به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۱۹۰۰۲
نیروهای پلیس دینی عربستان دربدر به دنبال رانندگان زن!

رانندگی اعتراض‌آمیز زنان عربستان سعودی

گروه بين‌الملل: فعالان عربستان سعودی به رغم هشدار مقام‌های این کشور اقدام به انتشار ویدئوهایی از رانندگی زنان در خیابان‌های این کشور در اینترنت کرده‌اند.
رانندگی اعتراض‌آمیز زنان عربستان سعودی
قبل از آن برخي زنان سعودي از لغو اين فراخوان به دليل هشدار پليس عربستان خبر داده بودند. پليس و دادگاه‌هاي ديني اين كشور به زنان هشدار داده بودند اگر در اين مراسم شركت كنند و پشت فرمان بازداشت شوند 5 سال زندان خواهند شد!
در عين حال، به گزارش راديو آلمان، از آغاز شروع کمپین در ساعات اولیه شنبه بیش از ۱۰ ویدئو در "یوتیوب" منتشر شده که نشان‌دهنده رانندگی زنان در خیابان‌های عربستان سعودی است. این اقدام به تبعیت از فراخوان "کمپین ۲۶ اکتبر" انجام می‌شد که هدف آن مبارزه با منع رانندگی زنان و به چالش کشیدن آن در این روز است. عربستان سعودی تنها کشور جهان است که در آن زنان حق رانندگی ندارند. وزارت کشور عربستان رانندگی زنان را "بر هم زدن نظم عمومی" خوانده و بارها هشدار داده است که با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی و پلیس دینی عربستان به بسیاری از خیابان‌های اصلی شهرها اعزام شده‌اند تا در صورت دیدن زنی پشت فرمان اتومبیل او را دستگیر کنند! پلیس پیش از این هشدار داده بود که با "بر هم زنندگان نظم عمومی" به شدت برخورد خواهد کرد.

مخالفت روحانیون تندرو

روحانیون تندروی عربستان نیز علیه سرپیچی از منع رانندگی زنان هشدار داده‌اند. ۱۵۰ روحانی عربستان سعودی علیه متمردان از این قانون ابراز نگرانی کرده و از مقا‌م‌های کشور خواستند به شدت با آن مقابله کنند. یکی از آنان کمپین یادشده زنان را "آمریکایی" نامیده است. به نقل از سازمان‌دهندگان این کمپین، از زمان آغاز کمپین در ۲۰ سپتامبر در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بیش از ۲۰ هزار تن از شهروندان عربستان از آن حمایت کرده‌اند.

دست‌اندرکاران "کمپین ۲۶ اکتبر" در صفحه خود در اینترنت نوشتند: «کمپین متوقف نخواهد شد... ما با هم تا برچیده‌ شدن این ممنوعیت راه را ادامه خواهیم داد.» این دومین کمپینی است که از سال ۲۰۱۱ میلادی تا به حال در چالش با منع رانندگی زنان راه‌اندازی می‌شود.

در عربستان قانونی رسمی برای ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد؛ با این حال برای زنان تصدیق رانندگی صادر نمی‌شود و زنانی که اقدام به رانندگی می‌کنند دستگیر می‌شوند. در سال ۱۹۹۰ میلادی ۴۷ زن در خیابان‌های عربستان سعودی به علت اقدام به رانندگی دستگیر شده و به شدت مجازات شدند. با وجود این، مبارزه برای به دست آوردن حق رانندگی زن در طول ۲۰ سال گذشته ادامه یافته است، اگر چه موفقیتی در پی نداشته و نتوانسته تغییری در مقررات عربستان به وجود بیاورد.

م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۰۸:۵۷
به نظر من تنها کار خوب عربستان همین کاره تو کشور ما که خانما رانندگی میکنن فقط باعث ترافیک وراه بندون میشن (155565)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۰۹:۲۱
واقعا مدعیان حقوق بشر چشمانشان بسته اند ؟
پس موضوع حقوق بشر سیاسی است تا واقعی (155574)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۳:۵۱
این سیاست یه بوم دو هوای مدعیان حقوق بشره با اینکه میبینن داره به مردم این کشور ظلم میشه اما چون دولتش با منافعشون سازگاره هیچ حرفی نمیزنن. (155700)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۶:۲۴
میدانم با چه هدفی اینگونه کامنت دادید ولی:

امریکایی ها مدعی حقوق بشر و آزادی بیان هستند ، کشور خودشان هم در این زمینه در دنیا پیشروترین هست ولی نکته اساسی که اکثرا فراموش کرده اند این است که در دنیای واقعیت بر خلاف اسم حقوق بشر، حقوق بشر کاملا محدود به درون مرزهای کشور هاست و در هر کشور متعلق به خودش است مردم آن کشور ها هستند که حقوق و آزادی های خود را کسب می کنند یا از دست می دهند همین شما که این کامنت را دادید آیا لحظه ای به نقض حقوق بشر مثلا در سودان فکر کرده اید و از ان مهمتر تا به حال قدمی جدی برای ان برداشته اید؟ مسلما نه حتی امثال شما ها نمی دانید در سودان چه خبر بوده و چه شده اگر از شما بپرسند همسایه شرقی یا شمالی سودان چه کشوری است این را هم نمی دانید چرا چون برای شما، اکثر مردم کشور ما و دیگر مردم دنیا اهمیتی ندارد، همه مردم در جهان درگیر مسائل خودشان هستند و در مرتبه بالاتر اولویتشان در مورد کشور خودشان است.

امثال شماها فکر می کنند کشور های دیگر که در کشورشان حقوق و آزادی های مدنی شکل گرفته باید به دیگر کشور ها هم در این زمینه اهمیت دهند واکنش نشان دهند و روابطشان را بر اساس مولفه های حقوق بشری با کشورها تعیین کنند یا برایشان حقوق بشر هدیه بیاورند. (البته درستش هم همین است ولی واقعیت دنیا چیزی دیگری است و این نوع تفکر روشنفکرانه خیالبافی است در همین سوریه که بسیاری از ایرانی ها هم به انجا سفر کرده اند بیش از 100 هزار نفر از مردم کشته شده اند واقعا چقدر برای مردم در ایران اهمیت داشته و کسی توجه خاصی داشته اکثر مطلق مردم دنیا هم همین گونه هستند و همین گونه زندگی می کنند،) حقوق بشر در هرکشوری زمانی معنی پیدا می کند که مردم آن کشور در پی آن باشند نه اینکه منفعل و بی تفاوت باشند و انتظار تغییر بدون هزینه دادن.

در ضمن غربی ها اگر احساس کنند که در درون عربستان مردم بشدت ناراضی هستند و حرکت های بزرگ مردمی را شاهد باشند دست از حمایت خود از حکومت عربستان می کشند همان گونه که در مورد مبارک و مصر اتفاق افتاد ولی آبا تا به حال حرکتی از مردم عربستان دیده ایم؟! (155844)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۲۲:۰۱
ببینم شما که خبر داری نمی دونی که حقوق بشرو کی به حسابمون میزیزن اخه یارانه کفگیرش ته تیگ خورده!!!!(شوخی کردم)
ولی خداییش نگاه کن ببین چه ماشینهای سوار میشن...ایران کجا عربستان کجا حیف نیست این ماشینها به این قشنگی راننده خانم نداشته باشه!! (156096)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۰:۴۲
تو ایران هم درسته که رانندگی خانومها ازاده ولی خیلی از طرف اقایون اذیت میشوند (155612)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۴:۰۱
رانندگی خانم های هموطنم عالیست همیشه دوست دارم کنار خانمم بشینم وایشون رانندگی کنه همیشه از خانم هایی که محجبه هستن وبا ماشین مدل بالا رانندگی میکنن خوشم میاد در ضمن خانمم 8 ماهه فوت شده یادش گرامی (155709)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۲۲:۰۱
حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟ (156097)
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۵:۱۱
توی تصادف ماشین فوت کردن؟ البته زمان افعال به کار رفته توی نوشتتون با هم تناقض دارند (155788)