به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۲۰۱۹۸

سرما زودتر از بودجه به مدارس رسید!

گروه اقتصادي: ۶۳میلیون مترمربع فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی کشور متولی نگهداری ندارد و این یک خلأ بزرگ در دستگاه آموزش و پرورش است و از این بی‌توجهی هزینه هنگفتی به بودجه کشور وارد می‌شود. این خلأ تاکنون بارها در همشهری منعکس شده‌ ولی هنوز هیچ مسئولیتی در این‌باره پاسخ مناسبی ارائه نکرده است.
سرما زودتر از بودجه به مدارس رسید!
۶۳ میلیون مترمربع فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی کشور متولی نگهداری ندارد و این یک خلأ بزرگ در دستگاه آموزش و پرورش است و از این بی‌توجهی هزینه هنگفتی به بودجه کشور وارد می‌شود. سرما در مناطق سردسیر کشور از راه رسید ولی دانش‌آموزان ۱۵۰هزار کلاس درس به‌ویژه در مناطق محروم و روستایی همچنان فاقد سامانه گرمایشی استاندارد هستند و هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای دلخراش مانند آنچه آذر سال گذشته در روستای شین‌آباد رخ داد، می‌رود.

یک‌پنجم از کلاس‌های درس با استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن مانند بخاری‌های نفتی و گازی که اغلب آنها نیز مستعمل هستند گرم می‌شود و دولت هم از تأمین بودجه مورد نیاز برای استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی عاجز است، البته امسال بودجه مناسبی برای این کار اختصاص یافته که تاکنون فقط نیمی از آن تأمین و پرداخت شده است. سال‌های گذشته با وجود اعلام چندبرابر‌شدن بودجه آموزش و پرورش از سوی معاون اول رئیس‌جمهور سابق، هیچگاه بودجه مناسبی برای استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص نیافت و مشخص نشد بودجه آموزش و پرورش چگونه و کجا خرج شده است و چرا یک سوم کلاس‌های درس با استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد گرم می‌شوند و هر سال نیز شاهد حوادث ناگوار و کشته و مصدوم شدن دانش‌آموزان هستیم.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، ‌توسعه و تجهیز مدارس هم‌اکنون ۱۵۰هزار کلاس درس که عمدتا در مناطق محروم و سردسیر واقع شده‌اند با استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن گرم می‌شود و این موضوع به‌خودی خود یک خطر جدی است و سازمان نوسازی نگران این وضعیت است و مدیران، معلمان، سرایداران و کارکنان مدارس باید هوشیار باشند تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.

مرتضی رئیسی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش این خطر در مدارس کشور به همشهری گفت: نصب ۱۵هزار بخاری تابشی از ۴۵هزار بخاری تابشی وارداتی در کلاس‌های درس کشور به جز استان‌های بوشهر و هرمزگان با اولویت مناطق سردسیر و محروم آغاز شده است. وی اظهار کرد: این بخاری‌ها به نسبت تعداد کلاس‌های درس واقع‌شده در مناطق سردسیر که با بخاری‌های نفتی و گازی گرم می‌شوند توزیع شده است و در برخی استان‌ها نصب‌شده و در برخی دیگر در حال نصب است.

مصوبه‌ای برای کاهش نگرانی‌ها
سال‌هاست دولتمردان به‌دنبال استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس هستند ولی به‌علت کمبود بودجه و نبود عزم جدی، این مهم عملی نشده است، هر سال حوادث ناگواری در مدارس کشور رخ می‌دهد و تعدادی از فرزندان این مرز و بوم بر اثر این حوادث تلخ و ناگوار دچار سوختگی می‌شوند، برخی جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند و برخی دیگر نیز دچار سوختگی می‌شوند و تا پایان عمر باید با عوارض ناشی از مصدومیت دست و پنجه نرم کنند و آینده روشنی پیش روی خود نمی‌بینند.

دولتمردان بدون توجه به این مسائل طی چند سال گذشته اعتبارات اندکی برای استاندارد‌سازی‌ سامانه گرمایشی مدارس اختصاص داده‌اند، البته کارهای انجام شده را انکار نمی‌کنیم ولی به هیچ وجه آنها را کافی نمی‌دانیم. تجهیز مدارس کشور به‌ویژه در مناطق دور افتاده و سردسیر نیاز به عزمی ملی دارد که به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تحقق این امر نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است.

نمایندگان مجلس اخیرا در اقدامی که نشان از عزم آنها برای کاهش تهدید جان دانش‌آموزان در مدارس داشت مبلغ ۲۰۰میلیارد تومان از محل فروش گاز برای استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس با اولویت مدارس مناطق دور افتاده و سردسیر اختصاص دادند. البته تاکنون فقط نیمی از این مبلغ آن هم با تأخیر به‌حساب سازمان نوسازی مدارس کشور واریز شده است. معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه به فرض واریز ۲۰۰میلیارد تومان اختصاص یافته سامانه گرمایشی یک‌پنجم کلاس‌‌های ناایمن کشور استانداردسازی می‌شود تأکید کرد:

با تخصیص ۱۰۰میلیارد تومان، استانداردسازی ۱۰درصد از کلاس‌ها‌ی درس به سامانه پکیج حرارت مرکزی و پکیج آغاز شده است. به گفته رئیسی افزون بر اینکه حذف بخاری‌های نفتی و گازی در دستور کار قرار دارد، استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس نیز با اولویت مناطق سردسیر و محروم با جدیت دنبال می‌شود.

۶۳میلیون مترمربع بدون متولی
۶۳میلیون مترمربع فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی کشور متولی نگهداری ندارد و این یک خلأ بزرگ در دستگاه آموزش و پرورش است و از این بی‌توجهی هزینه هنگفتی به بودجه کشور وارد می‌شود. این خلأ تاکنون بارها در همشهری منعکس شده‌ ولی هنوز هیچ مسئولی در این‌باره پاسخ مناسبی ارائه نکرده است.

یکی از آسیب‌های جدی ناشی از نبود متولی تعمیر و نگهداری فضاها و امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش مربوط به وسایل گرمایشی و سرمایشی است. سامانه گرمایشی مدارس معمولا به‌علت نبود متولی تعمیر و نگهداری سرویس سالانه نمی‌شود، هر سال بخاری‌ها یا سامانه‌های گرمایشی پس از استفاده جمع‌آوری می‌شوند و سال بعد نیز بدون سرویس و بررسی کارایی و سالم بودن مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

غیراستاندارد بودن، مستهلک شدن و انجام نشدن سرویس‌های دوره‌ای تعمیر و نگهداری و نداشتن کارایی لازم برخی سامانه‌های گرمایشی از علل مهم بروز حادثه آتش‌سوزی در مدارس کشور است. همچنین در مواردی شاهد بوده‌ایم که یک آبگرفتگی جزئی ناودان یک واحد آموزشی یا یک اشکال پیش‌پاافتاده در موتورخانه سامانه گرمایشی مدرسه‌ای موجب بروز حوادث تلخ و ناگواری شده است.

همه ساله هزینه هنگفتی صرف ساخت و تجهیز مدارس می‌شود که پس از تحویل به آموزش و پرورش به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار، به‌علت مشخص نبودن متولی تعمیر و نگهداری متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شود که نمونه بارز حیف‌و‌میل بیت‌المال است. بهتر است همزمان با آب شدن قندیل اعتبارات و به تبع آن شتاب گرفتن روند استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس کشور، متولی تعمیر و نگهداری مدارس کشور نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص و معرفی شود تا استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس زودتر به سرانجام برسد، زیرا تعمیر و نگهداری جزء لاینفک فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی و وسایل و امکانات در هر سازمان و دستگاهی است.
مرجع : همشهري