به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۲۰۶۱۹

مداحان به محرم به شکل طعمه نگاه نکنند

گروه سياسي: یک عضو هیات امنای هیأت حضرت علی‌اکبر(ع) گفت: مداح باید با بیان لطیف شعر و صدای خوشی که دارد امام‌شناسی را به مخاطب القاء کند.
مداحان به محرم به شکل طعمه نگاه نکنند

حسین منفرد ، با بیان این‌که «مداحان باید به موضوع خداشناسی و امام‌شناسی اهمیت زیادی بدهند» عنوان کرد: تمامی مداحان باید حداقل یک دوره اصول و عقاید شیعه را گذرانده باشند به دلیل اینکه در شعرها و مرثیه‌سرایی‌های خود غلو نکنند و برای ریختن اشک مردم از هر شعر و واژه‌ای استفاده نکنند.
وی خاطرنشان کرد: مداحان باید با شعر از نظر سبک و محتوا آشنا باشند و شعری را بخوانند که با عقاید شیعه سازگار بوده و شعری را انتخاب نکنند که خدایی ناکرده امام را به جای خدا گذاشته و یا اینکه امامان را کوچک جلوه دهند. باید سبکی را انتخاب کنند که مناسب شأن و شخصیت اهل بیت(ع) بوده و تاثیرات مثبتی بگذارد.
وی گفت: مداحان باید مردم را با اهداف قیام آشنا کنند و برای خواندن مقتل به سراغ هر کتابی نروند. مداح باید همواره در حال تحقیق و مطالعه تاریخی باشد و با مستندات مقتل‌ها را بخواند. به گفته شیخ عباس قمی حتی یکسری از مقتل‌هایی که مستند هم هستند مداح نباید بر زبان جاری کند چرا که هرکسی حق شنیدن و خواندن مقتل را ندارد.

این عضو هیات امنای هیأت حضرت علی‌اکبر(ع) خاطرنشان کرد: مداح باید مستمع خود را بشناسد و بداند در چه زمانی چه چیزی را بخواند ابتدا ببیند مجلسش در حد خواندن روضه اهل بیت(ع) است یا نه بعد شروع به مداحی کند. منفرد با اشاره به این‌که «مداحان ظرفیت‌های عظیمی دارند» تاکید کرد: همه جای دنیا با سرمایه‌گذاری زیادی سعی می‌کنند مردم را دور همدیگر جمع کنند ولی ماه محرم این فرصت عظیم را به ما می‌دهد تا مرد دور هم جمع شوند. پس مداحان می‌توانند تاثیرات زیادی روی فکر و اندیشه مردم بگذارند پس مداحان به محرم به شکل طعمه نگاه نکنند و در اشعارشان اهداف قیام را به مردم منتقل کنند. وی تصریح کرد: برای ساماندهی هیئات مذهبی بهتر است که از خود مردم استفاده کنیم تا اینکه هیأت‌ها را وارد مراحل اداری کنیم. باید برای اینکه هیأت‌ها به شکل مناسب‌تری برگزار شوند فرهنگ مناسب عزاداری را در بین مردم رواج دهیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه آموزش‌های مداحی که هم‌اکنون مداحان می‌بینند خیلی صحیح نیست، چراکه هدف این آموزش‌ها صدای افراد است در صورتی که محوریت باید روی آموزش‌های علمی و محتویات شعری باشد. نطق شعر را یاد گرفتن خوب است ولی نباید حواسمان به ظواهر باشد و در مداحی به نوعی برای خود کاسبی راه‌ بیاندازیم.


۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۰۲
پس چطوری کاسبی کنن!!!!!؟؟؟؟ (165827)
سيدحامد يزدانپناه-قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۳۳
من آنچه شرط بلاغ است باتو ميگويم/
توخواه ازسخنم پند گير، خواه ملال/ (165854)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۵۳
مداح ها به گردن همه ما حق دارند
خط قرمز همه مردم مداح ها هستند
رو اونها دست بزارید با ما طرف هستید (165873)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۹:۱۹
امضا
یک مداح!!!!! (166113)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۵:۰۲
چه توقعاتی دارید شما!!!!! (165879)
بي بضاعت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۹:۳۷
اين جماعت اتفاقا خوب مي دونند دارن چيكار ميكنند و هدف غير از دور كردن مردم از واقعيتهاي موجود نيست.... (166124)