به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۲۰۴۹۸

آلمانی‌ها اسنودن را "قهرمان" می‌دانند

گروهه بين​الملل: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، اکثر آلمانی‌ها افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا را به خاطر شجاعتش یک قهرمان می‌دانند اما نسبت به اعطای پناهندگی به این مرد تردید دارند.
آلمانی‌ها اسنودن را "قهرمان" می‌دانند
شش تن از هر 10 فردی که در نظرسنجی شبکه خبری ARD شرکت کردند، ادوارد اسنودن، افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را مورد تحسین قرار داده و 14 درصد هم اعلام کردند که وی فردی جنایتکار و مجرم است. همچنین 46 درصد تمایل خود را درباره اعطای پناهندگی سیاسی به اسنودن از سوی آلمان اعلام کردند در حالی که 48 درصد با آن مخالفت کردند.

افشاگری‌های این مقاطعه‌کار 30 ساله باعث شده تا روابط میان آمریکا و آلمان به شدت دچار تزلزل شود. قانونگذاران آلمانی که این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهند، خواهان دریافت شواهدی از سوی اسنودن 30 ساله هستند که هم‌اکنون در روسیه است، اما برلین مشخص کرده که به اسنودن پناهندگی نمی‌دهد چرا که وی قربانی تعقیب و پیگرد سیاسی نیست. در این نظرسنجی همچنین کاهش سریع اعتماد آلمانی‌ها از آمریکا و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور که زمانی به صورت گسترده در آلمان محبوبیت داشت، مشخص شده است.

دسترسی اسنودن به گذر واژه و حساب کاربری همکارانش
مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از گذر واژه و حساب کاربری حدود 25 تن از همکاران خود در این آژانس به منظور دستیابی به اطلاعات محرمانه، استفاده می‌کرده است. این کارمندان در آژانس امنیت ملی آمریکا به خاطر در اختیار گذاشتن گذر واژه‌ها و حساب‌های کاربری خود به ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه این آژانس مورد بازجویی قرار گرفتند و هنوز مشخص نیست که آیا آن‌ها از کار برکنار شده یا وظایف دیگری برعهده‌شان محول می‌شود.منابع مطلع اعلام کردند که 20 تا 25 تن از همکاران اسنودن در مرکز عملیات‌های منطقه‌ای آژانس امنیت ملی آمریکا در هاوایی، اطلاعات خودشان را در اختیار اسنودن گذاشته تا وی بتواند به وسیله این گذر واژه‌ها و حساب‌های کاربری، به اطلاعات محرمانه‌ای که مجوز دسترسی به آن‌ها را نداشته، دست بیابد.

البته اسنودن به همکاران خود گفته بود که برای تکمیل وظایف خود به عنوان مدیر سیستم‌های کامپیوتری باید به گذر واژه‌ها و حساب‌های کاربری‌شان دسترسی داشته باشد. هنوز مشخص نیست که آیا کارمندان و همکاران اسنودن در آژانس امنیت ملی آمریکا به دلیل ارائه اطلاعاتشان به وی، قوانین را نقض کرده باشند یا خیر و تحقیقات در این باره ادامه دارد. اسنودن 30 ساله برای آژانس امنیت ملی آمریکا در هاوایی کار می‌کرد و موفق شده بود ده‌ها هزار مورد از اسناد محرمانه برنامه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا را در دوران فعالیت کوتاه خود جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست قرار دهد.

اسنودن در هنگ‌کنگ برای اولین بار داستان جاسوسی‌های این آژانس را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و هم‌اکنون نیز با دریافت یک سال پناهندگی موقت، در روسیه به سر می‌برد. منابع مطلع اعلام کردند که تحقیقات درباره افشاگری‌های اسنودن، روندی آرام را می‌پیماید، چرا که وی به صورت دقیق مسیرهای دسترسی به اطلاعات محرمانه را پوشش داده و هیچ‌کس نمی‌داند که وی چگونه به این اسناد محرمانه دست یافته است.
مرجع : ايسنا