به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۲۴۴۵۳
حقوق هسته‌ای ایران غیرقابل انکار است

پوتین: دنبال ایجاد هژمونی نیستیم

گروه بین الملل: رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود گفت: مسکو به دنبال ایجاد هژمونی برای خود نیست. وی همچنین تأکید کرد در توافق نهایی با ایران، باید حقوق غیرقابل انکار این کشور رعایت شود.
پوتین: دنبال ایجاد هژمونی نیستیم
ولادیمیر پوتین در این سخنرانی با بیان اینکه روسیه تأثیرگذاری زیادی در جهان دارد، گفت مسکو به دنبال ابرقدرتی و یا رسیدن به هژمونی نیست. پوتین همچنین تصریح کرد که روسیه قصد ندارد به دیگران دیکته کند که باید چطور زندگی کنند. وی با انتقاد از تداوم تلاش‌ها برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، گفت: موضوع هسته‌ای ایران حل شده، اما هنوز هم موضوع استقرار سپر موشکی در اروپا مطرح است. آمریکا در تلاش است تا به بهانه تهدید موشکی ایران برای اروپا، سامانه‌های دفاع موشکی را در این منطقه مستقر کند. روسیه این سامانه‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانسته و به شدت با آن مخالف است.

رئیس‌جمهور روسیه امروز هم در انتقاد به این سپر موشکی، گفت: سپر موشکی می‌تواند تمام پیمان‌های پیشین مربوط به تسلیحات اتمی را تضعیف کند و موازنه راهبردی قوا را بر هم بزند. پوتین در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه روسیه در تلاش است تا بالاترین سطح تجهیزات نظامی را در اختیار داشته باشد، گفت مسکو اجازه نمی‌دهد کشوری بر روسیه برتری نظامی داشته باشد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از حل دیپلماتیک موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه، گفت: جامعه بین‌الملل در موضوع سوریه باید تصمیم سرنوشت‌سازی می‌گرفت. یا باید به تضعیف نظم جهانی از طریق اعمال زور و استفاده از خشونت می‌پرداخت که این امر به گسترش ناآرامی‌ها منجر می‌شد، و یا اینکه باید همگی در کنار هم تصمیمی مسئولانه اتخاذ می‌کردیم.

پوتین با بیان اینکه خوشحال است که جهان گزینه دوم را انتخاب کرده، گفت: همین توافق راه را برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران نیز هموار کرد. وی در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفته است: ما باید صبورانه به تلاش ادامه دهیم تا به راهکاری جامع‌تر دست یابیم که از رعایت حق غیرقابل انکار ایران برای توسعه صنعت انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و در عین حال تامین امنیت تمام کشورهای منطقه از جمله اسرائیل، اطمینان حاصل شود.