به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۲۰۱۹۵

عامل اصلی افزایش بیماری تنفسی در اهواز

گروه جامعه: رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عامل اصلی در افزایش بیماری های تنفسی در مرکز استان خوزستان را آتش زدن لاستیک های فرسوده و انتشار دوده ناشی ازآن در محدوده شهر اهواز دانست.
عامل اصلی افزایش بیماری تنفسی در اهواز
همزمان با اولین روز از بارش باران های پاییزی در اهواز(11 آّبان) جمع زیادی از شهروندان خوزستانی به ویژه در مرکز این استان با علایم مشابهی مانند تنگی نفس ،آسم و فشار خون بالابه بیمارستان هامراجعه کردند که در مدت کمتر از یک روز تعداد این بیماران به بیش از سه هزار نفر در خوزستان رسید، که برخی با انجام درمان های سرپایی مرخص شده و برخی دیگر نیز هنوز در بیمارستان ها بستری هستند.

در چند روز اخیر جلسات بسیاری در خصوص یافتن علت اصلی بروز این اتفاق نادر در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار شد. ستاد بحران ویژه بررسی علت های اصلی بروز این رویداد تشکیل و وارد عمل شد. در جلسه ای هم که امروز (سه شنبه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای بررسی علل و عوامل موثر در افزایش بیماران تنفسی در این شهر برگزار شد، دکترمحمد حسین سرمست رییس این دانشگاه عوامل محیطی را در بروز این عارضه موثر دانست اما ازبین این عوامل، آتش زدن لاستیک های فرسوده را که اخیرا در حوالی شهر اهواز رخ داد، در بروز این بیماری بیشتر دخیل دانست .

سرمست افزود: از آنجایی که آتش زدن لاستیک (یک روز قبل از اولین باران پاییزی در اهواز)، آلودگی هوای اهواز را تا 10 برابر افزایش داد باید با افراد خاطی از طریق محاکم قضایی برخورد جدی صورت گیرد. با وجودی که در این نشست یکی از علل اصلی بروز بیماری های تنفسی در شهر اهواز آتش زدن لاستیک ها اعلام شد، اما اشاره ای نشد که این کار توسط چه کسانی یا چه نهادی انجام شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز اعلام داشت نیترات موجود در هوای شهر اهواز موجب اسیدی شدن بارندگی ها شده است.  احمد رضا لاهیجان زاده با بیان اینکه هر فعالیت نفتی و صنعتی و یا حتی آتش سوزی در مزارع می تواند موجب تولید نیترات شود ،گفت: نیترات یکی از عواملی است که با ترکیب شدن با رطوبت موجب تولید اسید نیتریک می شود .همچنین نیترات در زمان ترکیب رطوبت با گاز so2 نیز اسید سولفوریک تولید می کند که تمامی این موارد می تواند موجب بروز بیماری های تنفسی شود.

با وجود آنکه جلسه صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای بررسی و اعلام نظری قطعی در این زمینه تشکیل شده بود اما در این جلسه نه تها نتیجه ای قطعی درخصوص علل یا عوامل بروز عارضه تنفسی درشهروندان خوزستانی اعلام نشد و تاکید شد که همچنان علت اصلی مشکلات تنفسی اخیر در استان خوزستان پیگیری شود.  براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعداد افرادی که باعلایم تنگی نفس طی سه روزگذشته به مراکردرمانی خوزستان به ویژه درشهراهواز مراجعه کردند به 5800 نفر بالغ می شود.

به گفته دکتر سرمست رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز این آمار غیراز افرادی است که احتمالا در خانه خوددرمانی کرده و به بیمارستان مراجعه نکردند همچنین کسانی که به مطب ها و درمانگاه ها ی خصوصی مراجعه کرده اند. بنابراین می بایست حدود 20 تا 30 درصد به آمار رسمی این بیماران اضافه کرد. دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیش از 90 درصد از این بیماران در محدوده کلانشهر اهواز و بقیه در شهرهای دیگر از جمله آبادان، خرمشهر و هندیجان بودند و این رویداد در جنوب غربی شهر اهواز نیز چشمگیرتر بوده است.
مرجع : ايرنا

اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۰۰:۰۱
در منطقه کریت کمپ، 5 کیلومتر بعد از پلیس راه اهواز ماهشهر، زباله های شهر اهواز آتش زده میشود که در میان این مواد لوازم بیمارستانی آلوده، زباله های نیمه صنعتی آزمایشگاهی فعال و نیمه فعال خطرناک شیمیایی وجود داره، و باعث بسیاری از بیماریهای لاعلاجه.. در ضمن خروجی دود سوزاندن گازهای همراه صنایع نفتی اطراف اهواز نیز حاوی حجم بسیار زیاد CO2 و SO4 و SO3 است، ترکیب آنها با باران و وجود رعد و برق بعنوان انرژی لازم برای واکنش و تبدیل آنها به اسید، یکی از دلایل آلودگی بسیار زیاد هوای این شهر از ذهن دور افتاده است.. (163931)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۰۳:۵۸
به داد مردم خوزستان برسید.
لطفا بهار یک گزارش تصویری ساده از چهار راه نادری که مرکز اهواز انجام بده.مطمئن باش یک بمب خبری.
آلودگی هوا به علت جمعیتی بالاتر از 20000نفر و خاکی بودن مسیر بسیار بالاست.
ممنون میشیم.
مردم اهواز (163963)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۰۸:۴۲
داد از دروغ، داد از فرافکنی، داد از بی لیاقتی، داااااااادددددد (164009)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۰۹:۵۸
اقای دکتر از آمار بالای سرطان در اهواز مطلع نیستند یا نمی خواهند بیان کنند که از آتش زدن لاستیک در حاشیه اهواز سخن می گویند. آلودگی هائی مانند کارخانجات و چاههای نفت و نبود شبکه فاضلاب در درجه اهمیت کمتری قرار دارد؟! به کارکنان بیچاره دولت حتی مصوبه ناچیزی را که دولت گذشته برای خوزستان تعیین کرده بود برای مداوا پرداخت نکردند. معضلات در این استان که یکی و دو تا نیست سهم ما از ... فقط جنگ بود. (164021)