به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۹۴۰۸

مرگ سالانه 2700تهرانی بر اثر آلودگی هوا

گروه جامعه: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت:‌ با 70 هزار خودروی فرسوده در تهران معادل 2 میلیون و 100 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنیم.
مرگ سالانه 2700تهرانی بر اثر آلودگی هوا
کاظم ندافی در اولین کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای شهر تهران، افزود:‌ اگر سالانه 70 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم برابر با جلوگیری از آلودگی دو میلیون و 100 هزار خودروست که دولت توانایی تامین هزینه‌های آن را ندارد. وی با بیان اینکه سالانه 2724 مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در شهر تهران ثبت می‌شود، اظهار کرد: همچنین 2522 نفر دچار بیمار قلبی و عروقی و 4525 نفر نیز به دلیل بیماریهای تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستان بستری می‌شوند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه استاندارد ایران از نظر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون، 321 روز از استاندارد جهانی بالاتر است، افزود: همچنین در سال، 110 روز میزان غیرا ستاندارد اوزون و 44 روز ناکس و اکسیدنیتروژن و 142 روز نیز میزان غیر استاندارد دی اکسید کربن داریم که نه تنها از استاندارد جهانی بلکه از استاندارد ملی نیز بسیار بالاتر است.


اهواز آلوده‌ترین شهر دنیا نیست
ندافی با تاکید بر لزوم تحقق دولت الکترونیک اظهار کرد:‌ تحقیقات اثبات کرده که اگر تنها 40 درصد مردم از این سامانه استفاده کنند آلودگی هوای شهر تهران 12 درصد کاهش پیدا می‌کند. وی با اشاره به آمار بهداشت جهانی مبنی بر آلوده بودن شهر اهواز اظهار کرد: اهواز آلوده ترین شهر دنیا نبوده و همه آنچه که گفته شد تنها در سطح رسانه‌ها و مطبوعات است که باید مورد مطالعه قرار گیرد.

با استفاده از خودروهای سبک می‌توان 30 درصد آلودگی هوا را کاهش داد
محسن خجسته مهر مشاور وزیر نفت نیز دراین جلسه با بیان اینکه توسعه سوخت پاک اولین و محوری ترین اقدامی است که وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است، افزود: با احداث جایگاه‌های CNG مصرف سوخت گاز 30 درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: وزارت نفت از منابع داخلی خود 2900 میلیارد تومان برای توسعه جایگاه‌های CNG اختصاص داده که با تامین 2500 میلیون تومان، 2100 جایگاه را تا کنون احداث کرده است و اکنون اعلام آمادگی می‌کنیم و می‌توانیم با هزینه 500 میلیارد تومان در شهر تهران نیز جایگاه‌های CNG را افزایش دهیم. مشاور وزیر نفت مشکل اصلی برای افزایش جایگاه‌های CNG در شهر تهران را مشکل نبود زمین و گرانی اعلام کرد و افزود: این مسئله دیگر در حوزه اختیارات وزارت نفت نیست و دستگاه‌های ذیربط باید دست به دست هم دهند تا آنرا حل کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اگر یک سرمایه دار بخواهد جایگاه دو منظوره احداث کند به دلیل قیمت بالای زمین در شهر تهران نمی تواند این کار را انجام دهد. خجسته مهر با بیان اینکه می‌توان با استفاده از خودروهای دیزلی سبک، 30 درصد آلودگی هوای شهر تهران را کاهش داد، افزود: وزارت نفت این آمادگی را دارد که سوخت خودروهای دیزلی سبک را با استاندارد یورو4 تامین کند. وی با بیان اینکه تمام توسعه‌های پالایشگاهی ایران با استاندارد یورو4 انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر هفت پالایشگاه کشور به بخش خصوصی واگذار شده که موظفند استاندارد سوخت را ارتقا دهند.

مشاور وزیر نفت گفت: امروزه بهینه سازی پالایشگاه‌های کشور به مراتب از بنزین سازی با اهمیت تر است که به همین دلیل بهینه سازی پالایشگاه‌های کشور را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. خجسته مهر با اشاره به مصرف روزانه 10 میلیون لیتر بنزین در شهرتهران اظهار کرد: تولید بنزین شهر تهران با استاندارد یورو4 انجام شده و بنزینی که وارد کشور می‌شود سوپر است و تنها مشکل، عرضه آنها در جایگاه‌هاست.
مرجع : ايسنا