به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۲۴۲۷۹

مهم​ترين دغدغه مردم تورم واشتغال است

گروه سياسي: نایب رییس مجلس از وجود 120 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تومان در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: یک چهارم تورم به وجود آمده متعلق به مسکن مهر است.
مهم​ترين دغدغه مردم تورم واشتغال است
محمدرضا باهنر در نشست اعضای جامعه اسلامی مهندسین گفت: دولت تدبیر و امید راه زیادی در پیش دارد، چرا که در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی 120 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در بخش‌های راه و مسکن دارد. وی با اشاره به این‌که این وزارتخانه برای نگهداری منابع موجود هم‌چون راه‌ها و ناوگان هوایی به پرداخت هزینه‌های نگهداری نیاز دارد، اظهار کرد: این وزارتخانه باید مبالغی برای نگهداری این منابع هزینه کند. باهنر افزود: به‌طور مثال باید برای حفظ این منابع حداقل سالی پنج درصد از درآمد‌های این وزارتخانه هزینه شود، در غیر این صورت سالانه صد‌ها هزار میلیارد تومان از این منابع از بین می‌رود.نماینده​تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت تدبیر و امید در روزهای گذشته گفت: کل بودجه عمرانی سال آینده 38 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی با کمبود 120 هزار میلیارد تومانی مواجه است و نه می‌تواند بودجه سالانه را صرف هزینه‌های موجود کند و نه پروژه‌ی جدیدی ایجاد کند. به گفته وی دولت تدبیر و امید در تامین منابع مالی با مشکلات زیادی روبه‌رو است، و با فرصت‌های یک سال و شش ماه این کمبود‌ها جبران نمی‌شود.

باهنر با اشاره به ساخت واحدهای مسکونی مهر در دولت‌های گذشته گفت: یک چهارم از تورم ایجاد شده متعلق به مسکن مهر است به گونه‌ای که از 40 درصد تورم به وجود آمده در اقتصاد کلان حداقل 10 واحد از این تورم متعلق به مسکن مهر است و این یعنی یک چهارم تورم به این بخش تعلق می‌گیرد. نایب رییس مجلس  تصریح کرد: در حال حاضر صد‌ها هزار خانوار منتظر اتمام پروژه‌ها و تحویل واحد‌های مسکونی‌شان هستند و نمی‌توان این پروژه‌ها را نیمه‌تمام رها کرد، اما مسکن مهر در اقتصاد کلان اثر منفی خود را بر جای گذاشته است. وی با اشاره به این که مسکن مهر مزایایی در کل کشور و خانه‌دار شدن نیازمندان مسکن داشت، افزود: در برخی مناطق هم چون کپر‌نشینان کرمان ساخت واحد‌های مسکونی باعث شد تا خانوارهایی که نسل در نسل کپرنشین بودند سقفی بالای سر خود ببینند اما شاید تعداد این افراد به یک میلیون نفر برسد. باهنر افزود: پس از ساخت واحد‌های مسکن مهر به این نتیجه می‌رسیم که شاید یک میلیون از خانوار کشور صاحب خانه شدند، اما در مقابل 17 میلیون خانوار دیگر در کل کشور 10 درصد از درآمد سبد خانوارشان را برای مسکن مهر پرداخت می‌کردند.

نایب رییس مجلس  تاکید کرد: ساخت مسکن مهر به معنی مصادره غیرمحسوس 10 درصد از درآمد مردم است و این به گونه‌ای است که از حقوق یک میلیون تومانی افراد معادل 100 هزار تومان به صورت غیرمستقیم صرف مسکن مهر می‌شود. وی افزود: در حال حاضر نیز می‌توان 500 هزار واحد مسکونی بدون ایجاد تورم ساخت که هزینه‌ای از مردم دریافت نشود. نایب باهنر با اشاره به این‌که هنوز پروژه مسکن مهر تمام نشده است و نیاز به تکمیل دارد، گفت: ادامه‌ی ساخت این واحد‌ها نیازمند دهها هزار میلیارد تومان دیگر است که باید تامین منابع شود و نمی‌دانیم این تامین منابع باید از سوی بانک مرکزی باشد یا منابع دیگر. به گفته‌ی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، دیگر نمی‌توان مبالغی از بانک مرکزی استقراض کرد، چرا که با استقراض هر یک تومان از بانک مرکزی 4.8 پول پرقدرت وارد بازار می‌شود و 48 ریال به نقدینگی کشور افزوده می‌شود و این بدین دلیل است که استقراض وام از سوی بانک مرکزی هم‌چون وام‌های تجاری نیست. وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید با مشکلاتی از قبیل کمبودهای مالی مواجه است. باهنر با اشاره به این‌که امید دارد منابع مالی کشور به خوبی تامین شود، اظهار کرد: امید داریم با مثبت‌بودن نتیجه‌ی مذاکرات گشایش‌های مالی و سرمایه‌ای نیز در کشور ایجاد شود. نایب رییس مجلس  در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به این‌که دولت تدبیر و امید راه سختی را در پیش دارد، گفت: دولت یازدهم با همه فرا‌زونشیب‌ها کار خود را آغاز کرده، اما باید با واقعیت مشکلات پیش‌رو کنار بیاید و کار را انجام دهد؛ به‌طوری که در گزارش‌های بعدی دولت باید شاهد برنامه‌ریزی‌های بهتری باشیم. وی افزود: در پنج ماهه‌ ابتدای کار دولت اقدامات مناسبی صورت گرفت و امیدواریم نتیجه ی مذاکرات نیز مثبت باشد.

باهنر با بیان این‌که به طرف‌های مذاکرات چندان اعتماد نیست، گفت: این بی‌اعتمادی به کشور‌های مذاکره‌کننده حاصل دیوار بی‌اعتمادی 50 ساله با ایران است که نشان داده طی سالیان دور از هیچ کوششی فروگذار نبودند. به گفته باهنر مذاکرات انجام شده مثبت بود اما هنوز پس لرزه‌هایی از صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل نبود صداقت آنها وجود دارد که نشان می‌دهد توان مقابله با زورگویی‌ها را ندارند. وی افزود: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که بدون حضور ایران در خاورمیانه نمی‌توان کاری کرد و این موضوع در مساله‌ی سوریه به خوبی اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نشان داد. نایب رییس شورای مجلس تاکید کرد: آنچه مردم ایران می‌خواهند اقتصاد آرام است و این اقتصاد نشأت گرفته از سطح عمومی قیمت‌ها، رکود و تورم است. به گفته باهنر، شاید آنچه مردم در مطالبات روزانه‌ی خود می‌خواهند سطح عمومی قیمت‌ها و بیکاری و اشتغال است. وی اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه‌ی مردم تورم و اشتغال است و دولت یازدهم نیز به این مباحث متمرکز شده است. نایب رییس مجلس  با اشاره به اقدامات پنج ماهه دولت یازدهم تصریح کرد: امیدواریم با لایحه تقدیمی بودجه 93 رشد قیمت‌ها از ماهانه 3.7 به یک درصد کاهش یابد که البته همین یک درصد هم در اقتصاد زیاد است، اما برای کاهش از وضعیت فعلی حرکت بزرگی است. باهنر افزود: امیدواریم رشد منفی اقتصاد در سال 91 که به منفی 58 بوده به منفی دو درصد برسد که باز هم تاکید دارم همین منفی دو درصد برای اقتصاد بسیار بد است. وی اظهار کرد: امید است با خیز کاهش تورم از سوی دولت یازدهم تورم 42 درصدی تا پایان سال به 30 درصد کاهش یابد. نایب رییس مجلس با اشاره به این‌که بودجه سال 93 انقباضی است، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که اگر می‌خواهیم حقوق کارمندان را افزایش دهیم از تورم دوباره در جامعه آگاه باشیم. هم‌چنین مسائل تورم و برنامه‌ریزی‌های آن در کوتاه ‌مدت متضاد یکدیگرند اما در بلند‌مدت برطرف می‌شوند و باید کاری کنیم تا مازاد درآمد بودجه کشور به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد. وی در پایان گفت: به عنوان نماینده‌ای از دولت باید بگویم که دولت یازدهم با شرط خرد‌ورزی و فراجناحی عمل کرده و شجاعت‌های عادلانه و به کار بردن همه توان خود در سیاست داخلی و خارجی حمایت کنیم و امیدواریم این دولت از همه مشکلات موجود به ویژه تورم سربلند بیرون آید، چرا که همه مشکلات مالی کشور به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه 70 درصد مشکلات دولت تحت تاثیر ناخردمندانه بودن کارهاست.
مرجع : ايسنا