به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۲۷۳۰۴
وزیر علوم: یک نخبه، یک میلیون دلار هزینه دارد

150میلیارد دلار خسارت ایران به دلیل مهاجرت‌مغزها

آمار خروج نخبگان از کشور: 150 هزار نفر در سال!
گروه جامعه:​ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمار خروج نخبگان از کشور را 150 هزار نفر در سال عنوان کرد و گفت: با مهاجرت مغزها سالانه 150 میلیارد دلار به دیگر کشورها کمک می کنیم.
150میلیارد دلار خسارت ایران به دلیل مهاجرت‌مغزها
دكتر رضا فرجی دانا در مراسم تجلیل از نفرات برتر هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور سال 1392 اظهار داشت: با محاسبات دهه 70 تربیت یک نفر نخبه برای ما یک میلیون دلار هزینه دارد. وی فرار مغزها را بزرگترین خسارت کشورهای در حال توسعه در عصر حاضر توصیف کرد و گفت: ما با تحصیل فرزندان ایران در خارج کشور برای کسب علم مخالف نیستیم و همه ما مرحله ای از زندگیمان را در غربت به سر بردیم تا بتوانیم به آب و خاک میهن خدمت کنیم. وزیر علوم ادامه داد: باید دید نخبگانی که برای کسب دانش روز دنیا به خارج رفته​اند اگر شرایط برای برگشت آنها فراهم نبود کشور چه خسارتی را تحمل خواهد کرد.

فرجی دانا بر ضرورت فراهم شدن زیر ساخت های مهم به منظور بازگشت نخبگان به کشور تاکید کرد و گفت: در شرایطی که کل بودجه دولتی ما 192 هزار میلیارد تومان و معادل 70 میلیارد دلار است با مهاجرت مغزها 150 میلیارد دلار به دنیا کمک می کنیم. وی به تلاش کشور چین برای بازگشت نخبگان خود از کشور آمریکا به عنوان نمونه ای موفق اشاره کرد و گفت: کشور چین با 5/1 میلیارد نفر جمعیت حرکتی را آغاز کرده که با سه یا چهار برابر کردن پیشنهادهای کاری، نخبگان خود را از آمریکا به چین برمی گرداند اما ما فقط نظاره گر خروج نخبگان از کشور هستیم.

وزیر علوم به گلایه مادر یکی از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی مبنی بر تبعیض میان مدال آوران ورزشی و علمی اشاره کرد و اظهار داشت: مادر این جوان مخترع گلایه داشت که چرا مدال آوران عرصه های بین المللی ورزشی از تشویق های مادی زیادی بهره مند می شوند اما هیچ گونه حمایت مادی برای جوانان نخبه پیش بینی نمی شود. فرجی دانا با بیان اینکه تبعیض از چشم تیز جوانان ما پوشیده نمی ماند، تصریح کرد که اگر در کشور شرایط اقتصادی دشوار است باید همگان این وضعیت را درک کنند و اگر شعب ابی طالبی وجود دارد پیامبر در کنار یارانش به سر می برد نه اینکه افرادی در تنعم باشند و دیگران را به صبر و تحمل دعوت کنند.
مرجع : ايرنا

۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۴:۴۷
واي بر ما (196390)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۵:۴۷
نمیدونستم یه میلیون دلار میرزم:-)

بدو بیا خودمو حراج کردم،:-)
فقط ششصد هزار دلار

بدو بیا اینور بازار (196430)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۷:۱۱
برای جلو گیری از ضرر بیشتر در مقابل هر 100 نخبه حداقل 1 نخاله را هم اخراج کنید (196458)
شراره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۲:۲۱
یادمان باشه ایران یک کشور جهان سومی است و تهران هم مانند بغداد و بیروت و کابل است پس فرار مغزها یک چیز عادی است (196667)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۴:۵۲
آقاي وزير، بايد بررسي كنيد كه آيا مسوولين بالا دستي از خروج اين مغز ها ناراحتند يا از اينكه كم كم در حال رهايي از چشمان تيزبين نخبگان هستند خوشحالند؟!!، (196395)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۴:۵۲
جمله آخرتو باید طلا گرفت (196396)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۶:۵۲
هشت ترم در دانشگاه معدل الف میشدیم و دریغ از 10 هزار تومان تخفیف !
قانون میگفت باید تخفیف در شهریه اعمال بشه
ولی آقایون میگفتند به بعضی ها فقط این تخفیف تعلق میگیره!

اون بعضی ها همیشه حق ما رو خوردن ...! (196451)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۳۱
برادر من دکتری فیزیک از بهترین دانشگاه ایران رو دارم و بخاطر تفکرات و عقایدم 4 ساله که بیکار هستم شما صحبت از تخفیف می کنید!!!!؟ تو این مملکت چیزی که ارزش نداره علم و جان انسان هاست. (196549)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۵۳
همه انسانها نه یک اقلیت محدودی هستند که کشور در قبضه خودشون دارند (خودیها ) و جون خودشون وثروت های باد آورده ورانتی خودشون ارزش زیادی قایل هستند

والبته جان مردم (غیر خودیها ) ارزشی ندارد! (196576)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۴:۵۵
برای کسانی که از راه باندبازی و رانت خواری و دلالی واختلاس و هزارتا دوز و کلک دیگه بدون دردسر و زحمت و تلاش پولهای آنچنانی در میارن که تا هفت پشت ما هم اونقدر در نخواهند آورد که این چیزها درد آور نیست!
برن بدرک! اگه می موندن جز دردسر و استخوان در گلو براشون چیز دیگه ای نبودن!! (196397)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۵۴
رانت خورها که این سفره پر برکت رو رها نمی کنند وتا اخرین قطر ه اش خواهند مکید (196577)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۵:۱۷
اشکالی نداره آقای وزیر:
تا امثال آقای رسایی، کوچک زاده و دوستان هستند چه نیازی به اینکه دیگران ادعای نخبه گی کنند. به کوری چشم عوامل استکبار همه مشکلات مملکت را همین گروه حل خواهند کرد. اصولا علم غربی ها وابستگی میاره و از مظاهر استعمار است!! (196405)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۵:۲۳
اول جلوی رفتن رو بگیرین بعد بفکر بازگردوندنه رفته ها باشید
طرف با مدرک دکترا بیکاره درحالی که خارج کشور منتشو میکشن،شما باشی میمونی اینجا؟ (196411)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۵:۳۰
بنده كارشناس ارشد رياضي كاربردي هستم و البته بيكار. مي خواستم سوال كنم كه آيا اگر بنده بخواهم مهاجرت كنم جزو نخبگان و يا فرار مغزها محسوب مي شوم؟ يا اينكه ماها رو كه پول خارج رفتن نداريم نخبه حساب نمي كنيد؟ ببخشيد ولي از بس اين كلمه از دهان مسئولين خارج شده من كه ديگه از اين كلمه متنفر شدم. راستي حاضرم مدرك ارشد و كارشناسيم رو روي هم فقط 33 هزار دلار مي فروشم كسي خريدار هست؟ (196418)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۶:۰۷
عزیزم میشه 100میلیون تومان قیمت بالا نذاشتی (196434)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۶:۲۷
اگه بدنبال علم بودی باید مهاجرت کنی اگر بخاطر پولی تحصیل کردی این کارت اشتباه است چون زاکربرگ و بیل گیتس هم از هاروارد اخراج شدند اما برای اینکه بخواهی پول خوبی هم دربیاوری باز هم باید مهاجرت کنی چون در داخل ایران فقط می توان از طریق اختلاس و رانت پولدار شد (196439)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۸:۴۱
بانگ دهل از دور خوش است، هر چند زندگی در انجا مزایایی دارد ولی دوری از وطن و خانواده برای بسیاری دنیایی از تنهایی و افسردگی نتیجه خواهد داد به خصوص اگر فرد انطور که میخواهد موفق نشود ویا دچار مشکلی شود اینرا از نزدیکانی که رفته اند و واقعییت را به تو می گویند بپرس نه از کسانی که واقعییت را پنهان میکنند (196504)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۲:۳۰
خیلی چیزهای دیگه هم افسردگی میاره که تو مملکت ما الحمدلله زیاده! (196677)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۶:۳۷
اگر سیستم اقتصادی و سیاسی یک کشور لیاقت استفاده از نخبکان خودش را ندارد خوب بهتر بروند مشکل را پیدا کنند و خودشان را لایق جوانان نخبه کنند .

البته کشور ما بیشتر جای نخبگانی مثل بابک زنجانی و ... است و نخبگانی که به درد کشور نمیخورند بهتراست مهاجرت کنند ؟؟ (196441)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۶:۴۷
در منزل ما سه لیسانسه بیکار وجود دارد حیف از عمر حیف (196447)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۶:۵۳
مشکل ما فرار مغزها نیست بلکه مدیریت بعضی از بی مغزهاست (196452)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۷:۱۳
کشور ما بهشت پاچه خوران است پاچه خوار می خواهند اگر نخبه باشد بهتر مدرک دکترا هم خریدنی است ملاک شناسایی نخبه چیست ؟ (196459)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۷:۳۰
کاهش هنوز این وزارت خانه وزیر نداشت
هنوز جواب ما رو که میدن میگن این بخش رئیس نداره فعلاً کار تعطیله
جذب تعطیله
پس منتظر بمونن تا شما کارت رو شروع کنی، خوب فرار میکنن (196471)
نا امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۸:۴۱
دانشجوی دکترا هستم نا امید از حرام کردن عمرم در راه تحصیل در اینجا... رفتم شرکت خصوصی کار کنم ساعتی 4430 تومان... حساب کردم به جای مقاله دادن برا سیر کردن شکمم ... باید 9 ساعت کار کنم یک روز تا بشه 35000 تومان... هر وقت هم دوست داشتن مثل آشغال از شرکت بندازن بیرون منو... آقایان مسئول گوشمون از حرفاتون پره... راه حل کو؟ دانشجوی دکترای دانشگاه معتبر پایتخت باید بره زیر دست لیسانس غیر مرتبط دانشگاه آزاد کار کنه.. چون رابطه داره طرح میگیره .... پول داره... پارتی داره .... (196505)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۱۹
درود بردکتر فرجی دانا (196544)
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۲:۲۳
چه ربطی داره به موضوع؟؟؟؟ (196671)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۱۹
شما یک فکری برای انها که از کشور خارج نشدند بکنید برگرداندن انها پیشکشتان (196545)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۳۷
با سلام
اکثر قریب به اتفاق دانشجویان و یا فارغ التحصیلانی که از کشور خارج شدند اول به دنبال کسب علم و امکانات علمی بیشتر برای تحقیق و پژوهش است وقتی که وارد ان کشور می شوید با امکانات مادی که در اختیار شما قرار می دهند وسوسه ماندن می کنید .مثلا کشور امریکا برای یک دانشجوی دوره دکتری برای چهار سال بورسی حدود 180.000 دلار پرداخت می کند با این تفاصیل اگر بعد از فارغ التجصیلی کار و امکانات معقول مهیا باشد اکثرا برخواهند گشت .متاسفانه فعلا چنین نیست .
"یک دانشجوی دکتری در امریکا" (196562)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۰:۲۵
داداش پرچمت که ایرانه (196600)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۹:۵۵
یادداشت انتقادی باجناق الهام درباره هفت تیرکشی مداح معروف
به گزارش پارسینه اکبر جباری در صفحه شخصی خود نوشت: اصلاً مساله این نیست که چرا یک مداح روی مردم اسلحه میکشد! مساله این هم نیست که چرا این آقا مجوز اسلحه دارد و اساساً یک مداح که در بازار حجره ای دارد، مجوز اسلحه را از کجا آورده و چرا آورده! اصلا مساله این چیزها نیست.

طبیعی است که هرکسی هم اسلحه داشته باشد، در چنین مواقعی قوه غضبیه بر او مستولی میشود و از آن به نحو احسن استفاده می برد. حالا اگر مجوز هم داشته باشد، زهی به سعادت. {...}

مساله اصلی (به نظرم) این است که چطور یک عده (که البته کم هم نیستند) بعد از این قضیه در دفاع از این کار و این {...} برآمدند!

{...}

وقتی تلویزیون جمهوری اسلامی(!) اخبار هفت تیر کشی در ایالت متحده را پخش میکند و به خیال خودش، توحش آمریکاییها را نشان میدهد، کسی نیست بگوید: در جمهوری اسلامی شما اسلحه را بین مردم آزاد کنید، بعد ببینید آیا ایران بدتر از تگزاس میشود یا نه.

مساله این است که همان اسلحه اگر در دست طرف مقابل آن مداح {...} هم اگر میبود، همین اتفاق رخ میداد.

مساله این است که ما بدجور قافیه اخلاق و تفکر را باخته ایم. (196578)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۱:۱۲
ای وای چه ضربه هایی داریم میخوریم خدایا تو کمکمون کن (196615)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۱:۲۴
خدا پدر و مادرت را بیامرزد جناب دکتر روحانی برای انتخاب چنین وزیر شجاع و حق شناسی. به خدا باید قدر این تیزبینی را دانست. ارزش نخبگان و جوانان ما خیلی بیشتر از این است که عمر گرانبهای خود را یا در بیکاری در داخل کشور یا در مهاجرت به کشورهای دیگر بگذرانند. قدر این سرمایه ها را بیشتر بدانیم. (196619)
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۲۱:۴۰
به امید چه بمانیم؟مملکت داری رسایی ها؟ (196631)