به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۱۸۷۴۵
مقامات‌سعودی در مورد رانندگی زنان هشدار دادند

کمپین نادیده‌گرفتن منع رانندگی زنان در عربستان

گروه بين الملل: دولت عربستان سعودی به فعالانی که قصد دارند در روزهای آخر هفته کمپین نادیده گرفتن منع رانندگی زنان را اجرا کنند اخطار کرد که با آنان برخورد خواهد شد.
کمپین نادیده‌گرفتن منع رانندگی زنان در عربستان
به گزارش العربيه، ژنرال منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی گفت: همه میدانند که رانندگی زنان در پادشاهی سعودی ممنوع است و قانون با متخلفان و تظاهرکنندگان برخورد خواهد کرد. فعالان سعودی در سایتهای اجتماعی از زنان خواسته اند در این کمپین شرکت کنند و روز شنبه پشت فرمان ماشین‌ها بنشینند.

عربستان سعودی تنها کشور در جهان است که زنان در آن اجازه رانندگی ندارند. روز چهارشنبه وزارت کشور سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که با هرگونه اقدام برای "برهم زدن نظم عمومی" از طریق تجمع و راه پیمایی در "قالب روز موسوم به رانندگی زنان" مقابله خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: قوانین پادشاهی سعودی هر گونه برهم زدن نظم عمومی و اقدام به شورش را، که در خدمت مهاجمان و فرصت طلبان باشد، ممنوع کرده است. هرگونه تجمع در پادشاهی سعودی ممنوع است.

زنانی که در گذشته این قانون را نقض کرده اند از سوی مقامات بازخواست شده و مورد اعتراض دیگران قرار گرفته اند. در سال 2011، فعال اجتماعی منال الشریف، که یکی از برگزار کنندگان کمپین روز شنبه است، بعد از آنکه ویدئوی رانندگی خود را در اینترنت گذاشت دستگیر شد و 9 روز به زندان افتاد. در همان سال پلیس سعودی تعدادی از زنان را که قانون منع رانندگی را نقض کرده بودند دستگیر کرد و از آنها تعهد گرفت دیگر رانندگی نکنند.

فعالان زن مدني عربستان بارها تاکید کرده‌اند که در طول این کمپین هیچگونه تظاهراتی برگزار نخواهد شد. شریف، که در دبی مستقر است، در باره اعتراض آخر هفته به خبرگزاری فرانسه گفت: روز 26 اکتبر روزی است که زنان سعودی خواهند گفت خواست آنها برای رانندگی جدی است و این موضوع باید حل شود. او گفت که زنان بسیاری به این فراخوان پاسخ داده اند و از دو هفته پیش شروع به پست کردن ویدئوهایی کرده اند که آنها را در حال رانندگی نشان می‌دهد.

علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۰۸:۴۳
خدا كنه تو كشورمون هن حقوق. زن ها رعايت شه بچه سيد رو روز عيد غدير نزنن :(( (153596)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۰۸:۵۲
اینجا که برای خانم ها واقعا بهشته!! (153600)
معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۰۹:۴۰
من با جرم بودن رانندگی خانم ها موافق نیستم، اما کلاً با رانندگی خاانم ها موافق هم نیستم، مگر در شرایط خاص و ضروری. بیشتر تصادفات و ترافیک یه سرش به خانم های محترمه میرسه!
الکی منفی و مثبت نزنینا فکر کنین انصافاً رای بدین. (153622)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۲:۰۴
با تجربه وراننده گی کردن راننده گی ادمها بهتر میشه و ربطی هم به زن و یا مرد بودن نداره در این مورد هم خودمون مقصر هستیم که بین دختر و پسر فرق میذاریم و دختر هامونو کمتر بهشون امکان راننده گی میدیم (153747)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۰:۰۸
همچین کشور ما هم وضعش بهتر از اونا نیست با این گشت ارشاد و حجاب اجباری !در ضمن قدیما روز عید سعید غدیر سید هارو بوس میکردند ولی جدیدا گاز میگیرن!!!!!!!! (153637)