به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۵۲۷۳

نبود کتاب خوب، دليل اصلي مطالعه نکردن

گروه فرهنگ و ادب:​ منصور یاقوتی نداشتن کتاب خوب را یکی از اصلی‌ترین دلایل پایین آمدن سرانه مطالعه در جامعه می‌داند.
نبود کتاب خوب، دليل اصلي مطالعه نکردن
این نویسنده از پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور به عنوان یک مشکل اساسی یاد کرد و گفت: با کمال تأسف باید اذعان کرد که میزان مطالعه کتاب در کشور ما در سال‌های اخیر به شکل فاجعه‌باری سقوط کرده است. او در ادامه افزود: در دهه 40 تیراژ کتاب در کشور ما پنج‌هزار نسخه بود و تعداد زیادی از کتاب‌های چاپ‌شده نیز به چاپ‌های هفتم، هشتم و حتا دهم می‌رسید. یاقوتی با بیان این‌که در حال حاضر متوسط تیراژ کتاب در کشور ما حدود 1200 نسخه است، گفت: این تعداد نسخه کتاب برای کشوری با جمعیت 80 میلیون نفر فاجعه‌بار است و به درد دهکده‌ای می‌خورد که جمعیت آن در حدود دو تا سه‌هزار نفر باشد. او که نخستین کتابش را در سال 52 به چاپ رسانده است، گفت: در شرایط کنونی نه تنها کتاب‌ها به چاپ‌های بعدی نمی‌رسند، بلکه حتا گاهی چاپ اول آن‌ها هم فروش خوبی ندارد و به همین دلیل نیز گاه تیراژ برخی از کتاب‌ها به مرز 200 نسخه می‌رسد که چاپ کتابی با این تعداد تیراژ در حد یک مدرسه است و این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه ما تیراژ کتاب‌ها بسیار بالاتر است.

یاقوتی سپس بی‌توجهی به کتاب در جامعه را ریشه‌دار دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین علل بی‌مهری نسبت به کتاب در جامعه امروز این است که متأسفانه معیار ارزش‌ها و فضایل انسانی تغییر کرده و جامعه به سمت و سویی می‌رود که معیار ارزش‌گذاری انسان‌ها جز پول چیز دیگری نیست. این نویسنده کرمانشاهی که تاکنون بیش از 30 عنوان کتاب از او به چاپ رسیده است، گفت: در جامعه کنونی ما معیارهای کلی جامعه به سمت پول و ثروت متمایل شده و ارزش‌های انسانی و معنویات جای خود را به پول داده‌اند. یاقوتی در ادامه روند چاپ و نشر کتاب را در جامعه ناامیدکننده دانست و گفت: یک نویسنده سال‌ها عمر خود را صرف نوشتن یک کتاب می‌کند و منتظر ماندن او برای اخذ مجوز و سایر مشکلات موجود بر سر چاپ و نشر آن سبب ناامیدی او خواهد شد. او در ادامه نداشتن کتاب خوب را یکی از دیگر دلایل پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور دانست و گفت: در جامعه پردغدغه امروز تنها کتابی می‌تواند جای خود را در بین اقشار مختلف مردم باز کند که پاسخ‌گوی نیازهای افراد جامعه باشد و اگر کتابی فاکتورهای لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند چندان مورد توجه قرار گیرد.

یاقوتی همچنین با بیان این‌که متأسفانه در حوزه داستان و شعر دچار سقوط شده‌ایم، گفت: روزگاری شعر ایرانی مایه افتخار ایرانیان بود و مورد توجه جهانیان بود و امروز به نوعی شاهد از دست رفتن جایگاه شعر و داستان ایرانی هستیم و این‌ها به این دلیل است که ایده و تفکر از شعرها و داستان‌های‌مان رخت بربسته‌اند. او با بیان این‌که هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، گفت: همان‌طور که تلویزیون هرگز نتوانست جای سینما را بگیرد، ابزارهای رسانه جمعی نیز هرگز نخواهند توانست جای کتاب را بگیرند. یاقوتی با بیان این‌که رسانه‌ها از جمله رادیو، تلویزیون و مطبوعات نقش مهمی در تشویق اقشار مختلف جامعه و بخصوص جوانان به سمت کتاب و کتاب‌خوانی دارند، ابرازامیدوای کرد: با انجام اقدامات درست و سنجیده مشکلات موجود بر سر راه کتاب و کتاب‌خوانی از بین برود و نویسندگان نیز انگیزه خود را بازیابند و باز هم یار مهربان مهربانی‌های گذشته خود را بازیابد.
مرجع : ايسنا