به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : ۱۸۷۷۸۶

روند‌نزولی قیمت آهن آلات بزودی متوقف‌خواهد‌شد

گروه اقتصادی: در چند هفته اخیر، بازار آهن و مصالح فولادی ثبات بسیار خوبی را در قیمت تجربه کرده‌‌است. عوامل بسیار زیادی که در راس آنها نرخ ارز و تقاضا قرار دارند، در این بازه زمانی سیگنال‌های بسیار مهمی برای این بازار ارسال کردند تا شرایط بازار تغییر کند و اندکی از التهاب این صنعت تاثیرگذار بر اقتصاد کشور کاسته شود.
قیمت بسیاری از انواع پروفیل‌ها از جمله قیمت نبشی، کاهش را تجربه کرده‌اند
قیمت بسیاری از انواع پروفیل‌ها از جمله قیمت نبشی، کاهش را تجربه کرده‌اند
سال گذشته را نمی‌توان سال پر رونقی برای آهن آلات دانست و به دلیل نوسانات بسیار زیاد در این فضا، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار بالا رفت و یک بحران جدی هم برای خریداران و هم برای تولیدکنندگان رقم زد. در چند هفته گذشته دلایل بسیاری باعث تغییر روند بازار شدند و مقاومت بلند مدت قیمت این محصولات فولادی را در برابر کاهش شکستند. ثبات و البته در بسیاری از موارد، کاهش قیمت‌ها امید مجدد را به فعالان این حوزه بازگرداند؛ البته باید اضافه کنیم طبق بیش‌بینی‌های انجام شده، روند نزولی بسیار از کالاها متوقف خواهد شد. در ادامه در مورد دلایل بوجود آمدن این شرایط صحبت خواهیم کرد و درباره پیش‌بینی انجام شده توضیح می‌دهیم.

دلایل ثبات قیمت آهن در چند هفته اخیر چه بود؟
قطعا توقف چنین بحرانی را نمی‌توان نتیجه تغییر یک یا تعداد کمی از عوامل دانست. برای مقاومت بازار در برابر شیب بسیار تند افزایش قیمت، عوامل بسیار زیادی از جمله داخلی و خارجی باید دست به دست هم بدهند تا روند صعودی قیمت نبشی و ناودانی، پروفیل، میلگرد و دیگر مقاطع فولادی متوقف شود. در این مقاله به مهمترین این فاکتور‌ها می‌پردازیم و این رفتار را تحلیل خواهیم کرد.
به عنوان اولین عامل، بدون شک باید از قیمت ارز نام برد. وابستگی بسیار بالای صنایع فولاد به قیمت دلار و قیمت‌های جهانی، باعث نابسامانی ناشی از نوسانات قیمت ارز در بازار مقاطع فولادی شد. در مقاله  بررسی قیمت نبشی، ناودانی و محصولات مسی پس از تحریم‌ها خواهید خواند که: بازارهای فولاد به تفکیک نوع محصول نهایی ممکن است، رفتار متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال مقاطع طویلی مثل میلگرد که از لحاظ تعداد تولیدکنندگان بالا هستند، توانسته‌اند در بازار داخلی به خودکفایی برسند. اما در مورد قیمت نبشی و ناودانی باید از زاویه دیگری نگاه کرد.

 در بازه زمانی ذکر شده به دلیل مناسبات سیاسی و تاثیر روانی اخبار بر فضای اقتصادی جامعه، کاهش قیمت دلار یک کمک بسیار ارزشمند برای بازار فولاد بود. این فاکتور در رواج صارات نیز بسیار سودمند بود و نفس تازه‌ای به تولیدکنندگان بخشید.
عامل مهم دیگر افزایش ناگهانی تقاضا بود. مقاطع فولادی در چند هفته اخیر در اوج تقاضای فصلی قرار داشتند و همین موضوع باعث افزایش آزادی عمل و کاهش ریسک عرضه محصول برای تولیدکنندگان شد. این 2 عامل در یک زمان باعث تقویت یکدیگر و در نهایت آهن آلات را در شرایط مناسبی قرار دادند.  البته افزایش تقاضا برای تمام پروفیل‌ها مناسب نبود و تیرآهن با افزایش قیمت همراه بود.

قیمت تیرآهن مخالف روند بازار حرکت کرد.
بر خلاف اکثریت مصالح فولادی موجود، تیرآهن رفتار صعودی خود را ادامه داد. این محصول فولادی در چند هفته گذشته دچار بحران بود و دلیل آن را می‌توان عدم توان پاسخگویی بازار به تقاضای موجود دانست. با قرار گرفتن در زمان افزایش تقاضا، مشکلاتی که در تحویل حواله و همچنین تولید تیرآهن وجود داشت، باعث کمبود بعضی از انواع این مقطع فولادی پرکاربرد در بازار شد و همین موضوع باعث شد برخلاف دیگر مصالح فولادی از جمله میلگرد و نبشی، قیمت تیرآهن روند افزایشی داشته باشد. البته با گذشته زمان و تولید این محصول و همچنین تامین بخشی از تقاضا توسط بورس کالا، این مشکل به مرور در حال حل شدن است . البته به دلیل اهمیت بالای این محصول در صنعت ساختمان این کمبود بیش از اندازه احساس شد. یک تحلیل‌گر بازار در شرکت آهن آنلاین در این باره می‌گوید:
" تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. حجم استفاده از این محصول به اندازه‌ای بالا است که حتی کوچکترین تغییر در قیمت تیرآهن موجب اختلاف زیاد در هزینه اجرا خواهد شد. انتخاب مناسب چنین کالای مهمی تاثیر بسیاری در تعیین موفقیت و شکست پروژه خواهد داشت. "

برخلاف دیگر مقاطع فولادی، قیمت تیرآهن با افزایش روبرو بود

انبار تولیدکنندگان در حال خالی شدن است.
کاهش مقطعی قیمت و همچنین افزایش تقاضا در کنار هم باعث شد است رونق بسیار بالایی در بازار رواج پیدا کند. تولیدکنندگان انتظار این موضوع را با توجه به وضعیت بازار نداشتند و محصول کافی در انبار ذخیره نشده بود. در حال حاضر تولیدات گذشته این واحدهای صنعتی در حال اتمام است؛ البته جای نگرانی نیست و به زودی تب تقاضا کاهش پیدا می‌کند و طبق پیش‌بینی تحلیلگران به کمبود کالا برنخواهیم خورد و در مواردی که کمبود وجود دارد مانند تیرآهن، تعادل را تجربه خواهیم کرد.

کاهش قیمت بیشتر از این امکان پذیر نیست.
روند بازار و همچنان موجودی انبار تولید کنندگان نشان می‌دهد که شیب نزولی قیمت بسیاری از محصولات متوقف خواهد شد اما این به معنی افزایشی شدن روند بازار نخواهد بود. هفته جاری به دلیل جمع شدن تقاضای هفته گذشته، فشار بسیار زیادی را بر تأمین کنندگان وارد خواهد کرد و کاهش نرخ تولید نیز از طرف دیگر از کاهش جلوگیری می‌کند. 2 فاکتور ذکر شده در حالت عادی باید موجب افزایش قیمت شوند اما کاهش قیمت جهای آهن و نوسانات نرخ دلار تاثیر این عوامل را خنثی کرده و از بحران مجدد جلوگیری کرده‌اند.