به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۲۳۳۷۲
با این قیمت ها خانه دار می‌شوید؟

خريداران مسکن منتظر ارزاني/جدول قيمت​ها

گروه اقتصادي: این روزها همه خریداران در بازار مسکن شاهد این امر هستند که قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی با کاهش رو به رو شده است، اما آنها همچنان مصر بر خرید نکردن از بازار مسکن هستند زیرا خریداران تاکید می‌کنند در مقابل میزان رشد قیمت‌ها و همچنین فاصله قدرت مالی خریداران، افت چند درصدی قیمت در یکی، دو ماه گذشته جبران گرانی این چند وقت را نکرده است.
خريداران مسکن منتظر ارزاني/جدول قيمت​ها
خریداران در بازار مسکن فعلی، ارزانی بیشتر را توقع دارند، به همین خاطر از یک سو خریدارانی که عجله برای خرید ندارند و از طرف دیگر مالکانی که قصد تبدیل به احسن واحدشان را دارند، مدام به یکدیگر گوشزد می‌کنند که اقدام به خرید نکنند تا بلکه رکود بیشتر باعث ارزانی بیشتر شود.

همه کارمندها مثل هم نیستند
یکی از متقاضیان خرید در بازار مسکن عنوان کرد: کارمندان بخش خصوصی امنیت شغلی ندارند، اما کارمندان دولتی از وضعیت بهتری برخوردار هستند؛ چراکه یکی از آشنایان ما کارمند یک بانک دولتی است و حدود یک ماه پیش، مبلغ 90 میلیون تومان وام برای خرید مسکن دریافت کرد و با فروش ماشین و کمی پس‌انداز به راحتی صاحب خانه شد. اما بنده که کارمند شرکت خصوصی هستم از این مزایا بهره‌مند نیستم و نکته جالب این مساله است که نزدیک عید هر سال همین کارمندان دولتی شاکی هستند که شما بیش از یک میلیون تومان عیدی می‌گیرید، اما کارمندان دولتی 400 هزار تومان عیدی می‌گیرند!

تامین بسته حمایتی مسکن
از سوی دیگر خریداری در بازار مسکن اظهار کرد: قيمت مسكن به اندازه‌ای به طور نجومي بالا رفت كه به این زودی‌ها قشر كارمند و ضعیف‌تر از کارمند هم نمي‌توانند از بازار خرید کنند. وی افزود: اگر دولت ما مثل اغلب كشورها يك بسته حمايتي مسكن در قالب وام‌هاي كم بهره درازمدت درنظر مي‌گرفت تا متقاضیان بتوانند صاحبخانه شوند دیگر معضل اجاره‌نشینی نداشتیم و قدرت خرید متقاضیان مسکن هم با هر اتفاقی کم و زیاد نمی‌شد.

گرانی و این همه جمعیت
منتقد دیگری در بازار مسکن به مساله گرانی مسکن و جمعیت ساکن در تهران این چنین اشاره کرده است: جالب است که املاک مسکونی به این اندازه گران است و جمعیت تهران در حال انفجار است؟ وی خاطر نشان کرد: اتوبان‌های تهران همچون خیابان‌های فرعی ترافیکش سنگین شده است با این حال اگر خانه ارزان بود، چه می‌شد؟ احتمالا کل پایتخت تعطیل می‌شد!

حقوق 900 هزار تومانی و اقساط 600 هزار تومانی
کارمند دیگری تاکید می‌کند: الان یک ماه است که قرارداد اجاره واحدم را تمدید کرده‌ام، اما از حالا استرس تمدید قرارداد سال بعد یا جابه‌جایی را دارم، چراکه بنده با ماهی 900 هزار تومان حقوق ماهانه، 600 هزار تومان برای اقساط ماهانه و اجاره‌بها پرداخت می‌کنم.

مرجع : دنياي اقتصاد