به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۲۱۱۵۳
نماینده مسجدسلیمان مجلس، خبر داد:

تحقیق و تفحص از وزارت نیرو با محوريت کارون

گروه جامعه: نماینده مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس، اظهار داشت: نزدیک به 50 نماینده مجلس از سراسر کشور تا کنون طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را به دلیل نابسامانی که در این وزارت خانه وجود دارد و اینکه روند به سمت ایجاد بحران می رود ، امضاء کرده اند که فردا تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد.
تحقیق و تفحص از وزارت نیرو با محوريت کارون
اسماعیل جلیلی در گفتگو با سايت خوزنيوز ادامه داد: عملکرد وزارت نیرو به دلیل برنامه ریزی نادرستی که برای کارون انجام داده است و هم شرایطی که در کل کشور در مدیریت و تخصیص ناصحیح منابع آبی بوجود آمده است از دلایل مطرح شدن این تحقیق و تفحص است.

وی در خصوص محورهای این طرح بیان داشت: دلایل مطرح شده در طرح تحقیق و تفحص عبارتند از: بی برنامگی وزارت نیرو در توزیع و تخصیص منابع آب، آشفتگی و سراسیمگی که در بحث انتقال آب بدون کار کارشناسی و اصولی بوجود آمده است، بی توجهی به نیازهای کشاورزان و صنایعی که در کنار مخازن آب مانند کشاورزان و طرح های اشتغال زایی که در کنار رودخانه کارون هستند، بی برنامگی در توزیع و بازیافت آب های سطحی و فاضلاب در کشور که برنامه جامعی برای مدیریت کردن آن وجود ندارد، بحث تامین انرژی مناسب برای مناطق روستایی و توسعه زیرساخت های برای انتقال برق که البته مهمترین محور این تحقیق تفحص مسئله انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون به فلات مرکزی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح انتقال آب کارون افزود: طرح انتقال بهشت آباد سال 1381 در شورای عالی آب ارائه و مطرح شد که 580 میلیون متر مکعب آب انتقال یابد در حالی که همان موقع کارشناسان حاضر در جلسه این مقدار را غیر قابل توجیه و حداکثر میزان قابل انتقال را در آن شرایط 240 میلیون متر مکعب دانستند. حال چگونه است پس از گذشت بیش از 11 سال که خشکسالی های متعدد رخ داده و کارون به مراتب وضع بدتر نسبت به آن زمان دارد وزیر محترم بحث انتقال یک میلیارد متر مکعب را مطرح می کنند.

جلیلی اظهار داشت: متاسفانه وزارت نیرو با در اختیار گرفتن ورودی و خروجی های آب اجازه بررسی را به کارشناسان نمی دهد و شما می بینید به محض ورود یک مسئول دریچه های سدها باز می شود و سطح آب رودخانه بالا می آید و باعث قضاوت نادرست مسئولان و بازرسان می شود.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: خواسته ما از دولت این است که با توجه به اینکه در دهه گذشته آمار مستدل و کارشناسی جامعی در ارتباط با وضعیت رودخانه کارون وجود ندارد، وضعیت این رودخانه و انتقال آب از همه جنبه ها من جمله زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... مورد کارشناسی مجدد قرار بگیرد تا بتوان با اطلاعات صحیح و به روز، تصمیمی را گرفت که منافع ملی حداکثری حاصل شود.

جلیلی در پایان بیان داشت: ما معتقدیم که انتقال آب از سرشاخه های کارون نه تنها برای استان خوزستان و رودخانه کارون مضر است بلکه به ضرر منافع ملی و حتی استانهایی که قرار است آب به آنجا منتقل شود است. بنابراین انتظار داریم در این زمینه دولت و شخص رییس جمهور با تامل و دقت نظر بیشتری مسئله را بررسی نمایند و آنگاه تصمیم گیری نمایند.

نماینده خرمشهر در مجلس هم در واكنش به خبر استعفاي نمايندگان استان در اعتراض به انتقال آب كارون گفت: من به عنوان خادم مردم خرمشهر و خوزستان به هیچ عنوان استعفا نمی‌دهم و تا آخرین لحظه برای کشاندن وزیر نيرو به صحن علنی مجلس و استیضاح وی تلاش می‌کنم. سامری در ادامه تصریح کرد: دفاع کردن نمایندگان باید هرچه سریع‌تر صورت گیرد در غیر اینصورت کار از کار می‌گذرد. وی در خصوص برگزاری جلسه مشترک نمایندگان مجلس در این زمینه عنوان کرد: نمایندگان مردم در مجلس روی این قضیه اتفاق نظر دارند و نمی‌خواهند آب سرشاخه‌های کارون انتقال داده شود.

نماینده خرمشهر در مجلس اظهار کرد: متاسفانه باید گفت با وجود پیگیری‌های نمایندگان این روند به صورت پراکنده در حال انجام است و باید نامه‌های خود را بنویسند و از وزیر دعوت کنند تا در این خصوص وارد مذاکره شوند، حتی باید با برنامه‌ریزی، ملاقاتی را برای حل مشکل انتقال آب کارون با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری داشت تا این قضیه هرچه سریع‌تر خاتمه پیدا کند.

وی بیان کرد: مردم باید بدانند نمایندگان را برای چنین روزهایی انتخاب کرده‌اند و ما نیز بدون تعارف اگر ببینیم دوستان ما حتی قصد کشیدن وزیر به صحن علنی مجلس، استیضاح وزیر و طرح سوال از دولت را ندارند وارد عرصه می‌شویم. سامری در پایان افزود: من وظیفه خود را انجام می‌دهم اما یقین دارم که همکاران ما در حال سعی و تلاش هستند زیرا اگر در این زمینه برنامه خاص و مطلوبی نداشتند مجمع دو استان را تشکیل نمی‌دادند.

tabriz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۱۶:۳۴
احسنت آبو واسه كارخونه و كشاورزي ميخوان اونوقت ميگن هدف تامين آب شرب مردم، آخه مگه اصفهاني ها چقدر مصرف آب دارند كه يك ميليارد متر مكعب در روز قراره آب منقل بشه (168692)
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۱۶:۴۵
بايد يك همايش كشوري و بين المللي براي دفاع از كارون تشكيل داد (168700)
پرواز
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۱۹:۱۹
من خودم خوزستانی هستم ولی این نمایندگان تا حالا خواب بودند یقینا از شکست خوردگان انتخاباتی هستند (168780)
kamran
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۲ ۲۱:۴۳
آهاي استان خوزستان بيرون بيا، بيرون بيا اخماتو باز كن (168822)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۰۱:۱۷
آیا من ایرانی ام؟؟؟ (168878)