به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۱۷۶۰۸
توافق سری آمریکا و روسیه برای ابقای اسد به مدت 2 سال بر قدرت؟

پيش شرط ارتش آزاد براي شركت در مذاكرات؛ كناره گیری اسد

گروه بين الملل: سايت آلماني "اشپیگل آنلاین" مدعي شد كه سازمان امنیت داخلی آلمان در گزارشی که "محرمانه" طبقه‌بندی شده اعلام کرده که همکاری نظامی تنگاتنگی میان تهران و دمشق وجود دارد.
پيش شرط ارتش آزاد براي شركت در مذاكرات؛ كناره گیری اسد
به ادعاي اشپيگل؛ جمهوری اسلامی ایران نه تنها از نیروهای شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که در کنار نیروهای نظامی بشار اسد علیه شورشیان می‌جنگند پشتیبانی مالی می‌کند، بلکه همچنین واحدهایی از گروه‌های ویژه را به سوریه فرستاده تا مستقیما در جنگ داخلی شرکت کنند. گزارش "یک منبع اطلاعاتی" حاکی از آن است که از نوامبر ۲۰۱۲ توافقنامه‌ای نظامی میان ایران و سوریه به امضا رسیده که به بشار اسد اجازه می‌دهد "بخش‌های بزرگی از نیروی هوایی خود را در خاک ایران مستقر کند تا در صورت نیاز دوباره از آنها استفاده کند".

ارتش آزاد: در گفتگویی که بر اساس کناره گیری اسد نباشد شرکت نمی‌کنیم

در همين حال شورای فرماندهی عالی نظامی ارتش آزاد و ائتلاف ملی مخالفان سوری در جلسه ای در استانبول، بر ضرورت هماهنگی بیشتر بین دو نهاد ائتلاف ملی مخالفان و ارتش آزاد با ستاد فرماندهی عالی نظامی، توافق کردند.

در این جلسه دونهاد ضمن تاکید بر ضرورت احترام نهادهای انقلابی مردم سوریه مانند ائتلاف مخالفان، خواستار سرعت بخشیدن به برنامه تشکیل حکومت انتقالی از سوی اپوزیسیون شدند. مهمترین نقاطی که ائتلاف مخالفان سوری و ارتش آزاد در این نشست بر آن به توافق رسیدند، ایجاد هماهنگی بیشتر و تلاش برای متحد کردن نیروهای نظامی و سیاسی بود. اگر چه مخالفان سوری تاکنون از قبول گفت و گو مستقیم یا غیر مستقیم با اسد امتناع ورزیدند، اما در نشست اخیر به طور ضمنی اشاره کردند که در مذاکره ای شرکت می کنند که از سوی کشورهای عربی تضمین شده و سازمان های بین المللی مراقب اجرای عملی آن باشند.آنها همچنین تاکید کردند که هر مذاکره ای باید بر اساس کناره گیری اسد از قدرت صورت بگیرد.

بشار اسد امکان میانجیگری آلمان در جنگ داخلی سوریه را مطرح کرد

اين درحاليست كه بشار اسد، در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل، از امکان میانجیگری آلمان برای پایان دادن به جنگ داخلی سی ماهه کشورش صحبت کرده است. او گفت: تنها در صورتی با شورشیان مذاکره خواهد کرد که آنها سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند.

توافق سری آمریکا و روسیه برای ابقای اسد به مدت 2 سال بر قدرت


از سوي ديگر، برخی اطلاعات درز شده از داخل و خارج سوریه، حکایت از آن دارد که آمریکا و روسیه برای ابقای بشار اسد بر سر قدرت به مدت دوسال دیگر به توافق رسیده اند. طبق قانون اساسی سوریه دوره ریاست جمهوری بشار اسد در ماه ژوئیه سال 2014 به پایان می رسد. بشار اسد گفته است چنانچه ملت سوریه از او بخواهد، خود را نامزد انتخابات خواهد کرد. تاکید اسد نسبت به احتمال نامزد شدن وی برای انتخابات ریاست جمهوری پس از سال 2014، گمانه زنی در مورد صحت اطلاعات درز شده را بیشتر کرده است.

طبق این اطلاعات توافق روسیه – آمریکا برای ابقای اسد به دو هدف عمده صورت می گیرد. یکی برای تکمیل مرحله مربوط به نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه و نیز برای از بین بردن گروه های اسلامی مسلح وابسته به القاعده ماننده النصره و دولت اسلامی شام وعراق که اکنون در سوریه جمع شدند.

کارشناسان سیاسی می گویند به دلیل آوارگی میلیون ها سوری از خانه و کاشانه خود، تعطیلی اغلب سفارتخانه های این کشور، رو به وخامت گذاشتن اوضاع امنیتی وعدم کنترل دولت بر مناطق وسیعی ازسوریه این توافق یا امکان ادامه حکومت بشار اسد را غیر ممکن می سازد.