم پرداخته و می‌نویسد: مقامات آمریکایی می‌گویند که فرماندهان ارشد نظامی آمریکا همانند ترامپ درباره ایران و سپاه پاسداران ایران نگرانند اما با تروریستی خواندن آن مدت‌هاست که مخالف‌اند چرا که این اقدام می‌تواند عکس‌العمل بالقوه‌ای علیه نظامیان آمریکا در منطقه ایجاد کند و همچنین برای شرکای آمریکا که با ایران در ارتباط هستند مشکل ساز شود.

رویترز در ادامه مطرح کرد: پنتاگون از ارائه توضیحات درباره این که ارتش آمریکا چه تدبیری برای حفاظت از نظامیان آمریکا در برابر هرگونه مقابله به مثل از طرف سپاه پاسداران و یا شبه‌نظامیان متحد با ایران در مناطقی مانند عراق اندیشیده است، خودداری کرد. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از برخی مقامات پنتاگون که نمی‌خواستند نامشان فاش شود نوشت: تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به معنای آن نیست که ارتش آمریکا با سپاه پاسداران رفتاری مشابه با القاعده، داعش یا جنگ‌طلبان دیگری که می‌تواند آن‌ها را مورد هدف قرار دهد، خواهد داشت. رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی دیگر نوشت: این (تروریستی اعلام کردن سپاه) به معنای جنگ با ایران و یا کشتن نیروهای ایرانی نیست؛ قطعاً اینگونه نیست. ارتش آمریکا خط مشی جدیدی مبنی بر این دریافت نکرده است که سراغ نظامیان ایران برود.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشت: جیسون بلازاکیس، یکی از مقامات اسبق وزارت امور خارجه آمریکا که در پروسه اعلام سازمان‌های تروریستی نظارت داشته است معتقد است که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران با دلایل کاملاً نمادین و با اهداف سیاسی داخلی انجام گرفته است که می‌تواند عواقب مرگ‌باری برای نظامیان آمریکا داشته باشد. در بخشی دیگر از نقل قول رویترز از این مقام اسبق وزارت امور خارجه مطرح شده است: این اقدام می‌تواند قاسم سلیمانی، فرمانده قدرتمند نیروهای قدس سپاه پاسداران را به فعالیت وادارد تا به "نیروهای شبه نظامی شیعه تحت کنترل سپاه پاسداران" اجازه دهد علیه نظامیان آمریکا در عراق مقابله به مثل کنند. او می‌تواند از آن‌ها بخواهد تا علیه منافع آمریکا در جاهایی مانند منطقه سبز بغداد وارد عمل شوند. رویترز در ادامه به نقل از بلازاکیس می‌نویسد: تنها "فایده فرضی" این اقدام می‌تواند این باشد که کار برای وزارت دادگستری در زمینه پیگرد قانونی افرادی که "حمایت مادی" برای سپاه پاسداران فراهم می‌کنند، آسان‌تر می‌شود.

 
برچسب ها: دونالد ترامپ