به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۲۴۲۶۷
خشم سعودی‌ها از روابط نزدیک مسقط با تهران

عربستان عمان را به قطع کمک‌‌ها تهدیدکرد

گروه بین الملل: در پی مخالفت کشور عمان با تبدیل شورای همکاری خلیج‌فارس به اتحادیه، عربستان سعودی، این کشور را به قطع کمک‌های این شورا تهدید کرد.
عربستان عمان را به قطع کمک‌‌ها تهدیدکرد
شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت به تلاش‌های خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر ادامه می‌دهد. این امر درپی بروز اختلافات شدید درباره تعدادی از مسائل از جمله اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بروز کرده است که عمان با تشکیل این اتحادیه مخالف و امارات موضع محتاطانه‌ای درقبال آن گرفته است.

اختلاف دیدگاههای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین درباره بحران سوریه و اوضاع مصر است. این اختلافات بین عربستان و قطر روی داده است. برخی منابع دیپلماتیک عرب حوزه خلیج فارس گفتند: چند کشور موضع محتاطانه‌ای درباره ایده تشکیل اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارند که از جمله خود کشور کویت به عنوان میزبان اجلاس سران عرب است.

این کشورها معتقدند که چنین اتحادیه‌ای چه بسا به ماهیت حیات پارلمانی آنها آسیب بزند بویژه که کویت پارلمانی منتخب دارد. این احساس نیز وجود دارد که عربستان سعودی از طریق این اتحادیه در تلاش برای سلطه بر کشورهای شورای همکاری است.

این منابع به همراهی امیر کویت با امیر قطر برای دیداری کوتاه از ریاض و ملاقات با عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی اشاره کردند که هدف از آن، میانجیگری امیر کویت برای از بین بردن رکود در روابط قطر و عربستان درخصوص دو پرونده مصر و سوریه است زیرا عربستان مسئولان قطری را به حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر متهم می‌کند و قطر نیز عربستان را حامی مسئولان کودتا در مصر می‌داند.

این منابع افزودند: عمان و قطر درقبال متن بیانیه پایانی درباره مصر ملاحظاتی داشتند به گونه‌ای که خواهان تعدیل آن به شکلی شدند که دربردارنده هیچ گونه اشاره‌ای به تایید نظام کنونی مصر نداشته باشد درحالی که عربستان پیشنهاد داد که حمایت کشورهای شورای همکاری از مسئولان و دولت و ملت مصر ابراز شود. خشم عربستان درقبال مخالفت عمان با تشکیل اتحادیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شدت گرفت به گونه‌ای که این امر از تفسیرهای مطبوعات سعودی از روز سه‌شنبه آغاز شد و به مرحله اشاره تلویحی به قطع کمک‌های مالی مصوب شورای همکاری به عمان رسید.

در همین راستا، سردبیر روزنامه الاقتصادیه عربستان به طور تلویحی از قطع حمایت شورای همکاری خلیج فارس از عمان در صورت خروجش از ساختار این شورا سخن گفت و اعلام کرد: با توجه به اینکه عمان تهدید به خروج از شورای همکاری می‌کند، طبیعی است که حمایت کشورهای این شورا متوقف خواهد شد و هرگز ادامه نخواهد یافت

زیان‌های عمان از این امر در هفت سال آینده هفت میلیارد دلار خواهد بود. شورای همکاری چهار سال قبل ارایه 10 میلیارد دلار کمک مالی در طول 10 سال به عمان را نظیر بحرین تصویب کرد. سردبیر روزنامه الاقتصادیه عمان را متهم کرد که روابطش بیش از آنچه به کشورهای شورای همکاری نزدیک باشد، به ایران نزدیک است.

به نوشته این روزنامه، متاسفانه کشور برادر عمان کاری بر خلاف گفته‌هایش می کند. به عنوان مثال، سفر مسئولان عمانی به ایران بیشتر از سفرهای آنها به ریاض است. برخی منابع عرب حوزه خلیج فارس پیش از این گفته بودند که خشم عربستان درقبال عمان، به خاطر ناخرسندی ریاض از نقش مسقط در میانجیگری در برگزاری مذاکرات محرمانه بین تهران و واشنگتن آغاز شد. این منابع گفتند: عمان همچنین درقبال برخی از مصوبات مربوط به تقویت نیروهای سپر جزیره و افزایش شمار آنها و گام‌های منتهی به برپایی یک پیمان نظامی در بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ملاحظاتی دارد.
مرجع : فارس