به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۲۰۲۰۴

کودکانتان را زود بخوابانید تا چاق نشوند

گروه جامعه: نه تنها فست فود، نوشیدنی های شیرین و ورزش نکردن سبب چاقی در دوران کودکی می شود بلکه یافته های جدید نشان می دهد کمبود خواب نیز یک عامل بسیار مهم در چاقی کودکان است.
کودکانتان را زود بخوابانید تا چاق نشوند
مطالعات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد زود خواباندن فرزندان در دوران کودکی سبب کاهش وزن آنها می شود. محققان آمریکایی اعلام کردند که نه تنها فست فود، نوشیدنی های شیرین و ورزش نکردن سبب چاقی در دوران کودکی می شود بلکه یافته های جدید نشان می دهد کمبود خواب نیز یک عامل بسیار مهم در چاقی کودکان است.

دانشمندان با مطالعه الگوهای خواب 37 کودک 8 تا 11 ساله دریافتند بیش از یک چهارم این کودکان اضافه وزن دارند یا چاق هستند. در هفته اول این مطالعه، از کودکان خواسته شد تا به میزان معمول بخوابند. در هفته دوم میزان خواب کودکان به طور تصادفی کاهش یا افزایش یافت. در طول هفته سوم نیز به آنها برنامه خواب برخلاف هفته دوم داده شد.

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که خواب کودکان افزایش می یابد، بدن آن ها به طور متوسط 134 کالری کمتر در روز مصرف می کند و حدود 150 گرم از وزن خود را از دست می دهند. همچنین آزمایش ها نشان داد این کودکان سطوح پایین تری از هورمون لپتین که تنظیم کننده گرسنگی است، دارند. دکتر چانتل هارت از دانشگاه تمپل در فیلادلفیا در این مورد گفت: یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد که بهبود خواب کودکان در سنین مدرسه در شب می تواند پیامدهای مهمی برای پیشگیری و درمان چاقی داشته باشد.
مرجع : ايرنا