به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۳۶۱۶
با پایان یافتن تجمع اعتراضی2هزار کارگر نی‌بر

کشت و صنعت کارون فعالیتش را ازسرگرفت

گروه اقتصادي: از صبح امروز پنجشنبه، مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون که سه روز پیش با تجمع و اعتراض‌هاي صنفی کارگران نی بر دستی متوقف و تعطیل گردیده بود با پایان یافتن تجمع کارگران معترض فعالیت‌هاي تولیدی خود را از سرگرفت.
کشت و صنعت کارون فعالیتش را ازسرگرفت
به گزارش بهارنيوز، در پی اعتراض 2هزار کارگرنی بر این شرکت که با تجمع در مدخل ورودی‌هاي این مجتمع با ایجاد موانع از دریافت نیشکر و دیگر فعالیت‌هاي تولیدی کارخانه و سایر بخش‌هاي تدارکاتی و پشتیبانی جلوگیری کرده بودند، سرانجام پس از گذشت 3روز و توافق کارگران معترض با یکی از مدیران این مجتمع که در جمع آنها حاضر شده بود پایان یافت و معترضین با ترک محل و مراجعه به خوابگاه‌هاي خود از صبح امروز عملیات برداشت نیشکر در مزارع را مجددا آغاز كردند.

گفتنی است توقف تولید و تعطیلی اجباری بخش‌هاي مختلف این مجتمع عظیم هزینه‌هاي هنگفتی را به اقتصاد شرکت و خسارات جبران ناپذیری نیز به مزارع و محصول نیشکر تحمیل مي‌نماید.
مجتمع عظیم کشت وصنعت کارون بزرگترین تولید کننده شکر سفید و فراورده‌هاي جانبی در ایران و خاورمیانه در شمال استان خوزستان و در حومه شوشتر واقع شده است که مي‌تواند زمینه اشتغال 20 هزار نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم نماید.

نی بری از مشاغل سخت و پرمشقت وطاقت فرسا است و استفاده از عبارت«سخت و زیان آور» در مقابل سنگینی و فشارکمرشکن درونیشکربا دست در مزارع تفدیده و سوخته نیشکر واژه‌اي حقیر و کوچک به نظر مي‌رسد اما مردان بی ادعای نی بر از بام تا شام و با تمام مشقات این شغل. از جوانی و جان خویش مایه مي‌گذارند تا از برکت تلاش آنان که توأم با عرق جبین و خون جگراست، چرخهای عظیم ترین مجتمع تولیدی شکرسفید ایران و خاورمیانه از حرکت باز نایستد تا از حاصل دسترنج نهایی آنان کام دیگر هموطنانشان شیرین گردد.

اما به معنی کلمه همین قشر«سختکوش» و زحمتکش در مجتمع کشت و صنعت کارون با دست‌هاي پینه بسته و صورتهای شکسته با بی توجهی فراوان مسئولین مواجه است و هیچکس باورشان نمی کند. مسئولان باید بدانند کارگران سرمایه اند نه دارایی و باید با تمام وجود قدر این سرمایه‌هاي عظیم و شریف انسانی را دانست و سرنوشت آنان را بدست مدیرانی دلسوز و آگاه سپرد تا جایگاه روزمره آنان همواره به سمت ارتقاء و شکوفایی سیر کند تا به تبع آن رونق اقتصادی که هدف اولیه شرکت‌هاي موفق تولیدی است محقق گردد.

در حال حاضر اکثر شرکت‌هاي بزرگ تولیدی این هدف مهم و کلیدی را با جدیت و حساسیت لازم دنبال نمی کنند و ریشه مشکلات کاهش راندمان تولید، کارو گرفتاری‌هاي کارگران و کارفرمایان در همین بی توجهی یا کم توجهی به تولیدات ملی و استراتژیک است. علاوه بر مشکلات کارگران، کارفرمایان نیز دارای مشکلات عدیده‌اي هستند که انتظار مي‌رود دولت تدبیر و امید به ویژه مسئولین استانی با بررسی همه جانبه مشکلات و ریشه یابی کارشناسی شده در رفع معضلات و نابسامانی‌هاي پیش رو چاره اندیشی کنند تا تولید کنندگان گرفتار حاشیه های پرهزینه و مخرب نگردند و بجای پرداختن به اعتراضات کارکنان بفکر افزایش تولید و راندمان واقعی بهره برداری باشند.

مصداق عینی این گفتار مجتمع عظیم کشت و صنعت کارون درشمال استان خوزستان و درحومه شوشتر است که چند سالی و به ویژه سالهای اخیر مدام گرفتار حواشی گوناگون است و تا به امروز علی رغم بروز تنش‌هاي متعدد در منطقه و استان هیچ مسئولی پاسخگوی این همه گرفتاری و نابسامانی نیست و در جهت رفع یا حداقل کاهش مشکلات موجود هیچ اقدامی صورت نگرفته است

توقع جامعه و کارگران از دولت آقای روحانی فراتر از اینهاست و انتظار مي‌رود با توجه به سر و سامان دادن نسبی به حوزه سیاست خارجی توجه بیشتری به حوزه‌هاي کشاورزی و اقتصادی و معیشت مردم كند. دولت بهتر است با تشکیل کارگروه‌هاي ویژه به کارخانجات بزرگ ورود نماید و با شناسایی کمبودها، نارسایی‌ها و نقاط ضعف و برطرف نمودن آنها به تولیدات ملی سروسامان بدهد و مطمئن باشد در این راه قشر زحمتکش کارگر مانند همیشه دلسوزان کشور را تنها نخواهند گذاشت
جهانگیرترکستانی

صالحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۷:۰۳
بالاخره این بار هم با همت فرماندار محترم و اعضاء شورای تامین مسئله اعتصاب بخیر گذشت و کارگران نجیب مثل همیشه به وعده ها اعتماد نموده و به کار خود مشغول گشتند . ولی امیدواریم مسئولین شرکت و بانک کشاورزی با جدیت بیشتری مشکلات مالی و بازنشستگی این قشر محروم را پیگیری نمایند . یقیناً مدیرعامل محترم شرکت جدی ترین مدیر در انجام تئوریها و برنامه های بانک کشاورزی در خصوص اضمحلال شرکت کارون بوده که باید به شایستگی از ایشان قدردانی گردد. (182842)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۷:۱۷
چينين مجتمع هاي عظيم و بزرگ كه رابطه مستقيم با معيشت مردم دارد بايد به دست مديران بزرگ و مجرب اداره گردد تا اين سرمايه ها و امكانات كه متعلق به نسل هاى فعلى و آينده است به سمت توسعه و آبادانى هدايت شود اميد واريم وزارت كشاورزي توجه بيشتري به مشكلات اين شركت نمايد كه به نظر مي رسد با ضعف مديريتى مواجه است. (182847)
حقیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۲۳:۱۳
با سلام
از خبررسانی دقیق شما در مورد کشت وصنعت کارون شوشتر متشکرم. (182922)