به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۱۹۴۶۹
آنچه از سفرها تعریف شد و آنچه تحقق یافت

سفر دولت بی پول، هدر دادن بیشتر هزینه‌هاست

گروه اقتصادي: سفرهای استانی هیات دولت در شرایطی که دولت در شرایط بی‌پولی بسر می‌برد، طرحهای عمرانی تعطیل است هیچ منافع و ثمرات مثبتی برای مردم، جامعه و حتی مسوولان ندارد.
سفر دولت بی پول، هدر دادن بیشتر هزینه‌هاست
مظفر عدالت‌نسب

اگر به چهار دوره سفرهای دولت نهم و دهم توجه شود، جز سفر اول که دولت در وضعیت خوبی از درآمد افسانه ای نفت قرارداشت، سایر سفرهای دولت جز یک نمایش شعاری و به راه انداختن بازار دید و بازدید و کف و سوت چیری دیگری به همراه نداشت. حال تجربه سفرهای قبلی دولت چراغ راه خوبی برای دولت تدبیر و امید است که سفرهای استانی را با تدبیر و در شرایطی متناسب و در عین حال کم هزینه با فرآیندی عملی کند.

شاید برخی نمایشی بودن سفر‌هاي دوم و علی الخصوص سوم و چهارم دولت نهم و دهم را باور نکنند اما اگر به آمارهای طرحهای مصوب و طرحهای بهره برداري شده توجه شود، اين واقعيت تلخ نمايان تر مي‌شود كه سفرهای استانی هرگز اقتصادی و به نفع مردم، نظام و دولتمردان نبود. مثلا از چند هزار پروژه مصوب کمتراز 500 بهره داری شده در استانی چون کهگیلویه و بویراحمد که این امر بیانگر این واقعیت است که بین آنچه از سفرها تعریف شد و آنچه تحقق یافت، یک شکاف عمیق و به نوعی عوام فریبانه وجود دارد.

اینک مردم اميد دارند با حمایت همه جانبه سایر قوا، قوه مجریه با درایت خوشبینانه ای که در سطح نظام بین الملل ایجاد کرده است، حل مشکلات تحریم و شکوفایی اقتصادی کشور در شرایطی آبرومند و هدفمند به دیدار مردم بروند. اگر سفرهای استانی کم هزینه و برنامه محور باشد و نمود آن کمک به اجرای طرحهای عمران آباداني باشد، مردم را خوشحال خواهد کرد.

مردم منتظرند تصمیمات اقتصادی دولت راهگشای مشکلات اقتصادی ومعیشتی آنها باشد تا در سفرهای استانی حلاوت خدمت مسوولان را با آغوش باز و به گرمی به جلوه‌ای از دلگرمی با هم بودن مردم و مسوولان و سربلندی نظام تبدیل کند. مردم امیدوارند که تدبیر دولت امید و تدبیر امید به زندگی مردم را افزایش دهد.

مردم که از سفرهای تکراری و بی فایده گذشته دل خوشی ندارند، امید به جلو ه ی دیگری از تدبیر دارند زیرا مسوولان مي‌توانند بدون اینکه سفری کنند، هزینه ای روی دوش ملت ونظام بگذارند، در اتاق‌هاي فکر تصمیماتی بگیرند که بازخورد آنها بهترین هدیه شیرین کامی ملت باشد.

با این حال دکتر روحانی شخصیت محبوبی است که مردم به لحاظ صداقت گفتار و تدبیر در عمل دوستش دارند و در سفرهای استانی سنگ تمام برایش خواهند گذاشت اما واقعيت اين است كه سفرهای استانی هیات دولت در شرایطی که دولت در شرایط بی پولی بسر می‌برد، طرحهای عمرانی تعطیل است هیچ منافع و ثمرات مثبتی برای مردم، جامعه و حتی مسوولان ندارد.

علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۰۹:۴۳
بجاي سفر استاني بهتر است بداد مردم برسند (158896)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۰:۰۹
اقایان مملکت دار ان جمهوری اسلامی بنشینند و با تدبیر و مدیریت علمی مثل بقیه دنیا امور کشور را اداره کنند . دست از این عوام گری بردارند

اگر روش اداره کشور اینست پس اوباما قدرت اول جهان باید هر روز به سفرهای ایالتی بروند . حیف از نخبکان ایرانی نیست که به دیگر کشور تحویل دادیم و انها از دانششان بهره میبرند . کمبود توجه دارید مردم بیایند به استقبال و دست تکان بدهید برایشان (158903)
ازخطه ی بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۱:۰۰
درود براین توصیف زیبا/نگاه حرفه ای / واقعا درد مردم را نوشته است، (158932)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۱:۱۶
جناب اقای روحانی هر چند بهت رای دادم و دارم از دست دلسرد میشم چون از شعار انتخاباتیت داری دور میشی بجای اینکه دل رای دهندگانت راشاد کنی داری به مخالفانت باج میدی بدان مردم ایران فراموشکار نیستند (158943)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۱:۱۷
این گزارش مبتنی برواقعیت های موجودرجامعه تدوین شده ورویکرد سفرها باعلمی وکارشناسی شده باشد (158944)
بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۱:۲۵
قرار بود قیمتهارو صد روزه نصف کنی خواهشمندم قیمتهارو به همان روز که تحویل گرفتی برسان به اقای نوبخت هم بگو هر ساعت نیا نگه خزانه خالیه من یک روستای هم میدانستم خزانه خالیه (158950)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۰:۳۷
کی آقای روحانی قول داد قیمت ها نصف میشه؟ دوست عزیز توهم زدی ها!!!!!!!! (159405)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۰:۴۰
آقای دکتر روحانی نه شخصیت نمایشی دارند و نه خودشیفتگی در وجودشون هست که دم به دم اینجا و اونجا خودشونو نشون بدن! کارشو میکنه و البته خیلی هم صبوره. (159406)
مملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۱:۳۴
ادم بی پول هیچ وقت سفر نمیره خواهشمندم همان پاستور بشینیدو تصمیم های درست بگیریددیگه مردم نای راه رفتن رو ندارند (158959)
نادیا
United States
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۲:۰۶
امیدوارم که خداوند پشتیبان آقای روحانی در حل مشکلات جامعه باشد و از مردم فهیم و خردمند ایران تقاضا دارم که از وضعیت موجود دولت ناامید نباشند و به او دلگرمی دهند چون ناامیدی شما ٰ خوشحالی افراطیون خشک مغز به دنبال دارد ٔ و به سیطره مجدد آنها بر اریکه قدرت می انجامد ٰ فقط کافی است هشت سال قبل را در ذهن خود تداعی کنید که واقعا می توان به عنوان سومین فاجعه تاریخ ایران از آن یاد کرد. (158991)
شهروند درجه چندم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۲:۱۰
اميد است بگذارند بگذارند بگذارند دولت كار كند و دولت را درگير مسائل حاشيه اي نكنند (158993)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۲:۳۵
آقا حسن شما وعده هاتو عملی کن زحمت مسافرت به خودت نده
منظورم حصر و حبس و... (159011)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۲:۳۷
سفر استانی فقط هزینه است بهتر است در تهران تصمیمات گرفته شوند یعنی استاندار و مسولین هر استان تهران بیایند و جلسه در تهران برگزار شود. (159012)
نويد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۲:۵۳
سفرهاي استاني مكرر؛ دريافت نامه هاي مردمي؛ بازديد از مناطق و روستاهاي محروم؛ قول و وعده هاي آنچناني در سخنراني هاي عمومي و ... همه به قصد عوامفريبي و تبليغات بود. درصد بالايي از مصوبات سفرهاي استاني هرگز اجرا نشد. در بسياري از موارد هيئت دولت با بودجه همان استان بازي كرد و هيچ چيز اضافه اي براي استان به ارمغان نياورد. (159028)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۳:۵۱
آقای روحانی سخنان آیت الله هاشمی را با توجه گوش کنید و به آن عمل کنید ..باور کنید ایشان در جبهه افراطیون نیست و به نفع مردم دیگر سخن میگوید.
آقای روحانی ما میدانیم که کشور را از ته دره ای دارید بالا میکشید .خواهشا تنهایی این کار را نکنید و از سید بزرگوار خاتمی عزیز و آیت الله هاشمی و بقیه مسئولین صلح طلب کشورم استفاده کنید و زالوهای سر راه خود را به جای سکوت له کنید (159073)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۴:۵۳
اگر این افراطیون صدا سیما بذارن ایشون خودشون میدونن چی کار کنن کی میدونه چرا ضرغامی رو عوض نمیکنن این کار دست کیه (159141)
از شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۱:۱۰
به نام دوست، این مقاله عین واقعیت را گفت ، خود مسوولان دولت جدید اعتراف می کنند دستشان خالی است و می خواهند مردم را شاد و امیدوار کنند، انصافا آقای عدالت نسب دست به قلم خوبی دارد و باید بیشتر درباره معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور و مخصوصا استان کهگیلویه و بویر احمد قلم بزند، آروزی توفیق و سلامتی همه اهالی قلم و رسانه را داریم. (159422)
لیککی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۲۱:۲۲
این مقاله واقعیات را گفت زیرا بیشتر مصوبات دولت قبل عملی نشده است. آقای عدالت نسب در کار خبر و رسانه خبره است خداوند توفیقش دهد. (159430)