به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۶ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۲۷۱۰۸
موافقت آمریکا با شرکت ایران در حاشیه كنفرانس

شرط‌شرکت‌رسمی‌ایران در کنفرانس‌سوريه-ژنو۲

گروه بين‌الملل: جان کری افزود: «ایران به راحتی می‌تواند [در گفت‌وگوهای ژنو۲ بر سر بحران سوريه] شرکت کند، به این صورت که خیلی ساده پیش‌شرط های اجلاس ژنو۱ را بپذیرد که مبنای اجلاس ژنو۲ است.»
شرط‌شرکت‌رسمی‌ایران در کنفرانس‌سوريه-ژنو۲
وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که شرکت‌کنندگان در اجلاس ۲۰۱۲ بر سر تشکیل دولت موقتی متشکل از نیروهای سیاسی دولتی و اپوزیسیون به توافق رسیده بودند. جان کری، که در سفر خاورمیانه‌ای خود در اسرائیل به سر می‌برد در یک کنفرانس مطبوعاتی در اورشلیم (بیت‌المقدس) یک بار دیگر بر مخالفت واشنگتن با شرکت رسمی ایران در مذاکرات "ژنو۲" تأکید ورزید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد علت مخالفت واشنگتن گفت که جمهوری اسلامی ایران از توافق‌های بین‌المللی نخستین کنفرانس ژنو برای برقراری صلح در سوریه در سال ۲۰۱۲ موسوم به گفت‌وگوهای "ژنو۱"، حمایت نکرده است. عنصر کانونی گفت‌وگوهای "ژنو۱" منتفی دانستن ابقای بشار اسد در قدرت بود.

ولی جان کری در این کنفرانس مطبوعاتی که به نظر می‌آمد لحن ملایم‌تری در رابطه با تهران دارد، تصریح کرد، این امکان وجود دارد که تهران بتواند در حاشیه این کنفرانس نقشی سازنده داشته باشد. از نظر وزیر امور خارجه آمریکا، اینکه ایران چه نقش سازنده‌ای می‌تواند ایفا کند، امری است که باید "توسط دبیرکل سازمان ملل مشخص شود و ایرانی‌‌ها نیت خود را نیز مشخص سازند". ولی در رابطه با دعوت از ایران و یا شرکت رسمی این کشور در گفت‌وگوها، جان کری تأکید کرد: «این دعوت برای کسانی است که توافق ژنو۱ را پذیرفته باشند».

دو مقام ارشد دولت آمریکا می‌گویند، این نخستین بار است که جان کری به طور علنی این امکان را مطرح می‌کند که ایران می‌تواند به نوعی در گفت‌وگوهای صلح سوریه نقش بازی کند، حتی اگر توافق "ژنو۱" را امضا نکرده باشد. کنفرانس "ژنو۲" قرار است در ۲۲ ژانویه برگزار شود. جنگ داخلی تاکنون بیش از ۱۳۰هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را آواره کرده است.