به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۲۳۵۰۲
طبق گزارش منتشرشده از سوی سازمان ملل

پاکستان در بین۱۰ کشور بحران‌زده جهان

گروه بین الملل: طبق آخرین گزارش منتشرشده از سوی سازمان ملل، پاکستان در بین ۱۰ کشور بحران‌زده جهان از نظر انرژی قرار گرفت.
پاکستان در بین۱۰ کشور بحران‌زده جهان
طبق این گزارش، حدود 1.3 میلیارد نفر در جهان از نعمت برق محروم هستند که دو سوم آنها تنها در 10 کشور زندگی می‌کنند. براساس گزارش سازمان ملل، از بین این 10 کشور، چهار کشور در منطقه آسیا- اقیانوسیه هستند که پاکستان نیز یکی از آنهاست. بحران انرژی در این کشور به‌ حدی است که مردم گاهی مجبورند روزانه از 18 تا 20 ساعت قطعی برق را نیز تحمل کنند، این در حالی است که کمبود گاز مایع طبیعی (CNG) و جیره‌بندی آن نیز هر از گاهی مشکلاتی را برای بخش صنعت و حمل‌ونقل این کشور به ‌وجود می‌آورد.

بر همین اساس، شعار «مقابله با بحران برق و گاز» همواره یکی از مهم‌ترین شعارهای مقامات پاکستانی، به ‌خصوص در تبلیغات انتخاباتی این کشور است. البته مقامات اسلام‌آباد نیز طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا از طریق تعامل با همسایگان، از جمله چین و ایران و اجرای پروژه‌های مختلف برق و گاز بر این مشکل غلبه کنند که پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان موسوم به «خط لوله صلح» از جمله آنهاست. احداث این پروژه موسوم به خط لوله «صلح» با برآورد سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری در سال 2002 آغاز و قرار شد، تا پایان سال 2014 تکمیل شود. اگرچه بخش اعظم این خط لوله در ایران تکمیل شده ولی طرف پاکستانی هنوز کار ساخت آن را آغاز نکرده است. این خط لوله 2700 کیلومتری از میدان گازی پارس جنوبی در ایران آغاز و وارد پاکستان می‌شود.

مقامات ایران و پاکستان اگر چه اسفند سال گذشته به‌ رغم تهدیدات و مخالفت‌های موجود، قرارداد تکمیل این طرح را امضا کردند اما هنوز روند تکمیل آن از سوی اسلام‌آباد انجام نشده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد که پس از توافق ایران و گروه 1+5، مقامات پاکستانی بار دیگر در تلاش برای احیای این پروژه هستند. پیش‌بینی می‌شود با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق این خط لوله که روزانه 750 میلیون فوت مکعب خواهد بود، کمبود انرژی پاکستان به شدت کاهش یابد. این در حالی است که این میزان صادرات گاز از سوی ایران می‌تواند، به یک میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد که این موضوع می‌تواند بهبود چشمگیری در وضعیت زندگی مردم و نیز اقتصاد این کشور به ‌وجود آورد.
مرجع : فارس