به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۲۵۱۸۵

مقام اولي ترکیه در روزنامه‌نگاران زنداني

گروه بين‌الملل: کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود گفته است که ترکیه بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.
به گزارش بی بی سی، این برای دومین سال متوالی است که ترکیه در گزارش سالانه این نهاد مستقر در آمریکا در رتبه اول قرار می‌گیرد. ایران و چین در رده‌بندی کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران از نظر روزنامه‌نگاران زندانی در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. این سه کشور تقریبا بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران در بند جهان را در خود جای داده‌اند. سال پیش نیز ترکیه با ۴۹ روزنامه‌نگار در زندان، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران بود و ایران و چین در رده‌های بعدی قرار داشتند.

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران می‌گوید شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ترکیه به ۴۰ نفر کاهش پیدا کرده است. گزارش کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران می‌گوید امسال ۲۱۱ روزنامه‌نگار بخاطر انجام حرفه خود زندانی شده‌اند که نسبت به ۲۳۲ مورد بازداشت در سال ۲۰۱۲ کاهش نشان می‌دهد. این گزارش می‌گوید تعدادی از خبرنگاران بازداشت شده در ترکیه آزاد شده‌اند اما مقام‌های دولت ترکیه ده‌ها نفر از روزنامه نگاران کرد را به اتهام‌های مختلفی چون ترور و شرکت در توطئه‌های ضددولتی در زندان نگه داشته است.

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در گزارش خود درباره ایران می‌گوید که در این کشور تعداد روزنامه‌نگاران زندانی از ۴۵ نفر به ۳۵ نفر کاهش پیدا کرده و اضافه می‌کند که دلیل این کاهش این بوده که برخی از روزنامه نگاران زندانی دوران محکومیت خود را به پایان رساندند و دولت ایران به سیاست خود مبنی بر آزاد کردن گروهی از زندانیان بعنوان مرخصی ادامه داد. در چین نیز امسال ۳۲ خبرنگار، سردبیر، و وبلاگ نویس در چین زندانی شدند.
روزنامه‌نگاران بازداشت شده در هر کشور به شرح زير است:
ترکیه ۴۰ ایران ۳۵ چین ۳۲ اریتره ۲۲ ویتنام ۱۸ سوریه ۱۲

۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۰:۱۳
وای خدا رو شکر ما دومیم اون ته تها نیستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (189606)
karim
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۰:۱۹
ترکیه اول
ایران دوم
چین سوم (189612)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۲:۱۷
باز تو ترکیه به اتهام تجزیه طلبی بازداشت شدن ولی تو کشور ایران و چین به دلیل آزادی بیان (189710)