به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۹۱۹۳

تلخ و‌شیرین‌های سرپرستی توفیقی

گروه سياسي: دکتر جعفر توفیقی امروز پس از 72 روز سرپرستی وزارت علوم، کرسی این وزارتخانه دانش‌بنیان را به دکتر رضا فرجی‌دانا داد.
تلخ و‌شیرین‌های سرپرستی توفیقی
دکتر جعفر توفیقی روز 26 مرداد ماه سال جاری از سوی رییس‌جمهور به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شد و از فردای آن روز کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرد؛ گرچه بازگشت توفیقی به وزارت علوم حتی به عنوان سرپرست واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت؛ مخالفت‌ها و انتقادهایی که در نهایت موجب معرفی‌نشدن او به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی شد. با این وجود توفیقی کار خود را در وزارت علوم با تشکیل شوراهای مشورتی و کارگروه‌هایی برای دریافت نظرات، انتقادات، پیشنهادات و حتی شکایات جامعه دانشگاهی آغاز کرد. وزیر علوم دولت خاتمی همچنین بر لزوم افزایش نشاط در دانشگاه‌ها و دلجویی از تمام دانشجویان و استادانی که حقی از آنها تضییع شده بود، تاکید کرد. سرپرست وزارت علوم همچنین در مدت حضورش عزل و نصب‌هایی را انجام داد که به گفته وی، «این تغییرات با تغییر مدیریت در سازمان‌ها امری بدیهی است که از روی ضرورت و یا به درخواست خود فرد انجام می‌شود.»

اگرچه تغییر دو معاون پارلمانی و اداری و مالی وزارت علوم با واکنش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس روبرو شد، اما انتقادات به توفیقی زمانی افزایش یافت که وی به تغییر روسای دو دانشگاه علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان اقدام کرد.
خداحافظی حجت‌الاسلام سید صدرالدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی باوجود انتقادها و حواشی‌ای که داشت مطالبه بخشی از جامعه دانشگاه علامه بود که با تصمیم توفیقی انجام شد. یکی دیگر از مسائلی که بار دیگر صدای منتقدان را بلند کرد، تغییر رییس دانشگاه آزاد بود تا جایی که برخی نمایندگان مجلس پیش از این اقدام گفته بودند اگر در دانشگاه آزاد تغییری صورت گیرد، توفیقی به مجلس فراخوانده می‌شود. در این زمان در پاسخ به منتقدان گفته شد که تغییر روسای دانشگاه‌ها با تصویب هیات امنای دانشگاه انجام می‌شد و توفیقی تنها یک حق رای داشته؛ او در همان زمان هم اعلام کرد که تغییر رییس دانشگاه آزاد ربطی به وزارت علوم ندارد. یکی دیگر از فعالیت‌های سرپرست وزارت علوم در این مدت تشکیل کارگروهی بود برای بازگشت دانشجویان و استادانی که نسبت به اخراج یا بازنشستگی خود اعتراض داشتند که بر اساس آخرین اخبار از سوی توفیقی، حدود ۴۰۰ نفر از دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل سال‌های 90، 91 و 92 به دانشگاه بازگشتند و توانستند تحصیلات خود را از سر بگیرند ضمن اینکه وضعیت دانشجویان پیش از این سه سال‌ نیز بررسی خواهد شد و فرجی دانا، وزیر، نیز در صحبت‌های خود بر ادامه فعالیت این کمیته تاکید کرده است. سفر به شهر مقدس قم و دیدار با مراجع و علمای این شهر و تغییر معاون پژوهشی وزارت علوم برخی دیگر از اقدامات توفیقی در وزارت علوم تا به امروز بود.

پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۵:۲۴
حیف شد .. (156549)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۵:۲۹
این نماینده ها هم عوض میشند (156555)
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۵:۳۳
من دانشجوی دانشگاه علامه ام و هیچ وقت لحظه ای رو که بهم خبر دادن که شریعتی برداشته شد رو فراموش نخواهم نکرد یکی از بهترین لحظه های زندگی ام بود! توفیقی متشکریم (156564)
مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۶:۵۴
دکتر توفیقی نعمت واقعی باریتعالی و چهره ماندگار کشور است. (156624)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۷:۲۶
اصلاح طلبان ذاتا ایثارگرند. یکی مثل عارف با ایثار ، روحانی را رئیس جمهور می کنه و یکی مثل توفیقی با بزرگواری و گذشت خود ، زمینه را برای دور زدن نمایندگان افراطی مجلس و وزارت فرجی دانا مهیا می کند.
انشاالله دوسال دیگه مجلس تدبیر و امید با ریاست عارف. (156648)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۱۸:۲۹
همین که توفیقی رییس صنعتی اصفهان رو عوض کرد اون دنیا براش باقیات الصالحات هست
اندازه چهارسال وزارت ارزش داشت (156694)
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۲۱:۰۰
عجب شانس و توفيق بزرگي نصيب آقاي دكتر توفيقي شد كه در دوره اي 72 روزه، دست به كارهاي مهمي زد و محبوبيت فوق العاده اي بين دانشگاهيان پيدا كرد. (156797)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۶ ۲۲:۰۲
همینکه صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه رو فرستادی قهقراه اندازه 8سال دل ما رو خنک کردی (156840)