به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۱۸۰۳۱

یک‌فراری‌رکورددارگرانترین وارداتي‌سال92

گروه اقتصادي:‌ گمرک گزارش داد: گرانترین خودروی وارداتی سال 92 به کشور وارد شد.
یک‌فراری‌رکورددارگرانترین وارداتي‌سال92
علي پاكزاد در گزارشي نوشت:‌ براساس تازه ترین گزارش گمرک ایران طی شهریور ماه سال 92 بالغ بر 5226 دستگاه خودرو به کشور وارد شده که بالاترین میزان واردات خودرو طی شش ماهه نخست سال جاری محسوب می شود، کل واردات خودرو به کشور طی نیمه اول سال 92 بالغ بر 22 هزار و 222 دستگاه است که بیش از 23 درصد آن طی شهریورماه صورت گرفته است.

براساس این گزارش واردات خودروهای لوکس با قیمت بیش از 100 هزار دلار به شدت کاهش پیدا کرده است در شهریور ماه تنها سه دستگاه خودروی با قیمت بیش از 100 هزار دلار وارد کشور شده است که البته گرانترین خودروی وارداتی در سال 92 نیز در جمع این خودروهای قراردارد، این خودرو یک دستگاه فراری اسپایدر کروک 458 است که با قیمت 204 هزار دلار به کشور وارد شده است ارزش ثبتی این خودرو قبل از اخذ عوارض قانونی در گمرک با احتساب ارز 2480 تومانی معادل 507 میلیون تومان محاسبه شده است.

فهرست گرانترین خودروهای شهریورماه 1392
قابل ذکر است یک بار دیگر واردات یک دستگاه فراری 458 در آبان سال 90 در فضای خبری کشور تنش های فراوانی به دنبال داشت براساس قوانین واردات خودرو بدون داشتن نمایندگی رسمی خدمات ممنوع است البته شنیده ها حکایت از آن دارد که مجوزهای خاص که به طور مثلا در اختیار مدال آوران ورزشی قرار می گیرد امکان واردات خودروهایی از این دست را به کشور فراهم می کند. هرچند صحت این موضوع تائید نشده ولی گفته می شود مجوز این افراد در بازار تا حدود 150 میلیون تومان دست به دست می شود. به نظر می رسد توجیه برای صدور چنین مجوزهایی بودجه نداشتن فدراسیونهای ورزشی کشور است، نبود بودجه برای تقدیر از مدال آوران بهانه ای برای صدور مجوزهای خاص شده و در نهایت این مجوزها به دلیل نداشتن تمکن مالی توسط وزرشکاران برای واردات خودروهای لوکس سر از دست دلالان خودرو در می آورد.

پرداخت یارانه وارداتی به خودروهای لوکس
به هر شکل ثبت رسمی واردات خودروهایی با قیمت چند صد هزار دلاری با افزایش نرخ رسمی ارز از 1226 تومان به 2480 تومان به شدت کاهش پیدا کرده است ولی سئوال اینجاست اگر حتی چنین ارزی توسط اتاق مبادلات ارزی در اختیار واردکنندگان خودروهای لوکس قرار نمی گیرد، چرا باید از محل مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی در محاسبه گمرکی این خودروها به واردات خودروهای لوکس یارانه داده شود؟

در صورتی که تعرفه واردات خودروهای لوکس به قیمت ارز آزاد محاسبه شود برای واردات فراری 204 هزار دلاری باید 506 میلیون تومان گمرکی اخذ شود در حالی که در حال حاضر با احتساب دلار 2480 تومانی 380 میلیون تومان تعرفه گمرکی از وارد کننده این فراری اخذ شده است. حال سئوال اینجاست چرا دولت باید از محل مابه التفاوت نرخ ارزی که نگران کاهش آن است به واردات خودروی لوکس رقمی معادل 126 میلیون تومان یارانه بدهد، این رقمی که معادل حداقل دستمزد 21 کارگر طی یک سال است. آیا سیستم مکانیزه گمرک کشور امکان محسابه گمرکی واردات خودروهای لوکس بر اساس نرخ روز دلار را نمی دهد؟ اگر دولت نگران کسر بودجه از مجل کاهش نرخ ارز است چرا چنین فضاهای رانتی همچنان در اقتصاد کشور وجود دارد؟

در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 14 دستگاه خودروی با قیمت بیش از 100 هزار دلار به کشور وارد شده است، که تمامی این خودروها به دلیل ظرفیت بالای 2500CC مشمول تعرفه وادراتی 75 درصدی هستند، حقوق گمرکی اخذ شده از این خودروها براساس ارز 2480 تومانی معادل 3.9 میلیارد تومان بوده است در حالی که قیمت این خودروها در بازار با ارز آزاد 3300 تومانی قیمت گذاری می شود و از محل مابه التفاوت ارز در محاسبه حقوق گمرکی درواقع وارد کنندگان این خودروها بالغ بر 1.3 میلیارد تومان(معادل حداقل حقوق یک سال 228 کارگر) حقوق گمرکی کمتری پرداخت کرده و عملا یارانه گرفته اند.مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند در شرایطی که برای جلوگیری از نرخ ارز و کسر بودجه، رئیس کل بانک مرکزی را قربانی می کنند، چرا باید به واردات خودروهای لوکس از محل همین ارز بالا نگه داشته شده یارانه پرداخت شود؟
مرجع : خبرآنلاين

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۶:۳۹
اطمینان دارم دارنده این فراری 44 هزار تومن یارانه ماهیانه رو هم میگیره!!!!!! (145701)