به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۲۴۵۳۰
واکنش نوبخت به استعفای نمایندگان:

عجيب‌است؛ پولي واريز نشده کیسه آوردند پُر کنند

گروه اقتصادي: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نسبت به استعفای نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و آن را عجیب توصیف کرد و گفت: این طور نیست هر نماینده‌اي برای حوزه انتخابی خود کیسه‌اي بیاورد.
عجيب‌است؛ پولي واريز نشده کیسه آوردند پُر کنند
محمد‌باقر نوبخت در برنامه تلویزیونی شب آفتابی در مورد استعفای برخی از نمایندگان مجلس در ارتباط با بودجه سال 93 گفت: به مرزهای واقعیت نزدیکتر شده ایم، ماهیت مجلس اینگونه است که نمایندگان مردم حق دارند سئوال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند، البته استعفا دادن عجیب بود، چون خودشان در جریان امور کار قرار دارند، اگر نظر خاصی دارند مي‌توانند اعمال کنند.

سخنگوي دولت با اشاره به اینکه ما به نمایندگان مردم صادقانه گزارش دادیم، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که یک مجموعه از دارایی ریخته شده، اینها نماینده بفرستند که کیسه را پر کند. اگر ایران آباد نباشد نه خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه آباد نمي‌شود باید کشور بتواند یک وضعیت مناسب داشته باشد و متناسب با اقتصاد زمینه شکوفایی فراهم مي‌شود. وی با بیان اینکه بعد از کنش‌هایی که از سوی دولت طی 20 روز گذشته در عرصه مختلف سیاسی و اجتماعی مورد توجه جامعه بود؛ اصلا کلمه پولتیک نباید بکار رود، هر چه گفتیم عمل کردیم، تصریح کرد: مي‌توانستیم بودجه را به گونه‌اي دیگر تقدیم مجلس کنیم؛ کما اینکه برخی از سالها به دنبال سی دی بودجه بودند، ما همان موقع که رئیس جمهور بودجه را در 14 جلد گزارش مي‌داد برای همه نمایندگان 5 جلد گزارش مکتوب پیوست‌های لایحه را دادیم و بودجه شفاف و روشن است.

3 هزار طرح ناتمام

نوبخت در مورد طرحهای عمرانی نیمه تمام در کشور گفت: با صراحت اعلام کردیم که دولت با 3 هزار طرح ناتمام در کشور مواجه هستیم که برای اجرای آنها 200 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، در حال حاضر این پول را نداریم. از دولت تدبیر و امید انتظار داشته باشید که سال آتی برای اجرای طرحها 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تدبیر کند. سخنگوی دولت افزود: در قانون بودجه سال جاری سهم طرح های عمرانی 56 هزار میلیارد تومان بود در حالی که به دلیل عدم وصول منابع 6 هزار میلیارد تومان و تا پایان سال 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بتوانیم طرحها را انجام دهیم، به همین منظور این طرحها را به سه گروه تقسیم کردیم. به گفته وی، دولت تدبیر و امید موفق شد با برخی از کشورها که حق هسته‌اي ایران را به رسمیت مي‌شناسند، منابع خارجی را دریافت کند و به غیر از 37 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 35 میلیارد دلار از تسهیلات خارجی استفاده مي‌کنیم.

روش جدید هدفمندی در سال 93

نوبخت در مورد ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 گفت: میزان درآمد دولت از محل قیمت حامل های انرژی در سال آتی کاملا مشخص است و به صورت واضح و شفاف با مجلس و مردم صحبت کردیم، این در حالی است که دولت تدبیر و امید این شیوه هدفمندی یارانه‌ها را مطلوب نمي‌داند، البته آن را ادامه خواهیم داد زیرا هدفمندی یارانه یک قانون است و تا زمانیکه یک قانون اصلاح نشود قابلیت اجرایی نخواهد داشت. وی با اعلام اینکه روش جدید هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 به مجلس مي‌رود، افزود: در سال آتی اجرای روش جدید آثار به مراتب بهتری در زندگی مردم خواهد گذاشت و از این منابع به نحو شایسته استفاده خواهد شد. این در حالی است که رئیس جمهور در نطق بودجه با شفافیت اعلام کرد که تا زمان بررسی مردم را بلاتکلیف نمي‌گذاریم و هدفمندی یارانه‌ها به همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از مجلس مجوز خواهیم گرفت، لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس ارائه خواهیم داد، جزئیات آن را مورد بررسی قرار مي‌دهیم و لازم نیست نگرانی به مرد از این بابت وارد شود و مردم باید به دولت اعتماد کنند. وی از اختصاص بخشی از منابع عمرانی بودجه 93 به دو طرح خوزستان خبرداد و خطاب به نمایندگان این استان در مجلس گفت: دولت دو طرح بزرگ آبرسانی و طرح حاصلخیزی مزارع را از سهم 35 هزار میلیارد تومان اجرا خواهد کرذ که سهم قابل توجهی است. همچنین خارجی‌ها برای اجرای چنین پروژه هایی در کشور بازدید به عمل آورده اند و تامین پیش پرداخت منابع مالی آنها انجام شده است.

دولت مداخله‌گر بازار ارز نیست

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت نمي‌خواهد مداخله گر در بازار ارز باشد و بازار باید با مکانیزم خود اداره شود، افزود: اگر دولت در بازار ارز مداخله کند، نظام بازار برهم مي‌ریزد، بنابراین دولت باید به عنوان ناظر عمل کند و اگر وضعیت بازار ارز باعث ضرر مردم مي‌شود، به دلیل از بین بردن شرایط نابرابر مجاز است که به بازار ورود پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت مي‌تواند به نوع نمادی عمل کند با این توضیح قصد نداریم که نرخ محاسبه شود هم اکنون روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت فروخته مي‌شود ارز 2447 یا 2500 تومان را مي‌گیریم و به ریال تبدیل مي‌کنیم و ارز 1226 تومان فقط یک مبنای محاسباتی بوده و بانک مرکزی دلار را به ریال تبدیل مي‌کند. نوبخت تاکید کرد: وقتی که مي‌بینیم با این رقم مبالغ قابل توجهی از تقاضای بازار تامین مي‌شود دولت راهی غیر از این ندارد که خودش را به عدد نزدیک کند با توجه به توانایی بانک مرکزی ما حکم ارشاد را داریم نه دستور، سیاست‌ها به گونه‌اي که قیمت‌ها به سمتی حرکت کند که انتظار قیمت کمتری داشته باشیم.

میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۵:۵۹
جلوی این...ها باید محکم ایستاد. دولت به نماینده ها باج بده دیگه از ما نیست
این ها نمیگن مگه نماینده مردم هستند؟ ما مردم میگیم یک ریال به این نماینده ها پرداخت نکنید (186807)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۸:۱۷
این نماینده ها هدف اصلیشان مطرح کردن خود اول برای کسب رای در دور بعد است و دوم کارشکنی در کار دولت.
ولی این نوبخت هم باید این را بفهمد که نفتی که منبع اصلی بودجه همه استانهای ایران است نباید برای خوزستان که منبع اصلی انست جز الودگی و سرطان و یا جنگ حاصل از تجاوز خارجیها چیزی نداشته باشد، (186903)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۰:۲۰
این نماینده ها اگه به فکر ملت بودند این همه حرف و حدیث و گرفتن کارت هدیه و از این مسائل پشت سرشون نبود (187000)
نا اشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۴۷
حالا اگه دولت قبل بود میگفتن بی احترامی به نماینده ها میگفتید استبداد ولی چون دولت با شماست نماینده ها بد شدن حداقل زیر حرف خودتون نزنین بابا (187132)
salman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۱۵
من خودم ایلامی هستم /نماینده ایلام بی خود کرده که همچین تقاضای بی جایی داره/مگه اینا وظیفه ی نماینده رو نمیدونن؟بذار استعفا بدن یکی بالیاقت تر میره مردم هم اصلا ازشون حمایت نمیکنن/درود بر دولت (186823)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۲۲
قبلا هم گفتم.با اینکه خوزستانی هستم و دوست دارم بودجه بیشتری به استان برسد ولی تا حالا نماینده ها کجا بودند؟و اینکه تا حالا که مثلا بودجه بیشتر بوده ما چه پیشرفتی در استان دیدیم؟ونیز آیا بهتر نیست قانونمند تر حقمان را طلب کنند نه با استعفا؟ (186829)
علی مدبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۳۹
ضمن اینکه استعفای نمایندگان یعنی عدم توانایی درتاثیر گذاری کارشناسی ومنطقی بر ساختار ،سیاستها ومفروظات لایحه بودجه که منجر به نتایج وبرنامه ها میشود و مستقل از استفاده های تبلیغاتی احتمالی این نمایندگان نکاتی نیز باید موردتوجه دولت عزیز ماقرارگیرد. ایران در موقعیت مهمی از نظر اختلاف بین اقوام واستانها وبهره مندی از امکانات کشور قرار گرفته است که هر زمان با یک عامل خود را نشان میدهد واین موضوع به نحو جدی وخاموش وحدت ومنافع ملی مارا در خطر قرار میدهد. این درست است که باید انتخاب بهینه انجام داد وکارهایی را که زودتر نتیجه میدهند به سرانجام رساند. اما بایذ توجه داشت که توسعه متوازن و حفظ رشد اقتصادی در کلیه بخشهای کشور نیز همانند حقوق شهروندی واحساس عدم تبعیض نیز برای تمام ایرانیان یک اصل ملی و انسانی است و باید اشتغال و درآمدزایی در همه بخشها متوازن باشد. خصوصا دولت باید در مناظقی که انگیزه سرمایه گذاران خصوصی وسودآوری آنها پایین است ،شاخص های ملی و حفظ اعتدال وعدالت و وضعیت معیشت واشتغال مردم را لحاظ کند . ضمنا اگر قرارباشد فقط کارهای دارای پیشرفت زیاد ملاک باشد همان افرادی که درسالهای گدشته با فشار وارتباط ناسالم خود در دولت قبلیوبده بستانها ، بعضی کارها را جهت حفظ جایگاه خود ومستقل از منافع کلان ملی جلو انداختند عملا برنده این بازی هستند و عملا منطق ونیاز کشور وشاخصهای توسعه نادیده گرفته میشود. بهتر است حداقل اصلاح طلبان که نگاه کلان و انسانی به همه کشور دارند وبا نادیده گرفتن حقوق اقلیتها و محرومین مخالفند وتوسعه متوازن را هم به لحاظ حوزه های کاری وهم مناظق جغرافیایی لازمه توسعه وپیشرفت کشور میدانند به ذور از تعصب دفاع از دولت وبا نقد کارشناسی همراه کنند و با غفلت وبی جهت ، نظر مثبت مردم را در مناطق مختلف کشور نسبت به جریان اصلاحات ودولت عزیز خدشه دار ننمایند. ممکن است عواملی از دولت قبل از این طریق در سیستم دولت فعلی قصد ضایع کردن واز چشم انداختن اصلاح طلبان را داشته باشند. (186842)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۵۲
من خودم اهل لرستان هستم می خواهم بگویم نمایمدگان لرستان و خوزستان به خاطر مردم این کار را نکرد ه اند بلکه به خاطر اینکه دیگر در دل مردم جای ندارند به فکر اینده هستند چرا در زمان دولت قبلی که این همه حیف و میل شد و درامد کشور به اندازه کل دامد خلق پول تا کنون بوده استعفا ندادند (186848)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۷:۱۳
آقای نوبخت نا امیدم کردی. هر چند من به انگیزه واقعی نمایندگان خوزستان شک دارم اما حرف شما واقعا نشون دهنده عدم آگاهی و یا بی مسولیتی تمامه که بگید:اگر ایران آباد نباشد نه خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه آباد نمي‌شود باید کشور بتواند یک وضعیت مناسب داشته باشد و
اگر همه ایران با محرومیت و کمبود روبرو بود باز هم فرمایش شما متین بود ولی وقتی میبینم از اول انقلاب تا به الان بعضی استانها پر از امکانات و پروژه ها و بودجه های فراوان شدن در حالی که استانهای دیگری مثل کردستان؛ خوزستان ؛ ایلام ، سیستان و بلوچستان؛ بوشهر، و غیره در فلاکت و نداری و فقر و با بی عدالتی در حقشون اجحاف میشه به بی ربط بودن حرف شما پی میبریم.
بله قبول کنید خیلی از مردم و خیلی از مناطق و استانهای ایران درجه دو و درجه سه و اصولا جزوی از ایران به حساب نیومده و سهمی از بیت المال ندارند (186859)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۷:۲۳
حق با نمایندهاست (186879)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۷:۳۱
اقای نوبخت دنبال کیسه پرنماینده هابروببین کدوم بانک سوییس میره فکرنکنم حوزه ای به اسم سوییس داشته باشیم؟ولی روستای بی برق واب ودرمانگاه خیلی داریم که ابادکردنش کیسه پرنمیخوادوجدان وصداقت میخوادنماینده اگردلش,بحال مردم میسوزه جواب زیرمیزی,های تامین اجتماعی رومیده (186884)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۸:۲۷
باز وقت معیشت شده است

هشت سال ....به این مملکت و البته مناطق محرومش کسی دم بر نیاورد (186916)
علی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۷:۴۶
چرا استخدامی های سال 1391 را به حالت تعلیق در اوردید؟
ما زن و بچه داریم به هزار امید و با سختی در ازمون شرکت کردیم و قبول شدیم اخه رحم کنید (186891)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۱:۰۵
این استخدام ها از اساس غلط بود و دولت قبلی صرفا برای جمع آوری آرا به نفع کاندیدای خودش اقدام کرد، کار غلط هم باید اصلاح بشه نه اینکه به همان شکل ادامه پیدا کنه! (187035)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۸:۱۵
نمایندگان دنبال سود خویش هستند (186900)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۸:۱۷
این ها نمیگن مگه نماینده مردم هستند؟ ما مردم میگیم یک ریال به این نماینده ها پرداخت نکنید...اين ديگه چه جوراستدلاليه؟مگه ميشه پرداخت نكنن؟ (186901)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۹:۰۶
با وجود افرادی مثل تو نه نمیشه (186946)
محمودمحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۸:۲۳
دوستان عزیز،هموطنان گرامی:همه مابایداین واقعیت رابپذیریم که کشورمان درعرصه های مختلف بابحران مواجه است،دراینجاکاری به ریشه های این بحران واینکه چگونه بوجودآمده است نداریم .امابیاییدصادقانه وبدورازحب وبغض وتعصبات ،به این دولت فرصت دهیم تاشایستگی خودراثابت کند.حتی بیاییدباهمت والادرهرکاری که مشغول آن هستیم کمک کنیم تادولت بتواندکمبودهاونقصانهارابرطرف نماید.آنچه مسلم است حل مشکلات این کشورنیازبه عزم ملی دارد.استعفاو..باهرهدفی که باشدنمی تواندکمکی به حل مشکلات بنماید.پس صبورباشیم . (186910)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۸:۲۷
آقای نوبخت بودجه پیشکش کاری هم به نماینده ها ندارم ولی چراتناقض در قول وعملتان وجود دارد،ازیک طرف آستاندار,معاون رئیس جمهور وحتی خود رئیس جمهور از زنجیره انسانی وعدم انتقال اب دفاع می کند واز طرف دیگر برای اینکار بودجه پیش بینی می کنند خوب انتظار دارید منی که به روحانی رای داده ام چه فکری بکنم؟!!!! (186914)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۲:۰۲
نگفته آبیاری کجا. (187079)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۴۳
تو فعلا مچکر باش (187128)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۹:۱۷
قوانینی که همین نماینده های به اصطلاح مردمی در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها وضع و دو امضائه کردند چرا ان موقع که اینهمه اقتصاد دان ها اعلام کردند زمان هدفمندی نیست و مملکت را به فلاکت میرسانند استعفاء نداند و گذاشتند که دولت احمدی نژاد به بهانه هدفمندی مملکت را به خاک سیاه بیکاری و تورم و مسکن مهر بی برنامه و ریختن 40 میلیارد دلار برای پارس جنوبی که قرار بود 36 ماهه ما را سطح براشت قطر از میادین برساند چی شد؟ و چرا جرات اسیضاح کردنش را نداشتید ؟؟( طبق گفته رستم قاسمی وزیر نفت سابق که من از نتیجه پارس جنوبی راضی نیستم) را همه این نمایندگان میدانستند ولی دم بر نیاوردند حالا که حسن روحانی تعاملی با مجلس دارد که شفاف عمل کند بجای صبر و حوصله از دولتی که هنوز نفس کشیدن راحتی ندارد انتظار معجزه هزاره سومی دارند؟؟ هیچ وقت در عمرم نمایندگانی به ای بی تذبیری ندیده و نخواهم دید اگر نمایندگان از همین قماش باشند؟؟ (186966)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۹:۵۵
صرفنظر از موارد فوق آقای نوبخت باید لحن زیباتر و دیپلماتیکی برای بیان نظر خود بکار برند تا تههیج افراد را درپی نداشته باشند.
هنوز آثار مناظره سال 84 ایشان با آقای خوش چهره از جامعه رخت برنبسته است. (186987)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۰:۴۴
آقای دکتر نوبخت من قبول دارم وضعیت کشور بحرانیه پس جرا اعتبار گذاشتن برای اینکه از سرچشمه های اب خوزستان ولرسنان اصفهانی ها ویزدی ها کش برن ! لطفا جواب بدید (187016)
samand
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۱:۰۵
دولت به نماینده ها باج بده دیگه از ما نیست......... (187036)
لرستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۲:۱۳
آقای نوبخت من با این اقدام نمایندگان کاری ندارم اما خداوکیلی یررسی کنید ببینید چند درصد از همین 3000 طرح نیمه تمام باز هم متعلق به استانهای برخوردار و نسبتا توسعه یافته اصفهان و مرکزی و آذربایجان و خراسان و... است .اقای احمدی نژاد هر شش ماه یکبار برای افتتاح چندین طرح عمرانی وصنعتی به اصفهان سفر می کردند آیا قرار است در این دولت هم این رویه تکرار شود. (187081)
Negar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۲:۳۱
حال روز مردم خوزستان ،شهرهای خوزستان حال خوبی نیست برای یک بار هم که شده عدالت اسلامی را در اختصاص بودجه رعایت کنید.تفاوت ما خوزستانی ها با مردم مرکزنشین در چیست؟ بودجه ی طرح های عمرانی به کنار،برای مرگ کارون برای طرح نابودکننده ی کارون (بهشت اباد )بودجه اختصاص میدهید!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به دکتر روحانی رای دادیم تا دردهایمان را تسکین دهد نه اینکه با بی توجهی کامل به نظر کارشناسان و ما مردم برای این پروژه بودجه اختصاص دهند.من با اعتراض نمایندگانمان کاملا موافق هستم.دیگر زمان ان فرارسیده سکوت مظلومانه ی ما بشکند. (187087)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۵۳
خودت هم شونصد بار نماینده شدی ها؛ ضمن این که برای انتخاب شدن به رأی دهنده ها که اکثرا دانش آموز بودند غذا می دادی ؛ اخوی!!! (187137)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۵۳
بابا چرا دارین عین پرگار خودتون را دور میزنید ، این کار نماینده ها اصلا برای بودجه نبوده. بابا مرتضوی اسم نماینده های که ازش مایه گرفتن را داده اینها هم برای اینکه فکر مردم منحرف کنند استعفا دادن که مردم بگن اینها عجب نماینده های کاری هستند، سردسته اینها هم کسی جز حسینیان و رسایی نیست (187139)
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۵۵
نمایندگان معترض به جای استعفا لایحه ای بنویسنند تا 3000 هزار میلیارد دلاری که گم شده پیدا کنند و از آن هرچه می خواهند سهم بر دارند به جای آقای روحانی بروند سراغ احمدی نژاد و خاوری و بابک زنجانی و . . . (187140)