به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۲۱:۱۳
کد مطلب : ۲۱۷۵۶

مشکلات تلويزيون چندين برابر شده​است

گروه فرهنگ و هنر: محمدحسین لطیفی که این روز‌ها سریال «زمانی برای عاشقی» را روی آنتن دارد، نبود فیلمنامه‌نویس را مشکل اساسی تلویزیون می‌داند و می‌گوید: «سال‌ها پیش در برنامه «شب شیشه‌ای» توسط همه فیلمنامه‌نویس‌ها محکوم شدم به دلیل اینکه اعلام کردم ما اساسا در ایران فیلمنامه‌نویس نداریم.»
مشکلات تلويزيون چندين برابر شده​است
لطیفی که نوروز امسال کارگردانی سریال «دودکش» را عهده‌دار بود، از شرایط ساخت سریال مناسبتی برای تلویزیون‌، مشکلات تلویزیون که دچار بحران ثانویه شده است‌، کمبود فیلمنامه‌نویس در ایران، فاصله گرفتن از سریال‌های خوب، ‌لزوم راه‌اندازی شبکه‌های جدید و همچنین کار جدید خود در سینما گفت.  اين کارگردان با اعتقاد بر اینکه تلویزیون دچار بحران ثانویه شده است، گفت: «بحران اولیه‌اش که همیشگی است و برای همه شبکه‌های جهان است که باید این مجموعه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند و با برنامه‌ریزی جلو بروند.» لطیفی در ادامه با اشاره به اینکه تلویزیون از گذر دولت نهم به دولت دهم مشکلاتش چند برابر شده است‌، گفت: «شکافی که بین دولت و صداوسیما پیش از این افتاده بود، باعث شد این شکاف هر روز به مسائل اقتصادی تلویزیون فشار بیاورد که فکر می‌کنم نزدیک به هفت ماه آینده هم این مشکل را خواهیم داشت. اما امیدواریم برای سال‌های آینده رفع شود و جوان‌ها بیشتر به میدان بیایند و پیر‌ها و با تجربه‌ها مشاورشان بشوند. من نیز امیدوارم هم انرژی این جوان‌ها را داشته باشم و هم پختگی یک پیرمرد را.»

لطیفی

کارگردان «زمانی برای عاشقی» در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به مشکل نبود فیلمنامه‌نویس در ایران که سال‌ها پیش هم در برنامهٔ «شب شیشه‌ای» به آن اشاره کرده بود بار دیگر اشاره و تاکید کرد و گفت: «سال‌ها پیش در برنامه «شب شیشه‌ای» توسط همه فیلمنامه‌نویسان محکوم شدم چون در این برنامه اعلام کردم که ما اساسا در ایران فیلمنامه‌نویس نداریم. حال فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای را کاری ندارم و حرف من این بود که اساسا فیلمنامه‌نویس نداریم.» این کارگردان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درخصوص فاصله گرفتن سریال‌های مناسبتی محرم با آن سال‌هایی که سریال‌هایی همچون «شب دهم» و «روز واقعه» ساخته شد، توضیح داد: «علت این مشکل ته کشیدن فیلمنامه است.کارگردانان حرفه‌ای هم کنار رفته‌اند؛ البته تلویزیون همیشه دوست دارد این کارگردانان حضور داشته باشند و نشان داده است همیشه ارج و قربی که برای کارگردانان حرفه‌ای قائل است سر جای خودش است. اما باید بپذیریم که کارگردانان نیز سنشان بالا رفته است و کار عجله‌ای نمی‌پذیرند و حوصله‌اشان برای کار فشرده کمتر شده است. برای همین منظور سعی می‌کنند نسازند. از طرفی هم درگیر کارهای دیگر هستند. از سوی دیگر قحطی فیلمنامه نیز داریم. به دلیل اینکه یکسری از کارگردانان نمی‌نشینند یکسری کارهایی که ساخته شده است را بار دیگر تکرار کنند. تلویزیون ایراد دارد و هنوز آن را ادامه می‌دهد.»

لطیفی شرایط سخت کار در تلویزیون را به دو علت دانست و گفت: «علت اول اینکه تلویزیون قیمت بازیگران را بالا برده است و این مساله باعث شده است که خودشان هم نتوانند کار کنند. دوم اینکه در حال حاضر تا اندازه‌ای که دلتان بخواهد تله‌فیلم ساخته می‌شود. این تله‌فیلم یعنی اینکه شما سوژه‌ها را می‌سوزانید؛ یعنی اینکه با سوژه‌های خوب کارهای بد می‌سازید. در نتیجه سوژه‌های بکر ما به خاطر اینکه تله‌فیلم‌هایمان با قابلیت‌های کم و توسط کارگردانان اولیه ساخته می‌شوند، می‌سوزد. از طرفی خود مدیران هم قیمت‌ها را به جایی می‌رسانند که اگر امروز بخواهیم سراغ یک بازیگر خوب برویی مجبور هستی نروی و در بازی و بازیگری پایین می‌افتی. با این شرایط با توجه به اینکه سوژه نابود شده است بازیگر خوب هم نداریم و از طرفی می‌خواهی کاری بسازی که نمایشی باشد و بیننده هم جلوی آن بنشیند، چه باید کرد؟»

این کارگردان در خصوص سریال «زمانی برای عاشقی» و چینش بازیگران این سریال نیز گفت: «در این سریال انتخاب بازیگران سعی شده است آگاهانه باشد و به اعتقاد من هر کسی جای خودش است. با اکثریت بازیگران این مجموعه برای بار اول است که کار می‌کنم و چینشمان در این مجموعه چینش غلطی نیست ولی امیدوارم در این بازی با دو گل خورده بتوانیم موفق شویم. در شطرنج همیشه می‌گویی من وزیر و رخم را داده‌ام و از هم اکنون بازی کنیم. در این مجموعه نیز قاعدتا قصه‌امان تکراری است و به عنوان یک کارگردان بازی کردن در چنین زمینه‌ای کار ساده‌ای نیست ولی امیدواریم به حرمت فضای محرم و امام حسین (ع) و یک فضایی که از دل محرمی می‌گوید با یک فضای سنگین و متعادل بتوانیم با بیننده ارتباط برقرار کنیم.»

او درخصوص ضرورت راه‌اندازی شبکه‌های جدید در تلویزیون گفت: «اگر این شبکه‌ها رقابتی راه‌اندازی می‌شدند قطعا معتقد بودم که خوب هستند ولی این شبکه‌ها فقط پوشش بیشتری می‌دهند و کسانی که نمی‌توانند فلان برنامه‌ای را ببینند از شبکه دیگر آن را می‌بینند. اما اگر این شبکه‌ها مدیریت دیگری داشت به عنوان مثال وزارت ارشاد، شبکه‌ای داشت و یا اینکه سپاه شبکه‌ای داشت بهتر بود و اگر در حوزه‌های دولتی این شبکه‌ها راه‌اندازی می‌شدند و رقابت وجود داشت، بهتر می‌بود. در نتیجه اگر مدیریت این مجموعه‌ها به جاهای دولتی داده شود و نه صرفا صداوسیما، می‌توانند شبکه‌های بهتری بشوند اما این شبکه‌ها در حال حاضر فقط می‌توانند پوشش بهتری داشته باشند.»

مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۴۰
صداوسيما ازدولت نهم توتحريمي بس بزرگ از سمت مردمه! كسي دروغ هاو اهانت هاى جعبه ى سانسور رو نمى بخشه شماهم اقاى عزيز بى خود زحمت نكش ؟!!!!! تا ضرغامى هست فكر رقابتى كردن شبكه هارونكن (172170)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۴۲
هركاركنى نمي تونى بابيننده دل سياه از رسانه ميلى !!!!!! ارتباط برقرار كنى؟ ولى خداييش رفتاروعملكرد صداوسيما داد همه رو دراورده (172175)
لبیک یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۱:۰۶
همه؟؟؟؟
فکر میکنی تو اینترنت اونم تو سایت بهار حرفهات خریدار داره کل ملت گوش به چشم تو هستن ؟؟؟؟

خیلی آدمها به خاطر یه بیرق امام حسین و لبیک یا حسین جونشون رو میدن (172375)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۰۲
دودکش برای ماه رمضون بود لطفا اصلاح کنید (172293)