به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۲۳۶۳۶

همکاري​سوئد وآمریکا در جاسوسی​از روسیه

گروه بين​الملل: تلویزیون سوئد امروز (پنجشنبه) با استناد به اسناد فاش شده از سوی ادوارد اسنودن گزارش داد که مقامات این کشور یکی از شرکای مهم جاسوسی‌های آمریکا علیه روسیه و رهبران آن بوده‌اند.
همکاري​سوئد وآمریکا در جاسوسی​از روسیه
به گزارش از خبرگزاری رویترز، ادوارد اسنودن، کارمند مقاطعه‌کار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا اوایل سال جاری میلادی افشاگری‌های گسترده‌ای را علیه برنامه‌های جاسوسی سازمان ملی آمریکا انجام داد. تلویزیون سوئد با استناد به یکی از اسناد متعلق به وی در تاریخ 18 آوریل سال جاری گزارش داد که سازمان ارتباطات رادیویی ملی سوئد که در این کشور تجسس‌های الکترونیکی و ارتباطی را انجام می‌دهد، به آمریکا در ارائه اطلاعات درباره روسیه کمک کرده است. تلویزیون سوئد با استناد به این سند، گزارش داد: سازمان ارتباطات رادیویی دفاعی به سازمان امنیت ملی آمریکا مجموعه‌ای منحصر به فرد از اطلاعات مربوط به اهداف دارای اولویت بالای روسیه را نظیر رهبران و سیاست‌های داخلی آن ارائه کرده است.

این در حالی است که سازمان ارتباطات رادیویی دفاعی سوئد از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. آنی بولنیوس، مسئول بخش ارتباطات این سازمان گفت: ما به طور کلی همکاری بین‌المللی با برخی کشورها داریم که قوانین سوئد نیز از آن حمایت می‌کنند، اما ما درباره اینکه با کدام یک از آنها داریم، اظهارنظری نمی‌کنیم. همچنین بر اساس یک سند دیگر، کارمندان بلندپایه سازمان امنیت ملی آمریکا می‌بایست از سوئد به خاطر تداوم تلاش‌هایش در زمینه اهداف مربوط به روسیه تشکر می‌کردند و از نقش برجسته‌ای که سازمان ارتباطات رادیویی سوئد به عنوان شریکی مهم در زمینه تعیین اهداف مربوط به روسیه از جمله رهبران آن ایفا کرده و اقدامات ضد اطلاعاتی آن، تاکید می‌کردند. پیشتر این سازمان سوئدی گفته بود که با سازمان‌های اطلاعاتی خارجی همکاری دارد، اما همه فعالیت‌های آن تحت نظارت کنترل قوانین سوئد قرار دارد. تلویزیون سوئد اعلام کرد که اسناد خود را از جانب گلن گرین والد، خبرنگار روزنامه گاردین که به اسناد اسنودن دسترسی دارد، دریافت کرده است.