به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۲۵۹۸۱
سبک زندگی در سوادآموزی تاثیرگذار است

ايران؛ 19‌میلیون بی‌سواد و كم‌سواد دارد!

گروه جامعه:مدیرکل نظارت، سنجش، ارزشیابی تحصیلی و فناوری آموزش سازمان نهضت سوادآموزی از وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در کشور خبر داد.
ايران؛ 19‌میلیون بی‌سواد و كم‌سواد دارد!
مهدی نامجومنش ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به صدور فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار کرد: هر واژه از پیام تاریخی امام راحل شامل با معنایی است. وی با بیان اینکه امروز پس از گذشت 35 سال، اجماع جهانی آموزش همگانی را در دنیا مطرح کرده‌اند، افزود: برنامه امام خمینی (ره) برای آموزش همگانی یک برنامه دراز مدت بود که یونسکو تازه در این راستا مانور داده است.نامجومنش، گیلان را در امر سوادآموزی جزو استان‌های خوب کشور معرفی کرد و گفت: در 34 سال گذشته موفق شدیم آمار باسوادی کشور را به 94 درصد برسانیم.

وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در سطح کشور
این مسئول با بیان اینکه در کشور 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد وجود دارد ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی کشور تنها سازمانی است که موفق به انتشار کتاب‌های مناسب در خود این اقشار تولید کند.وی به انتشار 420 عنوان کتاب اشاره کرد و گفت: اقشار محروم جامعه نیازمند تولید رسانه‌ها و کتاب‌های مناسب هستند.

رسانه‌های دیداری وقت سوادآموزان را پر کرده است
نامجومنش، نبود آمارهای ثبتی درست از وضعیت بی‌سوادها در کشور، توجه به تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی را از مهم‌ترین چالش‌ها خواند.وی خاطرنشان کرد: نبود علاقه لازم در سوادآموزان برای فراگیری سواد نیز از دیگر مشکلات این قشر است.این مسئول، با بیان اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر وقت سوادآموزان را پر کرده است، تصریح کرد: باید سوادآموزان را با رسانه‌های مکتوب پیوند بزنیم تا احساس نیاز به آموزش را در خود افزایش دهند.وی نبود انگیزه لازم برای یادگیرنده را از جمله مشکلات همه کشورها ذکر کرد.

مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور اراده سواد‌آموزی مخاطب‌محور را یکی از سیاست‌های حوزه اجرایی سازمان مذکور معرفی کرد. وی اضافه کرد: امروزه سبک زندگی و اقتضائات منطقه‌ای در سواد آموزی تاثیرگذار است از این رو سواد آموزی باید مخاطب محور باشد.نامجومنش با بیان اینکه سواد آموزی قرن بیست و یکم سوادآموزی حرفه‌ای و تخصصی است، خاطرنشان کرد: سوادآموزی در این قرن دارای ابعاد و ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود. وی افزود: سوادآموزی قرن 21 سوادآموزی تک بعدی و سنتی نیست و باید در آن ایده‌ها خلق شود تا قدرت بیان و درک لایه‌های درونی افزایش یابد.این مسئول افزایش انسجام اجتماعی، پویایی اقتصادی، افزایش ارزش افزوده در اقتصاد کشور را از جمله آثار مثبت سوادآموزی در قرن 21 عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران سطح سوادآموزی بسیار سنگین تعریف شده است، یادآور شد: در بسیاری از کشورها که با مشکل بی‌سوادی مواجه هستند سوادآموزی تعاریف مختلف و ساده‌تری دارد.به گفته نامجومنش، در ایران باسواد کسی است که بتواند بخواند و بنویسد، اعمال چهارگانه ریاضی را بداند و قرآن مجید را روخوانی کند.

وی روخوانی قرآن را مهم‌ترین انگیزه سواد آموزان در ایران دانست و خاطرنشان کرد: فقدان عزم ملی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی، مسدود نشدن راه‌های بازگشت به بی‌سوادی در کشور از دیگر مشکلات مبارزه با بی‌سوادی است. امروز دیگر در کشور کسی به دلیل نبود امکانات آموزشی از تحصیل باز نمی‌ماند و اگر ترک تحصیلی صورت می‌گیرد به خاطر مشکلات فردی است.

رها
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۱۸:۱۶
پس علت عقب ماندگی کشورمون مشخص شد. (192435)
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۱۹:۱۵
از مشکلات تک فرزندی اینکه طبق اخرین بررسی این مورد در باسوادان ده برابر بیسوادان جامعه است یعنی در اینده IQ ملت ایران قطعا پایین خواهد امد و از طرف دیگر تازه خیلی از نخبگان هم از این کشور می روند که این هم باز IQ مت سط جمعییت را کمتر خواهد کرد (192476)
مخالف تک فرزندی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۲۲:۱۲
اتفاقا پدر و مادر های جدید که یه بچه دارن بچشون چهار تا شعر میخونه یا دو کلمه حرف میزنه میگن چقدر باهوشه و نمیدونن امکانات الان رو دهه 60 ای ها داشتن الان ایران در رقابت با آمریکا بود
از این نکته مهم در آینده نباید قافل شد که تک فرزندها بیشتر در معرض افسردگی هستند // من هم خیلی از سیاست های نظام رو قبول ندارم ولی در زمینه تک فرزندی راست میگن ، 40 سال دیگه ایران افت شدیدی میکنه و مثل اروپا اونموقع مردم به فکر میفتن//پول و امکانات رو هم بهونه نکنید چون آمارها میگن قشر پولدار هم ازدواج توشون کمتره هم فرزند ، اگر مردم به امکانات ما دهه 60 ای ها واسه بچشون راضی باشن الان هرکی 10 15 تا بچه جا داره (192594)
aria
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۲۲:۱۶
مطابق تعریف یونسکو «باسواد» در هزاره سوم کسی است که همزمان سه شرط یا سه توانایی داشته باشد:

1- تحصیلات عالی (دانشگاهی) داشته باشد

2- با کامپیوتر آشنا باشد

3- یک زبان بین المللی را بداند

این تعریف با تعریف قدیمی از سواد (قدرت خواندن نوشتن) تفاوتی بنیادین دارد. (192596)
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۱۸:۳۴
معلمان بیسواد هم داریم قربان، تمام خدماتی ها با رفتن به دانشگاه های آزاد و با گرفتن مدرک مفتی در حالی که اصلا سر کلاس دانشگاه حضور نیافته اند تبدیل به معلم شده اند
یکی از همین اقایون رو در یک خط هفت غلط املایی داشته را دیدیم
مملکت رو به فناست اینا همش حرفه (192446)
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۱۹:۱۴
بابا اینجا هم ما رکورد زدیم!! ایول (192474)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۱۹:۳۲
داداش توی گند کاری ما همیشه اولیم. (192486)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۱۹:۳۱
با این وضع اقتصادی این آمار بیشتر هم میشه. (192485)
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۲۰:۲۴
جالبه!

آمار آراء باطله ـمون تو هر دوره از یه میلیون بیشتر نمیشه.
یعنی حداکثر 18 میلیون از اینا رای هم میدن و سرنوشت کشور رو هم تعیین می کنن....

باعث تاسفه (192514)
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۲۲:۲۷
ايران شايد تنها چند هزار روشنفكر معمولي دارد بقيه هم فكر مي كنند روشنفكرند (192610)
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۵ ۲۲:۳۳
قرایتی دراخرت باید جواب دهد (192616)