به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۲۳۸۰۵
از حشمت مهاجرانی تا كارلوس كي‌روش

كارنامه تیم ملی ایران در 3 جام‌ جهاني/تصاوير

گروه ورزشي: تيم ملي فوتبال ایران تاکنون موفق شده است چهار بار در مرحله نهایی رقابت‌های جام جهانی فوتبال حضور یابد: سال ۱۹۷۸ آرژانتین، سال ۱۹۹۸ فرانسه، سال۲۰۰۶ آلمان و سال ۲۰۱۴ برزیل. باید دید چهارمین حضور ایران چه نتایجی را رقم خواهد زد.
جام جهانی 1978 آرژانتین

حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی ایران در رقابت‌های جام جهانی آرژانتین در سال ۱۹۷۸ بود. ناصر حجازی، علی پروین، ایرج دانایی‌فرد، بهتاش فریبا، حسن روشن، ابراهیم قاسمپور، غفور جهانی، حسین فرکی و رسول گربکندی از جمله بازیکان این تیم بودند. تیم ملی فوتبال ایران با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو هم گروه بود.
ایران با نتایج سه بر صفر و چهار بر یک مقابل هلند و پرو شکست خورد و با تیم اسکاتلند به تساوی یک بر یک دست یافت. در این رقابت‌ها ایرج دانایی‌فرد و حسن روشن برای ایران گل زدند. مسن‌ترین بازیکن ایران علی پروین با ۳۱ سال سن و جوان‌‌ترین بازیکن ابراهیم قاسمپور با ۲۱ سال سن بودند.

جام جهانی 1998 فرانسه

ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با سرمربی‌گری جلال طالبی حضور داشت. ایران در این رقابت‌ها با تیم‌های آلمان، صربستان و ایالات متحده آمریکا هم گروه بود. ایران در بازی اول مقابل صربستان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد.
بازی دوم ایران با ایالات متحده آمریکا بود. این بازی تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار داشت. تیم ایران توانست با گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا با نتیجه دو بر یک از سد آمریکا بگذرد و اولین و تنها پیروزی این تیم در دوره‌های مختلف جام‌های جهانی تاکنون را به دست بیاورد.
بازی آخر ایران مقابل آلمان با نتیجه دو بر صفر به سود تیم ژرمن‌ها پایان یافت تا پرونده حضور این تیم در جام جهانی ۹۸ فرانسه بسته شود. ایران در گروه خود بالاتر از آمریکا در جایگاه سوم قرار گرفت.
در تیم ایران احمدرضا عابدزاده، خداداد عزیزی، علی دایی، جواد زرینچه، حمید استیلی، کریم باقری، علیرضا منصوریان، افشین پیروانی، مهرداد میناوند، مهدی پاشازاده و محمد خاکپور حضور داشتند.
مسن‌ترین بازیکن ایران نادر محمد خانی با ۳۴ سال سن و جوان‌ترین بازیکن مهدی مهدوی‌کیا با ۲۰ سال سن بودند.

جام جهانی 2006 آلمان

سهراب بختياري‌زاده مدافع خوزستاني تيم ملي
تنها گل ايران را در اين دوره به ثمر رساند
تیم ملی فوتبال ایران در سال ۲۰۰۶ با سرمربی‌گری برانکو ایوانویچ حضور داشت. این تیم درگیر اختلافات داخلی بود. این اختلافات در اردوی تیم ملی و در حین بازی نیز خود را نشان می‌داد. همین مشکلات در نتیجه‌گیری تیم بی‌تاثیر نبود. ایران با تیم‌های مکزیک، پرتغال و آنگولا در یک گروه قرار گرفت. ایران بازی اول را با نتیجه سه بر یک مقابل مکزیک واگذار کرد. تک گل ایران را یحیی گل محمدی به ثمر رساند.

كريس رونالدو و آندرانيك تيموريان در مصاف ايران- پرتغال
ایران در بازی دوم خود با نتیجه دو بر صفر مقابل پرتغال شکست خورد. بازی سوم ایران نیز یک بر یک مقابل آنگولا پایان یافت تا ایران با یک امتیاز و تفاضل گل کمتر در جایگاه چهارم قرار بگیرد. تک گل ایران در این بازی را سهراب بختیار زاده به ثمر رساند.
بازیکنانی همچون ابراهیم میرزاپور، علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام، فریدون زندی، وحید هاشمیان، اندارنیک تیموریان، آرش برهانی، محمد نویدکیا، رضا عنایتی، مسعود شجاعی و امیر حسین صادقی در این تیم بازی می‌کردند.

تیم ملی ایران در آینه آمار
در سه دوره‌ی گذشته که ایران در جام جهانی حضور داشته، در هر دوره دو گل را به ثمر رسانده است. در جام جهانی آرژانتین ایران ۸ گل از حریفان خورد. در جام جهانی فرانسه و آلمان نیز به ترتیب ۴ گل و ۶ گل دریافت کرده است. مسن‌ترین بازیکن سه دوره پیشین حضور ایران در جام جهانی، علی دایی با ۳۷ سال و جوان‌ترین مهدی مهدی‌کیا با ۲۰ سال سن هستند. دایی، مهدوی‌کیا و کریمی هر کدام دو دوره در جام جهانی شرکت داشته‌اند.

۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۹:۲۰
سهراب بختياري‌زاده مدافع خوزستاني تيم ملي تنها گل ايران را در اين دوره به ثمر رساند.نکنه گل یحیی به مکزیک تو جام جهانی نبود و ما اشتباه فکر میکردیم. (184596)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۱۹:۲۳
چی میشه پایان بازی با ارژانتین و تعویض پیراهن مسی با ... و فروش ان در ایران به قیمت ....! (184598)
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۲۱:۳۶
محرم نویدکیا نه محمد (184665)
محمدامیریاراحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۲۱:۵۶
لذت بردم ،فقط کاش تیم ملی ایران (استقلال) بتونه تو این دوره خوش بدرخشه. (184676)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۲۲:۵۶
این دوره تیم ایران ضعیف ترین نتیجه را میگیرد. (184715)
بهنام
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ ۲۳:۰۲
یحیی توی مقدماتی به مکزیک گل زد؟؟؟
خجالت داره والا با این همه اعتبار و اینچنین اطلاع رسانی ناقص و ضعیف (184719)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۰۳:۱۹
چون بازیکنان استقلال توتیم ملی زیادایران درمقابل حریفاسوراخ میشودخواهش نریدبرزیل اگه خواستیدبریدپرسپولیس رابفرسید (184752)
مری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۰۷:۳۸
سلام ان شالله.. ایران همشونو میبره که میتونه الان داریم توی تمام رشته های گروهی گل میکاریم اینم از این ببنید. (184759)