به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۱۹۷۶۰

روز یکشنبه در انتظار خورشیدگرفتگی باشید

گروه جامعه: در یک خورشیدگرفتگی جزئی که از شرق آمریکای شمالی تا خاورمیانه قابل مشاهده خواهد بود، ماه در روز یکشنبه (12 آبان) بین زمین و خورشید قرار خواهد گرفت.
روز یکشنبه در انتظار خورشیدگرفتگی باشید
رویداد سماوی روز یکشنبه یک واقعه نسبتا نادر موسوم به خورشید گرفتگی ترکیبی است. این رویداد با یک خورشیدگرفتگی حلقوی به سمت نیمه کامل آغاز شده و سپس به یک خورشیدگرفتگی کامل تبدیل می‌شود. اینکه کدام مورد را شاهد خواهید بود، به منطقه زندگی شما بستگی خواهد داشت. ساکنان شرق آمریکای شمالی، شمال شرق آمریکای جنوبی، جنوب اروپا، خاورمیانه و اکثر آفریقا شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی بوده در حالیکه ساکنان مرکز آفریقا این کسوف را به طور کامل مشاهده خواهند کرد.

ساکنان آمریکای شمالی در صبح زود باید منتظر این رویداد هستند که از ساعت 6:30 به وقت محلی آغاز شده و حدود 45 دقیقه طول خواهد کشید. ساکنان شهرهای بوستون و نیویورک، خورشید را در حالی که بیش از 50 درصد آن توسط ماه پوشانده شده خواهند دید. مسیر خورشیدگرفتگی کامل از اقیانوس اطلس در نزدیکی شرق آمریکا شروع شده و از گابون، جمهوری دموکرات کنگو و چندین کشور دیگر آفریقایی گذشته و در نزدیکی غروب آفتاب به جنوب اتیوپی و سومالی خواهد رسید. این خورشیدگرفتگی در غرب و مرکز ایران به صورت جزئی قابل رویت خواهد بود. در تهران، گرفتگی در ساعت 16 و 50 دقیقه شروع می‌شود و در حالی که خورشیدگرفتگی هنوز به حداکثر خود نرسیده است، خورشید غروب می‌کند.
مرجع : ايسنا