به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۲۱۴۹۰

بازداشت سیاستمداران بلندپایه در برزيل

گروه بين الملل: برزیل روند به زندان انداختن تعداد زیادی سیاستمدار، تاجر و بانکدار بلندپایه را که در بزرگترین محاکمه مربوط به فساد در این کشور محکوم شده بودند، آغاز کرد.
بازداشت  سیاستمداران بلندپایه در برزيل

خوزه دیرسیو، رییس کارکنان دفتر لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس جمهور سابق برزیل و خوزه جنوینو، رهبر سابق حزب کارگران از جمله محکومانی هستند که تسلیم پلیس شده‌اند. حزب کارگر همچنان حزب حاکم در برزیل است. سال گذشته، ۲۵ نفر که متهم بودند در زمان ریاست جمهوری  لولا با استفاده از بودجه عمومی به سیاستمداران مخالف او پول داده بودند تا حمایت آنها را جلب کنند، در دادگاه محکوم شدند.دادگاه می‌گوید در آن زمان به اعضای کنگره پول داده شد تا در مواقع حساس به نفع دولت رای بدهند. اکنون دادگاه عالی برزیل برای ۱۲ نفر از این محکومان حکم جلب صادر کرده است. دادگاه عالی برزیل حکم داد که حکم زندان بیشتر این سیاستمداران، تجار و بانکداران باید فورا اجرا شود. خوزه جنوینو، رهبر سابق حزب کارگران اولین نفری بود که خود را تسلیم پلیس سائوپائولو کرد.  جنوینو که به شش سال و ۱۱ ماه زندان محکوم شده، قبل از ورود به مقر پلیس در مقابل تعدادی از هواداران خود فریاد زد: "زنده باد حزب کارگران"وی که در زمان دیکتاتوری نظامی برزیل در دهه ۱۹۷۰ به زندان افتاده و شکنجه شده بود، گفت بیگناه است و شواهدی علیه او وجود ندارد.  جنوینو گفت که خود را یک زندانی سیاسی می‌داند.

خوزه دیرسیو، رییس کارکنان دفتر رییس جمهور سابق برزیل نیز که به ۱۰ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده، به این حکم اعتراض کرده است. وی گفته است که تسلیم قانون اساسی و قانون است اما "به حکم ناعادلانه ای که علیه او صادر شده، معترض است."خود لولا در این ماجرا دخیل خوانده نشده است. او در پایان سال ۲۰۱۰ در میان محبوبیت گسترده از قدرت کنار رفت و همچنان در حیات سیاسی برزیل، شخصیتی محبوب است.